Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-18 - 16:21
Volvo D96 oljefilter

Joakim Nömell:

Hej. Jag har en gammal D96:a i min båt, säkert ett skumt ihopplock av en landmaskin, således ingen äkta MD96. Mitt oljefilter har jag aldrig gjort rent under de 2 år jag ägt båten och jag undrar om förra ägaren var särskilt noga med det. Skulle vilja ta tag i det. Jag är noga med att byta olja regelbundet. Oljefiltret har en vevliknande konstruktion på toppen för att rotera något i filtret som någon sorts rengöring gissar jag. Antar att det är något metallnät till filter men packningarna lär ju behöva bytas efter demonteringen. Har aldrig gjort rent oljefilter så jag tar tacksamt emot tips och erfarenheter. Vad väntar när man lättat på muttrarna? Är det bara att lyfta ur insatsen, göra rent, byta packning och sätta ihop igen?

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-12 - 12:40

Ove Thorin:

Hej Joakim Denna motor är troligen från en lastbil och då försedd med spaltfilter. Då gjorde man så att ett stag var kopplat mellan kopplingspedalen och filtret som gjorde att filtret roterade lite varje gång kopplingen trampades ner. Meningen med ett sådant filter är att det skall rotera lite och ofta. Det är meningslöst att veva många varv, ett varv och skivorna är rensade, men detta skall göras ofta. Det var länge sedan jag hade en motor med sådant filte men har för mig att det sitter en avtappningsplugg i botten på filtret som skall öppnas i samband med oljebyte. Du kan öppna filtret och göra rent metallskivorna i det. Är packningarna dåliga får du byta dessa. Som du förstår är konstruktionen inte tänkt för en båtmotor. Har du tur kan du komma över en adapter och sätta ett vanligt oljefilter. Hälsningar Ove
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 01:34

Joakim Nömell:

Tack för svaret. Ja motorn är plockad från en lastbil eller liknande och den har några år på nacken. Jag vet inte hur mycket jag vågar böka runt i det med risk för att något vitalt och avgörande ska gå sönder. Och kopplingar som aldrig lossats känns som en klar risk att börja dra i. Däremot känns det viktigt att se till att filtret är rent så kanske motorn håller några år till. Jag brukar vrida på hjulet något varv efter körning. Jag ska titta efter en avtappningsplugg och jag antar att MikAB (har jag för mig att dom heter på Lidingö?) kan ha passande packningar om jag vågar demontera hela burken.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-12 - 12:40

Ove Thorin:

Hej Joakim Som jag sa tidigare var det länge sedan jag hade en motor med sådant filter. Jag tror att du bara behöver lossa locket för att lyfta upp hela filterinsatsen. Hälsningar Ove
Joakim Nömell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 01:34

Joakim Nömell:

Hej igen. När du skrev att jag med lite tur kunde hitta en adapter till vanligt filter, menar du då att man bara byter insatsen så man slipper lossa hela burken från motorblocket? Det vore i så fall en lösning. Om den här varianten av filter förutsätter lite rotation då och då kanske det inte fullgör sin funktion i en båt även om jag vrider på det då och då.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-12 - 12:40

Ove Thorin:

Hej Joakim Någon bit skall sitta kvar i blocket, hela filterhuset skall bort och ersättas med en adapter där man skruvar i ett vanligt filter. Hälsningar Ove