Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:51
Laddningsproblem

Martin:

Hej! Jag köpte förra året en Accent med en 8 hk yanmar. Ett problem som jag upplevt är att batterierna inte laddar (både förra året med gamla sådana och nya för året) som de ska. Laddningslampan lyser inte när motorn går men ändå så verkar det som om de inte alltid tar emot laddningen. Detta eftersom det finns en spänningsmätare som sitter på startpanelen i sittbrunnen som gör att jag ser vilken laddning som är på batterierna. När de var nya visade de drygt 13 och vissa gånger när motorn går så har de laddat och legat där uppe hela tiden. Andra gånger så startar motorn, spänningen sjunker på batterierna men sedan så stiger den inte igen när motorn går? Varför? Vad kan detta bero på och vad kan jag göra för att åtgärda problemet?? Senaste gången så startade motorn utan problem, men laddningslampan lyste tills jag höjde gasen en smula. Är det så simpelt att generatorremmen behöver spännas eller kan det vara något annat??? Tacksam för hjälp! /Martin

Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:30

Stefan:

På 90-talet köpte jag en Scampi från 1976 vars generator fungerade ett tag mer eller mindre bra. Tror det var en Hitachi generator på 30A när den var ny. Sista tiden innan den gav upp helt betedde den ungefär som du beskriver (enbart laddningslampan slocknade men ingen märkbar laddning). Tips köp ett multimeterinstrument på Jula, Claes Ohlson etc för någon hundring. Mät batterispänningen vid vila (motorn avstängd) och vid marchfart med motor. Generatorn förväntas ladda 13-14 volt. Finns tabeller vad som det bör vara för en viss temperatur om du skall kunna ladda en blyack maximalt. Det är en balansgång hur mycket tid och pengar du skall lägga på felsökning/reperation. Jag bytte min orginal generator, satte in en 60 A bilgenerator som inte är hermetisk tät... Plötsligt fick jag ett nytt elsystem. /Stefan
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:30

Arne:

Du skriver at ladelampa ikke lyser mens motoren går, men lyser ladelampa når motoren IKKE går? Det må den gjøre for at generatoren skal virke. Det er veldig enkelt å måle hvor feilen ligger, om det er manglende ladning eller bryterfeil du har. Spenningen på B+ på generatoren skal vise 13,8 til 14,4 volt ved et middels turtall høyere enn tomgang. Dette skal du også måle på batteriet. Men ladningen er avhengig av å få strøm via ladelamp, så sjekk at den lyser. Arne
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Om generatorn är av Hitachi typ LR125 är den på 25A och har en elektromekanisk regulator. Laddningslampan har då inte den funktion som Arne beskriver. Den släcks när det ena av de två reläerna i regulatorn aktiveras av spänningen från mittpunkten i generatorns statorlindning i och med att generatorn börjar ladda. Det andra reläet styr magnetiseringsströmmen till rotorn. Utspänningen kan därför mekaniskt justeras under förutsättning att man vet hur. Tips: Låt en bilelektrisk firma kolla generator/regulator! Dick
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Rättad rubrik !!!!
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:30

Hasse Svedberg:

Jag fuderar på om det ev. finns annat monterat. Att spänningen ibland är lägre kan t.ex. tyda på att den mekaniska regulatorn är ersatt av en TWC-regulator (svart platt låda med kylflänsar, ca 15x10 cm). Ofta sitter det också en skiljedioder för separat laddning av två batterikretsar. Om du har skiljedioder så kan du be verkstaden att justera upp generatorns utspänning med 0,7 volt för att kompensera för diodernas spänningsfall. Glöm inte att ta med laddningsreläet om du har ett sådant!
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Bifogat schema torde gälla även rubr. generator. Anslutning B heter dock A på LR125.
Bifogade filer
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:30

Hasse Svedberg:

Jag sitter här med Hitachi Voltage Regulator i min hand. Anslutningarna är märkta: IG A F L N (ansl till jord har skett direkt till skruv i dess fästplatta. Kolla om den är OK) Enligt mina papper har generaton beteckningen LT 125-21.Jag har inte kollat på generatorn. Den är på 25 A och verkar vara den enda med positiv och separat regulator. Hitachi generatorer för Yanmar verkar se ut så här (tyvärr hade min båt levererad våren 1976 25A samt också tvåspaks motorreglage): >1974 LT 125-21 25A positiv 1976-79 LR 135-31 35A negativ 1979-83 LR 135-74 35A negativ 1983- LR 155-20 55A negativ 1983- LR 135-105 35A negativ ref: TWC installationsbeskr.
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Hej Hasse! Du har säkert rätt när Du skriver LT125 (i st för LR125). Betr. mitt schema så är det, om jag inte minns fel, taget ur en bok för Toyota för många år sedan. Dock har Sjöbergs Marin, som jag har en del kontakter med, bekräftat att schemat i princip stämmer med undantag för vissa anslutningars namn. Dick
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:30

Pelle:

Detta ämne har jag missat helt.. Hur som helst.. I vår förra båt, en B31:a -76 med YSE12 hade vi en 25A generator av originalmodell. Den laddade som bäst c:a 18-19A till förbrukarna. Vi hade då 1x60Ah start och 3x75Ah förbrukning, så jag tyckte det var i minsta laget. Bytte till en annan generator på 60A vilken gav c:a 50A till 3x75-banken. Dock märkte jag att det belastade motorn ganska mycket, så det är nog i överkant för en 8hk modell. Själv hade jag monterat en extra brytare för att "koppla ihop" de båda grupperna. Gav lite mer än grundgas och kopplade ihop och då sjönk varvtalet markant. Någon gång, med väl urladdade batterier (50%) och lite för lågt gaspådrag så dog motorn. Men det var ett väldigt lyft utan tvekan. Nu, med en ny Bavaria 36:a, MD2030 med 60A generator, får vi runt 20A i bästa fall. Detta beror uppenbarligen på förklena kablar från fabrik. Lite surt att behöva riva i det på en ny båt, men så får det bli. Påstår Pelle S/Y Zefyros http://www.pmi.nu
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:30

