Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Motorbyte

Lars Samuelsson:

Jag har köpt en ny motor till min segelbåt, en Malö 116. Totalt kommer bytet att kosta mig 130 000 kr. Varvet som är ett av de större på Västkusten har inte haft speciellt bråttom med installationen och båten har legat på varvet i en månad. Problemet. Båten ligger utomhus och lutar åt babord samt framåt. Varvet är medveten om detta. I fredags hade motorbädden kommit påplats och fixerats för att plastas in under helgen. Vid en kontroll av mig visade det sig att bädden inte linjerade med båten. Detta påtalades för ansvarig på varvet. Under tisdagen hade motor och S-drev monterats och ny kontroll av mig visade att motor/drev inte linjerade med vare sig lodlinje eller mittlinje. Dessutom var motorn justerad till sina ytterlägen och kan rimligtvis inte komma att linjera utan speciella åtgärder. Min fråga är följande: Skall båten rättas till på ett korrekt sätt kommer detta att ta tid och säsongen har redan kommit långt. Skall någon form av nödlösning tas till påverkar det värdet av installationen och även båtens värde. Kan jag acceptera en nödlösning för att kunna segla och kräva att båten återställs på ett korrekt sätt efter säsongen? Inom industrin som jag är väl förtrogen med straffas man med prisnedsättning i liknande fall. Kan jag som privat- person hävda något liknande? Mvh Lars Samuelsson

Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 18:04

Johan Westman:

Hej Lars, Du och jag har talats vid på telefon om detta. Jag är av åsikten att Du har rätt att få arbetet utfört på ett korrekt sätt utan avkall på kvalitet. Därutöver har du rätt till ersättning för den tid du inte kan nyttja båten, detta kan huvudsakligen ske på två olika sätt. Det vanligaste sättet är att du hyr en ersättningsbåt under tiden då du inte kan nyttja din egen båt och så får varvet betala din hyrbåt. Det andra sättet är att du kräver ersättning för förlorad rekreation. ty enligt Högsta domstolen är förlust av rekreation ersättningsgill skada som ger dig rätt till skadestånd. Glöm dock inte att det inte är några fantasiskadestånd vi talar om. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk