Hoppa till huvudinnehåll
Ingrid
Senast inloggad: 2020-08-06 - 23:17
Obehöriga bojliggare

I På Kryss nr. 5/2013, "På gång" finns att läsa bl.a.:

"Det är många som vittnar om hur skönt det är att kroka upp sig vid en boj efter en dags hård segling."

Vi blir därför väldigt fundersamma över ordförandens i Hamn och farledsnämnden Anders Fischer uppfattning om hur mötet med en obehörig bojliggare bör ske.

Vi undrar hur många som känner sig som ambassadörer för SXK då man själv uppfyllt alla krav för att få nyttja bojarna och upptäcker att en snyltare tagit sig rätten att ligga bekvämt vid boj när man själv längtar efter att just få haka sig fast där.

Ingen kan undgå den märkning som finns på bojarna om vem som får använda dessa.

Om det uppstår osämja för att man ber någon flytta sig från bojen för att man som behörig ska få plats, då får det väl bli så, det finns väl gränser för flathet. Det kan knappast bli färre medlemmar i SXK på grund av att snyltare får flytta sig.

Med Anders Fischers uppfattning kan man ifrågasätta om man överhuvudtaget behöver betala för att få ligga vid boj, det går ju bra ändå. Lyckligtvis tror vi att det är många som delar vår uppfattning. Åtminstone på västkusten händer det lite då och då att man ber någon flytta sig och det brukar lösa sig.

Ingrid o Håkan Borg

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Seglade förbi Ingegärdsholmen/Sandholmen utanför Skärhamn, där Kryssarklubben har några bojar, ett par gånger denna sommar, döm om min förvåning när man ser att en medlem i Västkust kretsen (kollade upp båten vi matrikeln) har ockuperat en boj som sin egen! Första gången var under vecka 30 då vi också låg förtöjda mot berget i lagunen och inte för boj i tre dagar, och samma båt låg vid samma boj. Andra gången var en vecka senare då vi passerade utan för i farleden och såg att samma båt låg fortfarande vid samma boj och tredje gången under vecka 32 då vi också passerade genom lagunen där bojarna finns, och vem var inte fortfarande vid samma boj, jo ovan nämnda båt. Jag seglade upp mot båten för att se om det var någon ombord och påtala för dom att dom borde veta vilka regler som gäller, men tyvärr syntes ingen ombord.

Frågan är också om vi skall agera som poliser när vi ser detta eller som jag gjorde, ringde till Kryssarklubben i Stockholm och låta dom skicka ut någon ifrån Hamn- och Farledsnämnden, att ta hand om ofoget?

Tomas o Susann Karlsson

staffan.lindah…
Senast inloggad: 2020-05-25 - 08:34

På ostkusten är det vanligt att man ser misstänkt obehöriga båtar ligga vid bojarna. Sedan bestämmelsen att kryssarklubbens vimpel skulle föras togs bort är det svårare att kontrollera om båten verkligen är behörig eftersom den lilla klisterlappen kanppast kan avläsas annat än från mycket nära håll. Kanske detta faktum utnyttjas av snyltarna. Återinför regeln om SXK-vimpeln!

Staffan Lindahl

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hej

Går det att ligga fler än en båt vid en sxk-boj?

Ha det gott !  //Ole Alvin

Anneli Ekholm
Senast inloggad: 2020-08-14 - 12:50

Hej Ole!

Behörig båt får utnyttja boj under högst 24 timmar. Avvikelser kan förekomma och framgår då av text på bojen eller beskrivning i anslutning till kartskiss i matrikel eller på webben.

Två båtar får samtidigt förtöjas vid boj under förutsättning att båtarnas respektive skeppare är överens härom. Vid parallellförtöjning, beakta risken för riggskador vid svall. Överväg förtöjning med ”stäv mot akter".

Båt har dock alltid rätt att ensam få disponera boj.

SXK rekommenderar 8 ton som högsta totala deplacement för båt/båtar som förtöjs vid boj.

Information från Hamn- och farleds sida: http://www.sxk.se/bojbestammelser-mooring-buoys  /Anneli Ekholm

ulf celander
Senast inloggad: 2020-07-19 - 16:58
Bojfrågan är, som man kan se när man googlar på den, väl debatterad. Vem får och får inte ligga vid SXK:s bojar? 
Efter att min son med vänner råkat ut för en lätt bestruken och aggressiv bojhitler förra sommaren när de inte kunde hitta 
bojflaggan blev jag fundersam. Jag har varit medlem i många år och tycker att bojverksamheten är bra, men har också 
stora problem med en beskäftigt och bror duktig attityd som många medlemmar uppvisar. Att börja spana efter bojflagga 
eller slå i matrikeln för att köra bort någon skulle aldrig falla mig in. Jag vill veta vad som gäller. Och då inte vad SXK själva anser, 
utan vilka besked från myndighetssverige man lutar sig emot. Länstyrelsen, naturvårdverket, sjöfartsverket? Finns något förhandsbesked  från rättssverige? Går ett sådant inte att få är det kanske dags att få frågan prövad i domstol.
 
En i övrigt nöjd medlem, Ulf