Hoppa till huvudinnehåll
Jan Eliasson
Senast inloggad: 2022-07-20 - 12:01
Rykande YSB-12?

Jan Eliasson:

Hej! Jag körde fast i en sandbank i hemmahamnen i fredags. I samband med att jag försökte köra loss, skenade motorn och gick på olja en stund. Antagligen blev motorn rejält varm för expansionskärlet för kylvattnet släppte ut vatten. Jag fick även lufta ändå fram till spridaren. Efter denna hemska upplevelse ryker motorn svagt under gång och belastning. Den ryker inget (vad jag kan se) under tomgång eller obelastad på högre varvtal. Färgen på röken är blå. Vi ökande varvtal och belastning blir det mer rök. Vid rejäla gaspådrag blir röken svart. Motorn startar och går i övrigt som vanligt. Vid start blir röken svart, men det har den varit i några år. Vid oljebytet i höstas var jag noga med att kontrollera så att jag inte fyllde för mycket olja. Det hade tydligen inte hjälpt utan oljan låg nu vid det övre sträcket på stickan. Läget på motorn kan ha varit annorlunda vid oljebytet (utan mast och tom vattentank) än nu. Har nu sugit ur några deciliter för att hamna på en normal nivå. Nu undrar jag: Vad kan felet vara? Defekta kolvringar? Ventil? Vad skall jag göra? Kan man "glömma" det hela och köra glatt vidare under sommaren, för att fixa det hela till hösten? Om någon kolvring är skadad, är cylinderfordret då med största sannolikhet också skadat? Jag förmodar att motorn måste ur båten vid byte av cylinderfoder? Mvh Jan Eliasson och B31:an Aquack

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg:

En av de första åtgärderna är att rundta motorn för hand! Känns och låter det som vanligt? Kompressionen? Jämn friktion? Spridaren bör lämnas in även om den just nu verkar fungera ua. Startar motorn som vanligt på första kompressionen?
ted (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

ted:

YSB-12 motorerna är väldigt slitstarka, men dom är känsliga för krängningar och för hög oljenivå pga av att cylindern ligger då skvalpar oljan in i loppet och förbränns i cylindern med rusning som följd. Min motor fick jag att blåryka mindre när jag körde med singelgrade olja alltså t.ex SEA 60W en ren sommarolja och inte en multgrade tex SEA 10W-40,och fyllde endast till halva skalan på stickan. Att motorn ryker svart vid start och vid max gaspådrag är normalt enl. manualen och tyder på för högt gaspådrag.
Jan Eliasson
Senast inloggad: 2022-07-20 - 12:01

Jan Eliasson:

Hej! Tack för svaren jag har fått. Jag måste nu rapportera hur läget är. För lite drygt en vecka sedan togs båten upp till Motala. En resa på 50 M för segel och reducerad motorfart (3.5 kn). Jag har nu fått motorn kontrollerad på Motala Båtvarv. Kompressionen på motorn är 22. Dvs detsamma som på en ny motor. Deras teori är att oljeskrapringen är dålig. När jag hämtade båten i söndagsförmiddag, så rök den inte alls. Jag gick då i lite motsjö i 4.6 knop. Troligen är det så att oljeskrapringen fastnade i kolven när motorn gick varm. Denna har nu lossnat och gör det jobb den skall göra. Mvh Jan Eliasson och Aquack
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

/// Patrik:

Min maskin rusade förra sommaren. Jag fick mer problem än du, men bl.a. så var jag tvungen att byta spetsarna på alla tre spidarna då de koksade igen ordetligt av motoroljan. Jag skulle ta loss spridarna och lämna för provtryckning och ultraljudsrengöring. Till sist undrar jag om du har samma MAXmotorvarv nu som tidigare??? Högt & fort /// Patrik
stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

stefan:

*Svart avgasfärg beror troligen på fel blandning dieselbränsle - luft vilket gärna händer vid fullgas. *Vit avgasfärg brukar bero på att vatten kommer in tex i mitt fall överhettad motor (saknade temp larm) där topplockspackningen blev skadad, 2 år senare blev det ett akutproblem. *Blå färg beror väl på förbränning av motorolja, otäta kolvringar skulle kunna var en orsak. lycka till Stefan