Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-07-04 - 15:40
Trebladig foldingpropeller

Gunnnar Vallin:

Söker någon med erfarenhet av trebladiga foldingpropellrar. Dessa sägs fungera bättre änd den tvåbladiga som fällde ihop sig bakåt. Har idag en tvåbladig propeller med fasta blad som ersatte en tvåbladig foldingpropeller som var hopplös att backa med. Det hände också ibland att den inte fällde ut sig. Har en trebladig samma problem. Vad händer om det växer sjögräs eller havstulpaner på den. Fungerar utfällningen av bladen ändå?

tlundg
Senast inloggad: 2022-06-30 - 23:32

Thomas Lundgren:

Hej Gunnar, På min förra båt hade jag först en Volvo Penta MD7B med en tvåbladig folding. Jag kan inte säga att jag var direkt nöjd med vad den gjorde med den kraften motorn gav. Att backa var snudd på omöjligt exempelvis. När jag bytte till en större motor så bytte jag också till Pentas trebladiga folding. Det är svårt att direkt jämföra då motorn var så mycket kraftigare men jag är ändå övertygad om att propellern gjorde mer än motorn på "körglädjen". Och jag hade ALDRIG några som helst problem med den - inte ens i slutet av säsongen med de tillhörande mängder med havstulpaner som lätt växer ut. Den fällde snällt ihop sig, den fällde snällt ut sig och att backa var en fröjd! Mitt tips är därför - Byt propeller redan i vinter! På min nuvarande båt har jag också en trebladig penta-folding. Inga som helst problem där heller - efter nu 24 månadar i sjön och cirka 5000 seglade (nåja, en hel del motorgång också) sjömil under den tiden. Mvh. / Thomas.
Leif Widlund (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Leif Widlund:

Hej Gunnar. Jag kan bara instämma med vad Thomas skriver i sitt svar. Jag bytte från fast trebladig till till Pentas trebladiga folding. Allt annat oförändrat (motor VP 2030 på 28 hkr). Aldrig några problem vid backning. Och vad som kan vara lika intressant, samma fart vid lika varvtal på motorn (reservation för någon enstaka tiodels knop). Enda problemet är, att havstulpaneran, som Thomas skriver, gillar propellern också. Har läst någonstans att Penta har kommit med ett nytt material i propellern, på vilket tulpanerna inte ska fästa. //Leif
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Kanske lite off-topic här. Hur mycket bättre fart ger din folding jmfrt den fasta du hade tidigare?? Jag har precis köpte en båt med 3-bl. fast. därav nyfikenheten. mvh//Magnus
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Jag instämmer till fullo med föregående talare. Bytte för 7 år sedan till Pentas trebladiga folding på min Hallberg-Rassy 29 (3,8 ton) med 17 hkr Volvo-Penta med S-drev. Båten har förhållandevis lång köl med separat roder på skädda och var svårbackad(!) med fast 2-bladig propeller eller tvåbladig folding. Farten på marschvarv ökade 0,7 kn (5,2 kn till 5,9) och maxfarten ungefär lika mycket(6,3 till 7 knop). Backningen går mycket enklare då denna propeller griper bättre och snabbare ger båten styrfart akteröver. Jag uppskattar också den ökade "propellervandringen" då jag ligger i en trång hamn och behöver den hjälpen när jag ska in till min bryggplats. Så jag rekommenderar denna propeller till fullo. Jag tycker den är mer värd sitt pris än de flesta andra båttillbehör.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Seawolf:

En bronspropeller består av c:a 90% koppar. Viss minimal kopparjonavgång för en ensam propeller gör att det inte växer havstulpaner på den. Målas den med kopparhaltig färg kan detta skydd bli ännu bättre. Men om propellerna sitter i metallisk kontakt med en offeranod av zink, så hindrar zinken dessa kopparjoner att avgå (det är ju det den är till för, att hindra att kopparn försvinner) och det växer massor av havstulpaner på den. Den ena lösningen är att ta bort zinkanoden så slutar det växa. Koppar/brons/syrafast kivas väldigt obetydligt a saltvatten ocjh denna ytterst lilla korrosion (kopparjonavgång) räcker för att hindra beväxning. OBS, se till i så fall att både + och- och alla andra ledare bryts bort från motorn i hamn om offeranoden tas bort. Men om propellern sitter på ett S-drev av aluminium eller motorn inte kan brytas bort får man behålla zinkanoden. Då kan man i stället beväxningsskydda med den speciella S-drev-antifouling som bl.a. Hempel har, och vars verkan inte baseras på kopparjonavgång. Ett specialfall är de bronspropellrar för t.ex. S-drev som har ett hårdgummimellanlägg mellan ett innnernav och ett ytternav. Då är ytternav+propellerbladen elektriskt avskilda från S-drevets utgående axel, och S-drevets offeranod påverkar då inte. Därför kan kopparjonavgången ske så det inte växer, för S-drev och dess offeranod tillhör då ett annat galvaniskt element.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kent:

