Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-06-23 - 09:04
Ankarspelsmontering

Bo Hoffsten:

Jag håller på att planera för montering av ett ankarspel i ankarboxen förut samt att ta hål i fören för en ankarrulle. Fördelarna tror jag kan bli att, jag slipper se grejerna på däck och att snubbelrisken elimineras. Det blir nog lättare att stiga ombord eftersom ankaret hamnar strax nedanför näbben. Jag vet inte om jag är rätt ute men om någon mer har liknande planer eller kanske vill montera på konvensionellt sätt kan vi väl dela på idéerna. Det är ju en del tekniska frågor på vägen. Hälsningar Bosse

Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Gunnar S:

Undrar vad en montering där hela spelet ständigt ligger inne i den fuktiga boxen har för inverkan på driftsäkerheten? Med halva spelet (om det är vertikalt) ovan däck får i alla fall den halvan en regelbunden avsköljning från salt och lera vid regn. Och har man dessutom monterat spelet så att själva motorn hamnar utanför ankarboxen har man ytterligare säkrat sig mot fuktproblem.
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00

Martin Hinders:

Jag monterade ett Lofrans Kobra, som har elmotorn stickande ner i ankarboxen, resten ovanpå däck. Efter mindre än ett år var elmotorn svårt rostangripen, då färgen hade lossnat på ca 50% av motorns kropp och Medelhavssaltet och fukten angrep mjukjärnet genast. Även själva aluminiumkroppen på däck angrips svårt om inte allt Sikaflexas och rostfritt isoleras från aluminium. Det blev att plocka ner ankarspelet i atomer och göra ett bättre jobb än Lofrans när det kommer till avfettning och målning av metalldelar.
Bo Hoffsten (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Bo Hoffsten:

Hej Tack för svaren på mitt inlägg. Det ankarspel jag nu köpt är ett Lewmar Profisch 1000 som är helt av rostfritt samt att kabelingångarna är O-ringstätade. Spelet är egentligen avsett för däcksmontage men jag har tillverkat en konsoll av rostfritt att placera spelet på strax under däcksnivå i akterkant av boxen och någon risk för läckage är minimal eftersom kablarna som sagt är tätade vid utgången samt att motorn sitter inne i det ristfria chassit. Den är förmodligen inte rostfri men det skall kanske inte behövas efterson spelet är tätt från alla håll. Rullen blir jag tvungen att vinkla lite pga att förstaget går ner genom ankarboxen Men jag räknar med att det skall fungera efter tester jag gjort. Rullen finns ej att köpa i handeln eftersom det är special. Har inte sett någon eftermontering av detta arrangemang men en del varvsbyggda lösningar förekommer. Bl.a på Malöbåtarna. Jag har också sett flera utländska båtar de senaste åren då vi varit utomlands och seglat. För att avlägsna dy etc tänker jag sätta in en liten kassett med spiralslang och spolmunstycke. Matningen blir från saltvattensidan på tryckvattensystemet. Det borde räcka. Matarkablarna räknar jag med att dra från startbatteriet. En dragning på cirka 7-8 meter med 35 mm2 som är grövre än rekommenderat. För att inte kätting o lina skall slinka ur sin bana sätter jag ett plaströr mellan spelet och rullen. För att inte rullen skall, vid höga belastningar, fläka upp stäven sätter jag en vantskruv och en stump rostfri kätting som monteras mellan rullen och stävbeslaget ovanför. För att spelet inte skall dra sönder skottet in till förpiken sätter jag två vantskruvar och wirestroppar till ögelfästen som monteras i däck ca 1/2 m akter om skottet. Kom gärna med åsikter om mina ideer. Det är möjligt att jag överdriver, men det är just när ankaret skall dras loss som påkänningen är som störst. för övrigt är kätting lina avlastade med en stropp, alltså när vi ligger för ankar Som ankarmarkering har jag tänkt mig enlina som går från en boj 25 cm ner till ett block på ankarets bakkant upp till båten. Detta för att underlätta för andra att fälla sitt ankare på lämplig plats utan att behöva hamna rakt över vårt ankare när de svajar, samt att vi kan ta upp utan att behöva väcka dem om vi vill gå tidigt. Kom gärna med fler synpunkter o tips i frågan om ankarspel o ankring. Tills dess fortsätter jag fila på plåtarna. Keep Sailing önskar skepparen på Lyftet.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Gunnar S:

Du verkar ha tänkt på det mesta. Och om spelet är ett horisontalspel tänkt för däcksmontering bör naturligtvis fukten inte vara ett problem. Men jag funderar lite på bojningen av ankaret. Min erfarenhet är (och jag ankrar mycket ofta) att en ankringsboj knappast behövs för att markera ankaret utom i undantagsfall på trånga ankarplatser med många ankrande båtar - sällan i Sverige. Däremot är den bra på bottnar som är skräpiga och där ankaret kan riskera att fastna. Men då skall linan dels vara stark nog för att lyfta ankaret, dels sitta i därför avsett hål på ankarets framkant så att ankaret kan dras loss bakvägen. Att låta bojlinan via ett block följa kättingen tillbaks ombord är nog inte en så bra metod - räkna med trassel! Bättre är att knopa linan direkt i ankaret med en längd som motsvarar djupet plus någon meter. Men som sagt, under många års ankring (per säsong minst 30 nätter) har jag känt behov av att boja högst ett par gånger i hemmavatten. Däremot har jag gjort det oftare i utländska vatten där man ibland ankrar i hamnar som har skräpiga bottnar med moorings eller i närheten av mussel- och fiskodlingar där deras ankringsdon kan ställa till det. Eller där det är tidvattenströmmar som ihop med hård vind gör att båten inte ligger med fören riktad mot ankaret.
Bo Hoffsten (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Bo Hoffsten:

Ja, jag har nog tänkt på den risken. .det är ju det att det kommer så många ideér i skallen som måste testas. Har visserligen satt blocket i hålet över flyna (Bruce) och tänkt ha enlina som pallar att ta hem ankaret bakvägen men det är kanske ingen bra ide. Jag hade en teori att så mycket lina som går åt löper ut o sen ta hem så att bojen ligger rakt över ankaret. Det kan ju ibland vara lite svårt att mäta upp djupet i förväg men som Du skriver, Det är inte så ofta man behöver boja upp. De rostfria delarna är nästan klara så nu får det snart våras så jag kan gå igång med håltagning av stäven. Jag har båten på andra kusten så det är inte bara att ta cykeln. Jag återkommer med mer senare...... Tack för svar och råd. : Bosse
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00

Martin Hinders:

Enligt min erfarenhet uppstår de största belastningarna när ankarkättingen hakat i något på botten, samtidigt som det är sjögång. Jag har svetsat på rostfritt så att kättingen inte kan hoppa ur rullarna, och det vill jag inte vara utan! Att dimensionera saker och ting så rätt sak går sönder i krissituation är svårt, vissa saker kanske inte får gå sönder. Håller med föregående talare, saker som kan trassla en mörk natt i besvärliga förhållanden bör man undvika. Martin