Hoppa till huvudinnehåll
roger styrström
Senast inloggad: 2012-02-14 - 14:45
S-drevets gummikrage

roger styrström:

Hej! Har segelbåt med S-drev byggår 2002. Motortillverkarna, om jag förstått saken rätt, rekommenderar gummikragsbyte redan efter 5 år. Tycker att det verkar mycket överdrivet då det ännu ser och känns helt fräscht.

tlundg
Senast inloggad: 2020-09-08 - 17:05

Thomas Lundgren:

Hej, Jjag minnas att det är var 7:e år man skall byta bälgen som tätar mellan S-drevet och skrovet och inte var 5:e som du skriver. Men oavsett - byt bälgen när tillverkaren rekommenderar det. Du vill inte ha en bälg som spricker när du är ute på havet och du vill ännu mindre ha diskussionen med försäkringsbolaget efteråt när de ber om bevis på att du har bytt bälgen i enlighet med tillverkarens rekommendationer. Mvh. / Thomas.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan K:

Kan bara säga att VP:s gummibälg har en ingjuten cord (dubbel) precis som ett rayon-bildäck är förstärkt med. Yanmar/Lombardini kan jag ej svara för. Yanmar har ju också en dubbelbälg. Jag har begärt in gamla VP-bälgar som har suttit i över 20 år och de ser ut och känns precis som nya. Jag begärde in en gummibälg från västkusten(suttit i en Contrast 33 i drygt 20 år) därför att båtägaren sa att det var sprickor i bälgen. Sprickorna bestod i krackeleringar i det smutslager som fanns på undersidan. Efter noggrann rengöring så var den i "nyskick". Gummikvaliten tycks ligga i toppklass. Jag sitter också med som SXK representant i vårt eget Svenska Sjö, och där har man inte vetskap om ett enda fall där en bälg har spruckit. Till skillnad från ett bildäck så sitter gummibälgen också skyddat från UV-strålning och annan tuff mekanisk/värme påverkan som ett bildäck råkar ut för. De problem som jag hört om betr. bälgar/läckage har bestått i att man fått läckage när man monterat dit dom klantigt, eller att man lossat drevet underifrån (=snabbare) genom att borra hål i skrovet för att kunna dra loss skruvar och då fått läckage in i motorbädden. Gott omdöme inklusive årlig besiktning av bälgen bör funka i väldigt många år. Kanske ännu viktigare sjösäkerhetsmässigt att kolla bordgenomföringar/kranar och ibland byta alla de stela plastslangar som båten "flyter på". Stefan K, ordf. BTN
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

De enda fall av läckage med bälg som jag hört ryktas om är följande: 1) Man har lyft båten med slinget under S-drevet så att motorfäste/bälg har utsatts för oerhörda överbelastningar. Ett bra skydd mot att detta inträffar är att ALLTID lyfta på motorhuven och se på motor/S-drev just när slinget tar tag i båten. Då skall det inte finnas en tillstymmelse till relativ rörelse mellan drev och skrov. 2) Man har bytt bälgen och man har därvid fumlat och skadat den övre klämringens lackering varvid den börjar rosta och detta spridit sig in under klämringen med läcka som följd. Sådant skall alltid hårdbevakas när man har båten på land, så man kan lossa ringen, slipa och epoximåla. Men själva bälgen behöver man inte byta, den uppvisar aldrig några åldringssvagheter. Över huvud taget tycks bälgbyte vara något man skall undvika: "If it ain't broke, don't fix it"
Björn Green
Senast inloggad: 2020-09-09 - 14:51

Björn Green:

Hade i min lokala klubb i början på 90-talet en sparsam medlem med en Coronet motorbåt från sent 60-tal. Den läckte svårt vid sjösättning, det var inu-drevets bälg som läckte. Den sitter dessutom delvis solexponerad. Aldrig bytt på 35 år... Körts mest varje dag hela sommrarna. Så det finns marginaler ! Om gummikvaliteterna blivit bättre eller sämre sen 60-talet är en öppen fråga. Björn Green.
stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

stefan:

