Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
Rost på kölen

Per Kostmann:

Hej Jag har en Albin 78 Cirrus, årsm. -82. Vi upptagningen i höstas upptäckte jag att den har börjat rosta på kölen. Se bif foto på minst 3 ställen. Det är mest rost i ytskiktet, inte speciellt grovt. Hur bör jag åtgärda detta ? Funderar på att slipa bort allt och sedan lägga på nån glasfiberplast ? Tacksam för tips och råd ! Per i Linöping

Bifogade filer
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:58

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Ett alternativ för åtgärdande av rostfläckar på järnköl är att slipa ned fläckarna med grov rondell till praktiskt taget blank yta och omedelbart därefter måla med grundfärg; det finns både tvåkomponents (epoxi) och enkomponents. Se färgtillverkarens anvisningar betr temperatur m.m. Grundfärgen skall inte strykas över angränsande bottenfärg. Denna behandling kan behöva upprepas på andra delar av kölen efter ett par år. Ett annat alternativ är att ta bort all färg lämpligen genom sandblästring och belägga kölen med zink (håller ett par tiotal år) eller grundfärg under optimala förhållanden betr väderlek och temperatur.
edvin04
Senast inloggad: 2020-12-12 - 16:14

Rolf A:

Hej Per. För 6-7 år sedan slipade jag rent min järnköl enl Ulf ovan, för att sedan måla med tjärexpoxi VC-tar. Första lagret förtunnades och målades noga med pensel så att färgen kom in ordentligt i alla porer( gärna en solig dag). Sedan målade jag 8 lager med expoxin, för att ej behöva slipa mellan lagren, så målades det ny lagret innan den tidigare var helt torr. Efter 6 år är kölen fortfarande fin, dock kan man finna på hösten vid upptagningen en liten rostfläck stor som 10 krona, men som är lätt att åtgärda. Enlig min mening kan dock aldrig en järnköl bli helt underhållsfri. Mitt råd är att ej plasta på järnkölen då det är svårt att unvika vatten inträngning vid minsta skada.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:58

Sambal:

Mitt råd är att du ska undvika tjärepoxy. Visserligen håller det tätt ett antal år, så länge tjäran ännu är relativt mjuk. Men en vacker dag har tjäran torkat och stelnat och då spricker den, oavsett hur många lager du har målat. I sprickan kommer det in vatten som sedan kryper innanför den torkade tjärepoxyn, oavsett hur noggrann du var när du målade den. Så långt är det inga större problem. Problemen börjar när du ska försöka slipa bort tjäran. När du slipar blir den varm och smälter och geggar till din sliprondell i ett nafs! Och smälter sig fast på kölen också. Hopplöst! Fast jag har hittat en fungerande metod. En liten sliptrissa som ser ut som cement på träull. Eller frusen scotch-brite, om du förstår. Två centimeter bred och ca 10 i diameter. Kostar inte mycket pengar. Fabrikat Bosch, har jag för mig. Finns på Claes Ohlson. Sen kan jag rekommendera Hempels ljusgrå epoxy-grundfärg Light Primer. Men kom ihåg att följa temperaturanvisningarna. Och blanda noggrant. Flera lager vått i vått förstås. En annan fråga som börjar bli aktuell för mig: ska man spackla gropar först och måla sen? Eller bör man måla ett eller två lager innan man tar fram spacklet? Det gäller alltså när underlaget är metall-rent.
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:58

Arne:

Hei. Du vil alltid få rustangrep på kjølen. Jeg har løst dette med å sette på to offeranoder på kjølen, en på hver side. Problemet er løst. Arne
Berra (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:58

Berra:

När kölen är metallren är det bråttom att täcka. Fort på med färg eller epoxi, sen kan man spackla. Gör man tvärt om hinner kölen börja rosta igen, det börjar så fort den blir metallren.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:58

Stefan:

Hej! Den enda "permanenta" lösningen är att torrblästra järnkölen och sedan spruta på smält zink(sprutförzinkning). Aldrig risk att vatten kryper mellan zink och järnet. Blir nästan lika bra som varmgalvaniserat. Man får också en perfekt "kiwifrukt-yta" för både lite epoxi och spackel för ytjämnhet. Kolla med någon blästringsfirma. Det kostar kanske 10 000,-men kölen håller mycket mycket länge. "Skitig rondellslipning" och epoximålning för man annars hålla på med kanske minst vartannanat år. Kanske bättre satsa den trista tiden på att vaxa skrovet eller nå´t annat ännu roligare... //Stefan
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:58

L Petersson:

