Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
MD2020 ej elektriskt isolerad från S-drev

Excalibur:

Jag har en rätt ny MD2020 som är elektriskt isolerad från S-drevet. Problemet är att isoleringen sätts ur spel pga av att det finns en elektrisk förbindelse från drevet via backslagskabeln till gas/växel-reglaget och sedan via gasreglagekabeln tillbaka till motorblocket. (Lossar jag tex. backslagskabeln från drevet så är drev och motor isolerade från varandra.) Någonstans i denna "kedja" borde det ju finnas en elektrisk isolator som nu saknas. Nån som vet var den borde sitta?

Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 11:38

Björn J.:

På mitt backslag (av annan VP typ) är länken mellan reglagekabeln och backslagets lilla hävarm utförd av något platsmaterial, möjligen passar en sådan även ditt drev. Det är en original VP-del. Modernare reglagkablar av lågfriktionstyp (nylon, teflon etc.) kanske inte leder ström, jag köpte nyligen sådana, skall kolla med ohm-metern när jag kommer hem senare idag.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 11:38

Björn J.:

Artikelnummret är: 872075-7 kostar bara 21 kr.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 11:38

Björn J.:

Kollade mina lågfriktionsreglagekablar, och naturligtvis leder dom ström eftersom innerdelen, själva kabeln är av metall. Däremot leder ju inte den delen jag refererade till ovan, någon ström eftersom den då är av ett platstmaterial och isolerar backslaget från reglagekabeln. Den kanske inte passar ditt backslag..? men det är ett ändstycke som skruvas på regalgekabelns gängade ända. Ändstycket har sedan ett hål, i vilket en tapp, som sitter på backslagets växelarm, passar. På tappen säkras sedan ändstycket med en spårryttare.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 11:38

Seawolf:

Denna iakttagelse är viktig och bör lösas. Volvo Penta borde kontaktas om det för att någon del av mekaniken skall göra som till elekktriskt isolerande. Hittar du ingen bättre lösning tills vidare kan problemet undvikas med att sätta huvudbrytare på både plus och minus till hela motor-motorinstrumentpanel. Se bara till att bränsletank- och påfyllningsbeslag fortfarande är förbundna med motorns gods. (tanknivåmätaren skall normalt inte vara elektriskt förbunden med tanken, men bör i fallet ovan vara matad från motorinstrumentpanelen)
Excalibur (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 11:38

Excalibur:

Gasreglagekabeln var felmonterad av varvet. Se bifogad fil. Efter att ha flyttat reglagekabeln till "rätt hål" så mätte jag nu ca. 10k mellan drev och motorblock, vilket torde vara sjövattnets resistans i kylvattenslangen mellan drev och motor.
Bifogade filer
anders.o.o
Senast inloggad: 2023-08-13 - 10:39

Tack för tipset! Jag har flyttat min reglage kabel till rätt hål och reglaget är nu galvaniskt skiljt från motorn. 

Men jag har ändå noll ohm mellan motor och drev så det är full kontakt. Plastbrickorna ser ut att vara på plats. 
Hur är är det möjligt att isolera drevet från motorn när bultarnas gängor och axeln har galvanisk kontakt mellan motor och drev?

Är det någon som vet hur det är tänkt att fungera? 

Har sökt efter monterings instruktion för drev som visar hur det skall utföras med isoleringsbrickor mm men har inte hittat någon.

Tommy K
Senast inloggad: 2024-03-13 - 15:21

På 2030 ligger det en isolering mellan det stora locket och svänghjulskåpan . Isoleringen är en 0,4 mm tjock plastpackning . Av samma tunna typ av plast har man gjort brickor som ligger under alla stålbrickor till skruvarna. Några skruvar har plasthylsor som styr skruvarna i de stora hålen i locket  medan resten av skruvarna har så stort spel att det inte kan bli kontakt. Se bifogad bild. På axeln mellan motor och drev sitter en icke ledande gummi koppling.