Hoppa till huvudinnehåll
olalin
Senast inloggad: 2022-06-01 - 08:57
MNEA 0183 mellan AIS, GPS, DSC, VHF,

hej

Jag har köpt en VHF med inbyggd AIS som heter MT400.

Sen gammalt har jag en GPS som heter MLR FX412 DGPS.

Jag undrar hur jag lämpligast kopplar ihop dem.

Jag vill använda DSC i VHF:en och AIS i GPS:en.

Vilka färger ska ihop?

Vilketn är lämpligaste metoden att koppla ihop dessa tunna kablar?

Hur vet jag om GPS:en kan hantera AIS?

Hur kan jag få in signalerna i en laptop?

 

 

 

 

Anders J
Senast inloggad: 2013-11-26 - 20:24

Du skriver "Jag vill använda DSC i VHF:en och AIS i GPS:en", vilket får mig att fundera över vad du vill åstadkomma.

Jag har sökt på MT400 men med den beteckningen får jag inte mycket napp, det tycks finnas en EPIRB som heter så. Med "MT-400 + VHF" dyker det upp några begagnat-annonser. Du har inte mer information än så? Är den såld i landet?

Men rent allmänt då så är det bara nyare plottrar som kan visa AIS-mål grafiskt och en VHF med inbyggd Klass B-AIS har alltid en inbyggd GPS också, det är nämligen via GPS-systemets noggranna tidsreferens som AIS:erna får den för systemet nödvändiga tiden. Undantaget är då om den VHF:en möjligen bara har en AIS-mottagare, då kan man ta emot AIS-målen utan GPS.

Jag vet inte riktigt varför du vill koppla data från GPS till VHF:en. Om det är så att VHF:en inte har inbyggd GPS så kan man tänka sig att du vill ha GPS-position till VHF:ens DSC och då förbinder du GPS NMEA Tx+ gul till VHF NMEA Rx brun och GPS NMEA Tx- grön till VHF NMEA Rx- röd.

Vad du skulle ha för nytta av att att mata AIS-data till GPS:en har jag svårt att inse.

Att få in NMEA-mål från AIS till en dator med något lämpligt sjökortsprogram är vettigare. Då måste du antingen ha en dator med serieport (ovanligt numera) eller gå via en USB/COM-portsadapter. I så fall så ska VHF stift 3 till COM-portens stift 2 och VHF stift 4 till COM-portens nr 5, men det är en del inställningar som ska till. Bland det viktigare är att inse att AIS-data alltid kommer med 38 400 bit/sek, vilket du alltså måste ställa in PC:n på. Det innebär att PC:n också skickar ut data med 38 400 bit/sek, vilket då innebär att om du tänker skicka waypoints eller något sådant från PC:n till t ex GPS så kommer det med stor sannolikhet inte att fungera.

Jag har själv en GPS-plotter Garmin 292, som faktiskt kan hantera AIS-mål, men för att det ska fungera måste jag ställa om den till just 38 400 b/s, vilket i sin tur gör att de positionsangivelser som jag hade velat ha från GPS till just VHF/DSC inte fungerar, eftersom VHF:en väntar sig 4 800 bit/sek.

Så vi kan dra det här ett varv till men en länk till en manual till MT-400 hade varit bra.

"Vilken är lämpligaste metoden att koppla ihop dessa tunna kablar?". Det är en bra fråga. Att använda en kopplingsplint/sockerbit från byggvaruhuset är ingen bra idé. Lödpenna, lödtenn och krympslang eller prefabricerade kablar, jag har inget riktigt bra svar. 

Sedan kan man som slutkläm undra vilken märklig värld vi lever i när det blir en sådan absurd samling av akronymer om man vill förklara något och så kan man också konstatera att NMEA-standarden såsom den behöver användas för den för nödsituationer viktiga DSC:n är illa genomtänkt, dåligt strukturerad och ofta(-st) felimplementerad.

Enligt ett par rapporter jag läst så saknar mer än 90 % av alla DSC-anrop positionsagivelser av just den anledningen och det kan man kalla ett monumentalt misslyckande att göra något som hade kunnat vara riktigt bra!

Anders Jangö

hansbrolin
Senast inloggad: 2018-08-16 - 16:12

Det bästa sättet att skarva tunna trådar är att använda de "knappar" man använder i telesystem. De är fyllda med ett fett också som gör skarven fuktsäker. Kjell&Company har dem. Artikelnummer: 39037

Hans