jag har läst om en båtägare som fick ett intyg efter en besiktning om att drevtätningen/bälgen var i gott skick. Är detta något som SXK kan driva mot branchen att erbjuda som service och att det godkänns av försäkringsbolagen. Ur kostnad och miljösynpunkt är det hål i huvudet att byta något efter 7 år som håller 30 år. Dessutom kanske det kan vara olika regler beroende på om man har dubbla lager med bälgar med fuktlarm om den yttre läcker.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Björn, en gummibälg som sitter på ett AQ-drev påverkas som du skriver av solljus/UV. Den bälgen som också är "veckad" som ett dragspel får en klart stor mekanisk påverkan när man styr eller "tiltar"/lyfter drevet. Denna typ av bälgs "driftmiljö är inte alls jämförbar med slitaget för bälgen till ett segelbåtsdrev, som i princip sitter still och inte alls påverkas av UV. AQ drevets bälg är också förhållandevis lätt att byta. Dessutom är den monterad med enkla slangklammor (=besiktningsanmärkning) som en "slang" och denna bälg o klammor bör man nog ha under ständig koll. Att den har hållit i 35 år är ju otroligt bra... Hälsningar Stefan K
Ralph Wetterberg
Senast inloggad: 2020-03-21 - 13:54

Ralph Wetterberg:

Efter 9 år lät jag Jan Lundqvist som driver Sjö och Landservice, som är auktoriserad för bl a Volvo Penta och som finns i Svinninge Marina besiktiga bälgen. Han hade ett fiberoptiskt "tittskåp" för att kunna inspektera både ut- och inifrån. Båten måste givetvis stå på land när detta göres. Det kostade bara några hundralappar. Efter det fick jag ett intyg att köra ytterligare 2 år. Så VP-manualens föreskrivna intervall om 7 år verkar vara aningen flexibel. Mekanisk påverkan som t ex att få ett lyftsling under drevet som Magnus beskriver ovan, eller en kraftig grundstötning som får hela motorn att hoppa framåt och uppåt i bakkanten med ett kraftigt ryck kan sannolikt försvaga gummit, så där är det säkert rekommendabelt att ha ordentlig koll på sin bälg. //Ralph
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Hej. Jag köpte min Winga 29 2006 och har använt henne varje sommar sen dess. Jag och en god vän bestämde oss för att byta bälgarna i vinter. När jag fick loss min och tittade på märkningen så är den daterad 1981. Vad jag kan se så är det inga fel på bälgen. Jag kan tänka mig att den suttit på sedan 1984 då båten var sju år gammal. Troligtvis suttit på i 30 år !! Bakre Motorfästet var förstört då vi lyfte henne i drevet två gånger vid en höstupptagning. Lennart Rundqvist Bergkvara
Magnus Sterky
Senast inloggad: 2020-09-16 - 11:44

Volvo har rekommendationen på 7 år för byte av bälgen. Detta är satt utan några kommentarer angående vilken slags användning som båten har. Man kan tänka sig följande fall:

- En båt används i tropiska vatten året runt och med daglig långvarig motorkörning. Säg 8 timmar om dagen 300 dagar per år.   Alltså 2400 driftstimmar x 7 år = 16800 driftstimmar i tropiskt vatten

- En båt används i någon trakt med iskallt vatten året runt och daglig användning. Säg 8 timmar om dagen 300 dagar per år. Säg 8 timmar om dagen 300 dagar per år.   Alltså 2400 driftstimmar x 7 år = 16800 driftstimmar i arktiskt vatten

- En svensk segelbåt används 80 dagar per år och motorn används då i genomsnitt 30 minuter per dag. Under 7 månader används båten inte alls, och allting är orörligt och dessutom mer eller mindre djupfryst, alltså försumbar åldring.

Omvandlar man helårsanvändningen i de första två exemplen till svenska förhållanden tar det 420 år innan bälgen utsatts för samma vibrationsmängd.   

Duffansxk
Senast inloggad: 2016-04-07 - 09:57

Volvo svarar att 7 år är hängsle och svångrem som ska passa i medelhavet, stilla havet etc--i hela världen.

Erfarenhet i Sverige är att vid normala motorvibrationer så är bälgen som ny efter 20 år.

Det har inte inträffat bälgfel hittills.

bytte själv efter år 13 och gamla bälgen lika bra som nya--hel bra---mao onödigt byte,