Finns det inte gammal hederlig blymönja längre att lägga på.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan:

Hej! Jag har haft flera båtar med järnköl och tycker inte att det finns någon som helst anledning till att inte kölen ska vara lika fin som resten av båten/skrovet. Kölprofilen är viktig ur strömningssynpunkt på kryssen precis lika mycket som formen på ett segel eller en flygplansvinge. För min egen del så handlar det inte om att ha "bråttom" på sjön. En båt som kryssar bra och med nära nog optimal fart ger en nära obeskrivlig känsla. Detta förutsätter dock att båten är i mycket gott trim, vilket definitivt inkluderar kölprofilen/ojämnheter. Ska man sedan kappsegla så är det naturligtvis än mer viktigt. Läste för en tid sedan om några Express seglare som hade lagt ner över 100 timmar på bara kölens form o ytfinhet(kölen satt snett på båten också så den togs bort först). Massa flagor o ojämnheter som sprider sig får precis samma negativa inverkan som is på en flygplansvinge som helt kan tappa lyftkraft. Se´n ser det ju inte "kul" ut som på bilden på Cumulus:en vilket naturligtvis inte syns på sommaren, men iallafall trist med rost på sin "pärla". Det finns bara ett riktigt bra sätt att komma undan det årliga trista jobbet med rost som kryper under epoxin eller annan skyddsfärg. Sprutzinkning med smält zink fungerar perfekt och används även till fartyg. T.ex. på Sjöfartsverkets större lotsbåtar i stål där hela skrovet är blästrat och sprutförzinkat. Järnkölen, kan sedan ytspacklas och blir då lika underhållsfri som en dito av bly. Hälsningar Stefan K
IH (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:58

IH:

Glöm inte att detta är huvudsakligen ett "kosmetiskt" problem som inte har med båtens hållfasthet eller säkerhet att göra. Min strategi sedan 20 år har varit att bättra på de fläckar som uppkommit och att absolut inte ta i "mer våld än nöden kräver". Att slipa bort färg som redan sitter(och fungerear alltså som korrosionsskydd) är fullständigt önödigt! Måla med enkel grundfärg och spackla ovanpå. Epoxi är bara marginellt bättre./IH
pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:58

pelle:

Om man kan göra kölen metallren (blästra) så är epoxi inte marginellt utan mycket bättre än "vanlig" grundfärg. Vem får tex för sig att skydda grp mot osmos genom att behandla med nåt annat än epoxi?
IH (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:58

IH:

Korrosion och osmos två helt olika problem. Gjutjärn och grp är också två olika material. Att bläsra bort gammal rostskyddsfärg för att man tror att man måste ha helt rent kan lika väl leda till att man släpper in fukten inpå metallen. Problemet med epoxi är att det blir helt stelt och spricker när gjutjärnet rör på sig vid temperatur-växlingar. På grp fungererar det eftersom det är ett "dött"material. Blymönja (PbO3, som någon föreslog funkar jättebra men får(som tur är)inte användas. Mitt råd är att man skall lägga mödan och pengarna på att skydda båtbotten gärna med epoxi. Järnkölen kan man ha en mer avspänd hållning till -lära sig leva med rosten.
pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:58

pelle:

Så du menar att alla fartygsmålningar som görs med epoxi inte är nödvändiga? Har man som jag provat, på min stålbåt, båda varianterna så märker man snart vad som håller bäst.
IH (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 21:58

IH:

Om man tittar på bilden till den ursprungliga frågan så syns det hur korrosions agreppen ser ut. Det rör sig alltså om en Albin Cirrus med gjutjärnsköl infästad på ett glasfiberskrov. Rosten finns längs infästningen mellan skrov och köl där färgen spruckit p.g.a. rörelser vid segling. I framkant där färgen spruckit p.g.a. nån lättare grundstötning. Längs en spricka i färgen som löper diagonalt efter kölens bakkant. Sprickan har säker uppkommit p.g.a.värme/kyla utvidgning av gjutjärnet. Jag kan nog sätta en slant på att kölen redan är målad med dyrbar epoxi färg. Tyvärr är inte erfarenheter från fartyg, stålbåtar eller osmosbekämpning tillämpara i detta fall. Jag håller nog fast vid mitt råd till båtägaren. Ta inte bort färg som sitter. Fläckbättra på de ställen där färgen spruckit, (du kan naturligtvis använda epoxi färg om du vill, men den kommer alltid att spricka i alla fall i infästningen mellan skorv och däck) Spackla till en jämn yta och måla över med den antifouling du använder./IH