Hoppa till huvudinnehåll

Aktuellt

Referat från kafékvällen  om åska 

Åskkväll

Åska, tordön, blixt och dån!

Över trettio av Sörmlandskretsens medlemmar samlades den 27 mars för att höra Torbjörn och Leif berätta om vad åska är, vad den kan föra med sig och vad man kan göra för att undvika skador.

Mullret och blixten beror på mycket starka elektriska urladdningar. De är starkast i tropikerna och svagast vid polerna. I Sverige har vi jämförelsevis få blixtnedslag per år. Åska bildas när luftmassan är instabil dvs varmt på jordytan och kallt på högre nivåer. Då bildas stackmoln och för med sig stark vind och regn.

60 – 100 båtar åskskadas i landet per år. Ett fåtal med folk ombord. Åskan kan medföra skador främst genom starka vindbyar, blixtnedslag och direktkontakt. Båtskador är ovanliga men drastiska i form av utslagning av båtens elektronik, hål i skrovet, brand och skador på mast, rigg, mantåg, spant mm. Människor kan råka ut för fallskador pga vinden, ögonskador pga ljuset, öronskador pga ljudet, brännskador pga kontakt med metalldelar, medvetslöshet pga nervskador mm. Då ska man starta hjärt-lung-räddning.

Man ska vara försiktig när det åskar och agera när man hör åskan, när åskfronten kommer och när ett städ bildas på regnmolnet.

Reva i tid!   Var beredd på kraftiga vindbyar! Kolla grund och andra båtar! Koppla livlina!

Håll dig minst en meter ifrån masten, bort från stående rigg och bort från mantåg!

Håll inte i något av metall! Koppla ur landström!

Åskskydd i form av lösa kablar och slangklämmor i vanten fungerar inte! Ett fungerande åskskydd måste installeras när båten byggs.                     Ett enkelt skydd är att ha masten jordad till kölen och en koppling från motorn till en utvändig offeranod.

Ett tips är att lägga in mobiler och VHF-telefoner i ugnen.

Efter föredraget diskuterades livligt vad deltagarna råkat ut för och hur man kan skydda båten.

 

Åskådare kafékväll
Åhörare som lyssnar uppmärksamt på Torbjörn Berg.

Referat från kafékvällen om modern båtelektronik

Det var länge sedan all elektronik i en segelbåt bestod av ett batteri som gav ström till lanternor och lampor inombords. För navigering förutom sjökort och magnetkompass användes möjligen en transistorradio med pejlantenn.

Idag har våra nutida globala positionssystem via satelliter har skapat förutsättningar för nya tekniska lösningar, framför allt inom navigation och säkerhet. Uppkoppling via nätverk ger också helt nya möjligheter.

En modern multifunktionsskärm kan användas för kommunikation och navigation till sjöss.

Olika typer tekniska hjälpmedel ger ökad säkerhet, ökad manövreringsförmåga och ökade möjlighet till kontakt mellan olika båtar och med land.

Torbjörn Berg och Leif Birch-Jensen beskrev utvecklingen och

  • vilka produkter som är bra med tanke på användbarhet och säkerhet
  • vilka anpassningar av båtens existerande system som kan behövas
  • vad en genomsnittlig SXK-are kan installera själv och
  • vart man vänder sig för att få hjälp och information.

Drygt 25 personer hade samlats för att lyssna och ställa frågor. Ett slutligt budskap var att all elektronik och speciellt en stor bildskärm kräver ström mycket ström och att man inte ska ge sig i kast med litiumbatterier som lekman.

 

Referat från kafékvällen om eskader

Ca 20 medlemmar hade samlats i vår lokal för att ta del av Sörmlandskretsens tankar om eskadersegling. Efter en kort genomgång av vad en eskader kan handla om visades bilder från seglingar, hamnplatser, skepparmöten, besöksmål och utflykter på olika platser långt bort och nära.

Olika idéer om eskadermål för sommaren nämndes men inga beslut fattades.

Här följer några bilder.

Insegling till Strahlsund

Högakusten hamn

 

 

Refererat från årsmötet

Årsmötet 2023 hölls traditionsenligt i NYSS servicelokal i Spelhagen på kvällen den 23 oktober. Ett lätt regn föll från himlen när vi vandrade fram över varvsplanen men vattnet från översvämningen tidigare i veckan hade sjunkit undan. Det behövdes inga stövlar den har gången.

När ett 30-tal medlemmar samlats var stämningen på topp. Efter en fördrink drogs årsmötesförhandlingarna igång. Verksamhetsberättelsen och den ekonomiska redovisningen godkändes. Största delen av styrelsen kvarstår men Ulf avtackades som skattmästare. 

Ordförande

Efter mötet vankades paj, sallad, bröd och vin. Leif och Morgan bjöd på underhållning i form av gitarrspel och sång i olika former. Våra allsångshäften utnyttjades flitigt. 

Musiker

Det blev en mycket trivsam kväll trots höstmörkret utanför.

Trängsel kring pajerna

 

Referat från Kafékväll nr 4

Sörmlandskretsens fjärde kafékväll samlade drygt 20 medlemmar i vår lilla lokal. vi fick se och lyssna på en intressant presentation av båtfärden från Nyköping till Luleå, båttransporten & tågresan därifrån till Narvik och därefter den spännande seglatsen söderut invid fjällvärlden och Nordsjön ner till Lindesnes. Det var kallt i vattnet och i luften men ett rikt djur- och fågelliv, många små fiskesamhällen och ännu mindre fiskebåtar.

Rådet mot slutet var: Tveka inte ge er iväg på långsegling!

Kafékväll nr 4

Referat från kafékväll nr 3

Sörmlandskretsens tredje kafékväll samlade drygt 30 personer i båthallen intill vår lokal. Erling och Carina beskrev på ett fängslande sätt i ord, bild och toner olika personer som betytt mycket under Kryssarklubbens 100-åriga historia.

Tack för en fin kväll!

Tredje kafékvällen