Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
varmvatten

peter:

Hej Finns det nån som vet hur man kopplar in en varmvattenberedare på en perkins 4108?

Ariane. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 16:39

Ariane.:

Peter. Generalagenten Malte Månsson i Skänninge borde kunna svara på frågan om det går. På hemsidan finns även en lista på återförsäljare och rep verkstäder. Falkmans Diesel AB i Sthlm är en sådan. http://www.maltemanson.com/index2.asp?flash=NO . /Ariane.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:15

Ove Thorin:

Hej Peter Jag har installerat varmvatten, gångvärme med defroster på min Perkins 4.108. Perkins 4.108 finns i olika utförande, jag har den senaste med värmeväxlaren på sidan. Varmvattnet tas ut på toppen intill termostathuset och returen har jag kopplat in på kopparröret som går från värmeväxlaren till botten på motorblocket. Jag fick löda på en kopparstos på befintligt kopparrör. Jag har också satt in en cirkulations i slingan som går till varmvattenberedaren och gångvärmesystemet för att få vattnet att cirkulera snabbare när gångvärmen används. För enbart varmvatten är detta nog inte nödvändigt. Jag har också ersatt kylarlocket på värmeväxlaren med ett som bara är tätt upptill och satt dit ett expansionskärl då värmeväxlaren är väl liten för mitt system, vattnet står så lågt i värmeväxlaren när motorn är kall att det knappt syns. Expansionskärlet skall vara ett som bara har en anslutning med en klen slang från skvallerröret under kylarlocket, finns oftast på japanska bilar och kan köpas på skroten för en hundralapp. Hälsningar Ove
erik.m.wennerb…
Senast inloggad: 2021-07-10 - 11:54

Hej skakar liv I denna tråden då jag skall koppla in varmvatten i min saga 27 och till min lågbyggda perkins 4.108. Har du ngr bilder eller liknande på din installation till motorn?

Tacksam för all hjälp .)