Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:38
Ryds 510MC självläns

Göran Westling:

Är det rätt av Ryds att tillverka denna typ av båt och till självlänsen med ett VP rör och gummislang som är anslutna med slanklammer som inte fördelar trycket runt hela röret utan mest där skruven sitter så att det kan bildas en bråttsanvisning på VP röret och självlänsen kan springa läck. Är det fler som har råkat ut för detta. VP röret är för att dra elledningar i det finns vattenrör avsedda för ändamålet som har tjockare väggar där anslutningen med slangklämmor skulle fungera.

Sven-Erik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 01:27

Sven-Erik:

http://www.svbm.se/ VI SYSSLAR MED DET MÄSTA INGET ÄR FRÄMMANDE SÅ VÄNDER TILL OSS VI KAN SERVICE YRKET
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 01:27

Göran Westling, ditt inlägg från 2006 är nu elva år så jag är lite sen på bollen. Men för nästkommande vill jag anmäla att jag också fick läckage på självlänsen på min Ryds 510 MC. Det går ett plaströrrör akterut från fördurkens självlänsventil. Under akterdurken sitter skarven, åtkomlig via stora luckan. Där hade röret lossnat ur gummislangen  Och, åh boy, det var en pina att få ihop det hela igen, trångt och svåråtkomligt var det. Nådde precis med högerhanden och en spärrnyckel, och tror att jag lyckades skruva upp slangklämmorna, få in röret i slangen och skruva åt slangklämmorna igen. Min lätt skadade axel tog illa vid. Detta upptäcktes och åtgärdades vid sjösättning i våras. Nu rinner det litet vatten på durken i hytten emellanåt, så jag tror att jag behöver få till en bättre lösning.

Ryds 510 MC läckande självläns läcker.