Hoppa till huvudinnehåll
Torsten-BLÅSKAJSA
Senast inloggad: 2020-08-10 - 15:24
Poker Run

Efter förra årets Poker Run på Västkusten med framfarten genom Hermanö Ränna gick inte bara svallvågorna från de deltagande båtarna utan även dem i den efterföljande debatten höga. Nu läser jag att årets Poker Run i Hangö, Finland, har kostat ett människoliv - sannolikt helt i onödan och p g a hög fart.

Vår skärgård (och våra grannländers) fylls i allt större utsträckning av motorstarka båtar (framförallt Rib-båtar) samt vattenskotrar, som kan köras i mer än 40 knop. Hur många dödsolyckor skall krävas för att våra myndigheter skall sätta ner fötterna. De, som kör rib-båtar kommersiellt (fler än 12 pax) måste genomgå en särskild utbildning för höghastighetskörning. Passagerarfärjorna i Göteborgs södra skärgård (27 knop) kräver också - förutom gängse sjöbefärlsutbildning - specialutbildning samt två ansvariga befäl på bryggan. Samtidigt tillåter vi i princip vem som helst, som fyllt 15 år, att framföra farkoster, som inte definitionsmässigt utgör skepp (tidigare definition) utan något som helst krav på utbildning.

Jag noterade ledaren i senaste På Kryss och även generalsekreterarens inlägg. Vad kan SXK göra genom Båtunionen, där ju åsikterna riskerar att kollidera med de skilda intressena? När var det utredningen om vattenskotrar tillsattes - 2016? Ministrars uttalande i media om att "nu är det slutlekt" inger inget som helst förtroende, sett i backspegeln.

Torsten på Kössö

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Martin Lesen
Senast inloggad: 2020-09-22 - 19:15

Jag testar kommentarsfunktionen bara efter rapporterade problem

Hälsningar Martin 

 

Tommy K
Senast inloggad: 2020-09-11 - 11:32

Hej Torsten

För din information så är diskussionen högst levande om problemet med höga hastigheter hos båtar, speciellt i skärgården. Se bifogade länk till ett inlägg i Svenska Dagbladet.