Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-07-01 - 15:23
Batterier och -bankar igen...

Bo Hedqvist:

Vi har köpt en gammal segelbåt med ett halvrisigt elsystem i behov av renovering. Det sitter en Albin O21 med dynastart samt en extra generator. Det finns ett startbatteri och två förbrukningsbatterier. Dessa är separerade med ett skiljerelä. Det verkar som om de båda förbrukningsbatterierna har gjort sitt - efter ett par månader i vinterkyla, trots full laddning vid upptagningen är de nu nere på 11.7V medan startbatteriet ligger på 12.7V. Vad tror ni, kan det var en bra idé att ha kvar startbatteriet och koppla om så att dynastarten och startbatteriet får utgöra en egen krets och så koppla ihop den extra generatorn med nya förbrukningsbatterier i en egen krets och skippa skiljerelät? Tänker jag fel på något sätt, eller kan man göra så?

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Bra tänkt. Har själv tvenne generatorer. En för start och motorinstrument, den andra för service sidan, belysning, instrument, mm.
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Bra ide men låt skiljereläet vara kvar. Ändra bara inkopplingen av reläet till en knapp så att det inte sker automatiskt. Det kan vara bra att kunna koppla ihop batterierna när man själv vill.
Bo Hedqvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Bo Hedqvist:

Är det inte lika bra att ha en huvudströmbrytare för det ändåmålet - att kunna koppla ihop batteribankarna vid behov?
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Visst är det lika bra med huvudströmbrytare. Jag tyckte det var smart att behålla reläet eftersom det redan fanns där.
Bo Hedqvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Bo Hedqvist:

Det är ju en bra tanke, men jag tänkte riva ut det mesta i elväg, inklusiva gamla reläer, underdimensionerade kablar taskiga brytare m.m. Min tanke är att göra en ny snygg installation, med en ordentlig elpanel, ordentligt uppmärkt och ordentliga huvudströmbrytare av god kvalitet m.m.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Seawolf:

Du bör för säkerhets skull undersöka med en amperemeter som du kopplar in mellan pluspolen på förbrukarbankens batterier och dess lossmonterade pluskabel, att det inte går en läckström ut från förbrukarbatterierna. Vissa utrustningar skall ju vara anslutna före en huvudbrytare.... Det bör inte gå mer än högst några ynka milliampere med huvudbrytaren frånslagen, och i en torr miljö skall det i princip vara omätbart. Är det tiotals millampere kommer du snart att ha förstört dina nya förbrukarbatterier också. För övrigt kan det vara en vits att behålla dynastarten att ladda startbatteriet med, och växelströmsgeneratorn till förbrukningen. Vill du däremot maximera din kapacitet för laddning och urladdning ombord bör du överväga att koppla 3 förbrukarbatterier i parallell, sätta på ett underspänningsskydd, och inte ladda alls med dynastarten, bara starta med den. PÅ detta sätt maximerar du nog sannolikheten för att kunna starta motorn. Dynastarten har nämligen ett lite större slitage när det går ström i kollektorn pga. laddning, och den är en absolut nödvändig del för att starta motorn, så den skall inte slitas på om man kan undvika det. Den har dessutom rätt liten laddningsförmåga, och en växelströmsgenerator kan ösa in mer ström i tre parallella batterier än vad den kan trycka in i två. Troligen är denna ökade laddström ungefär lika stor som den laddström som dynastarten kunde givit ensam. Underspänningsskyddet (Battery Brain eller Priority Start) skyddar även batterierna från att slarv leder till oavsiktlig djupurladdning (den vanligaste dödsorsaken för batterier)
Bo Hedqvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Bo Hedqvist:

Tack för det briljanta tipset! Ser med förväntan fram mot din bok förresten. Har beställt och väntar ivrigt...!