Om man inte kan/vill koppla bort + och - från motorn och man inte har s-drev, vad för slags färg ska man då måla propellern med? Går det att använda vanlig bottenfärg eller ska det vara någon speciell färg till propellern?
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Lite kommentarer beträffande val av foldingpropellrar; -När det gäller körning framåt så är det bladens utformning & storlek som ger prestanda. Inte om den är "folding" eller fast. Finns flera olika tester på detta. -När det gäller att få ut maximal effekt och maximal fart vid "plattvatten" (=bränsleekonomi) så är faktiskt en 2-bladig folding bättre än 3 bladig. En 3-4 bladig har större bladarea och ger en något bättre accelleration och fördelar vid sjögång & motvind. Också något bättre backegenskaper. -Ovansående fördelar med en 3-bladig förutsätter dock en viss motorstorlek. 3-bladiga propellrar kommer bäst till sin rätt över 30hk. På små motorer under 25 hk är det mycket tveksamt också med tanke på "dubbla priset" på en 3-bladig. En 3-4 bladig tar också upp ev. obalans i axelsystemet, så att det blir lite "jämnare gång". -Volvo-Pentas äldre foldingpropellrar (som hade blad av stål) var inga bra utformade propellrar (=dåligt jämförelseobjekt). Ett byte till en ny t.ex. Gori/Flex-o-Fold eller Volvos egen (Italiensk tillverkning-Radice) 2-bladiga upplevs också väldigt positivt. Självklart också med en 3-bladig... -Alla foldingpropellrar som sitter på S-drev har ett gummidämpat nav. Detta av två orsaker; 1.Dels för att ta upp masströghet vid växling fram-back (Många S-drev har klo-koppling precis som alla utbordare). 2.Dels för att skilja propellern galvaniskt. Gummi leder dock lite ström och en bronspropeller bör också ha offeranoder precis som drevet av aluminium. Sitter det Zn anoder på propellern.. ta inte bort dom i syfte att få bättre antifouling. Det finns t.ex. Hempel antifouling färg som Seawolf skriver för propellrar om det nu skulle behövas. P.s Många propellertillverkare redovisar testresultat från oberoende institut där olika propellrar redovisas. Titta på deras respektive hemsidor (Gori/Flex-o-Fold/Varifold/Radice m.fl) Gott Nytt År från! Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Claes Törnsten (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Claes Törnsten:

Hejsan, Hela frågan om val av propeller beror inte bara på själva propellern utan även på skrovform och framför allt propelleraxelns utformning. För att börja med axelns lutning, så lutar de flesta axelmontage med 100-150. då vattenströmningen i aktern ofta avviker från horisontalplanet med detsamma så blir den totala avvikelsen upp mot 300 En ”foldad” propeller som hamnar horisontellt vid stopp och kan då liknas vid en åra som kommer att bromsa båten vid segling en hel del. Har Du segelbåtsdrev slipper Du detta problem. Fördelen med 3-bladig propeller förutom större ”aktiv” yta vid samma diameter är ju att Du fördelar vikten mer symetriskt och får en jämnare gång. Dessutom slipper Du ”crabbing” alltså sneddragningen vid backning. Då jag vid byte av propeller undersökte detta fann jag en för mig ny typ av propeller som kan kallas flöjlande propeller. Den eliminerar helt problemet med släpmotståndet vid segling samt förbättrar avsevärt back/stopp förmågan. Det fabrikat jag valde hade dessutom kompositblad vilket innebär att bladen blir mycket lätta och därigenom helt reducerar vibrationer och smällar vid back/fram manövrer. De flesta 3-bladiga folding eller flöjlande propellrar är dock mycket dyra ( ca. 30,000:-) men jag hittade en propeller från Nya Zeeland för ca. 10 000:- i Sverige. Jag har nu haft den i två säsonger och är mycket nöjd med den. Vill Du veta mer om denna lösning kan Du kontakta mig per mail eller telefon. Numret är detsamma. 0920.253186@telia .com
per-l@tele2.se
Senast inloggad: 2022-06-28 - 10:30

hej,

Har kört min VP 2002 med en VP 2-bladnig folding 16x11 på min Maxi 999 i 7 år nu. Min normala marchfart har då varit 6 knop vid 2200 rpm i lugnt vatten.  I vinter byter jag motor till D1-30 och då blir jag rekommenderad en 3.bladig VP-propeller 16x11.  Känner mig väldigt tveksam inför detta.  Min förhoppning är att kunna sänka motorvarvtalet jämfört med min gamla motor och ändå få minst samma fart.  Hittade en gammal VP-broschyr där man föreslår 17X12 till en VP2030, alltså samma storlek som D1-30.  Vad har ni andra för propeller?  Själv lutar jag åt en Gori 3-bladig 16,5x12 som ett lämpligt alternativ.  Då får man dessutom 2 olika stigningar som man kan utnyttja för minskad bränsleåtgång.  Tyvärr är den väldigt dyr.