Hasse Svedberg:

Pelle, max 20 A verkar lite, men inte helt omöjligt om batterierna i din nya båt var relativt lite urladdade. Det är nästan omöjligt att bedöma en sådan här fråga om man inte har alla värden. (Batteriernas tillstånd före laddning, volt eller spec vikt samt volt vid laddning.) Amp-ändringen plottat på en tidsskala från det laddningen startar avslöjar det mesta samt hur snabbt den sjunker efter avbruten laddning. Hasse
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:30

Pelle:

Hasse, Jag har testat med batterierna allt från fulla ner till -40% urladdat av de 290Ah vi har totalt (således urladdat c:a 115Ah). Alla möjliga "laddningar" där emellan - oftast -50Ah -> -80Ah. Får ALDRIG över 22-24A laddning vid c:a 2700-2800RPM på motorn (max 3350RPM). Laddar ungefär samma från 1200RPM till 3000RPM vid dessa förhållanden. Typexemplet måste vara förra sommaren efter 2, eller om det var 3 dygn på Väderöarna. Hade -95Ah vid start. Gick, i bleke, för motor ner via hamburgerkanal, vidare ut förbi dannemarken och la till på munkholmen. Totalt drygt 2h för motor. Kommer inte ihåg exakt, men det var c:a -50Ah då. Så 45Ah på drygt 2h. Spänningen var då, under laddning, 12,8 volt upp till 13,1volt under "turen". Laddade drygt 20A hela tiden. Spänningen vid "normalvila" i batteribanken är då oftast 12,3-12,4 volt vid start och hamnar på knappt 13v vid körning. (normalvila: ingen last för tillfället, men kyl och annat går till och från, och uttaget c:a 30-40% av totala kapaciteten). Vid fulla batterier, när man kopplar ur landströmmen, och låter normalutrustningen vara igång några timmar (kyl, radio, instrument) så är det fortfarande över 12,7 volt. Batterierna är drygt ett år gamla och i mkt bra skick än så länge. Aldrig varit urladdade mer än c:a 40% Vid körning med fulla batterier tillhör det undantagen att spänningen når 13,5V, oftast runt 13-13,2 vid batterierna. (Läs: Om man startar i samma veva som man plockar bort landström och har 100% fulla batterier). Detta är ungefär samma även om man plockat ut 5-10Ah.. Det går idag 1,5mm kabel från generator till förbrukarbatteri för avkänning av spänning. Från generatorn går det 10mm² till pentas blåa avskiljare, som sedan matar startbatteriet med 95mm² via 10mm² till startmotorn. Till förbrukarna går 10mm² kabel (totalt c:a 5m uppskattningsvis). Gemensam jord på 95mm² som går till startmotor, vilken i sin tur är sammankopplad med generatorn via 10mm² kabel. En bavariaägare i stockholm med identiskt system (tja, inte samma märke på batterierna iofs) i en likadan båt, hade precis samma problem. Han bytte till 35mm² och får nu ut c:a 50A vid 1500RPM och uppåt. Även om vi bara plockat ut 10Ah så ger landströmsladdaren (Waeco Mobitronic 45A) runt 40A dom första 10 minutrarna ungefär, sedan minskar den succesivt. Något är galet, troligast är kabeln eller laddfördelaren. Skall undersöka kablarna och byta dem i vinter. Om det inte hjälper (vilket det borde göra eftersom det fungerat på en annan bavaria) så får jag byta laddfördelare, vilket vore lämpligt ändå eftersom landströmsladdaren bara har en utgång, och jag gärna skulle vilja kunna ladda startbatteriet med samma laddare då detta lastas med både bogpropeller och ankarspel. Odelco har nog en ganska vettig variant vill jag minnas. * Samtliga mätningar av spänning, laddström osv i bavarian är "loggat" mha. en Battmeter² från Odelco. I B31:an kunde vi ligga en helg (mindre kyl och annat lull-lull som drog ström) och köra motor hem en söndag i c:a 2h och ha fulla batterier (enligt dåvarande BattMan instrument). Nu klarar vi inte ens en natt och sedan gå 1,5-2h för att få fullt. Å andra sidan är man mer noga med landström efter varje tur nu för att alltid har fullt.. Påstår Pelle S/Y Zefyros http://www.pmi.nu
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:30

Kent:

Jag har en Yanmar YSE 8 av -76 års modell med ovan nämnda generator. Förra året plockade jag isär generatorn, rengjorde (vilket var välbehövligt) bytte lager, putsade ytorna för kolen. Dessutom kopplade jag om anslutningen för magnetiseringen så att den känner av batterispänningen direkt. Därmed behöver jag inte kompensera för spänningsfallet över skiljedioderna. Jag gjorde också ett kirurgiskt ingrepp och lödde fast en anslutning "W" så jag kunde koppla in en varvräknare, styrd av generatorns växelspänning. Detta fungerar perfekt för mig. Jag har iof inte så stor batteribank, 1x75Ah för motorstart och 1x75Ah förbrukning, (tidigare 2x75 för förbrukning, men det ena batteriet gav upp, och av någon anledning blev det inte inköpt något nytt). Batterierna är dessutom inkopplade över en batteribrytare så om nöden kräver kan jag använda startbatteriet till förbrukning eller tvärt om. Laddningen är alltid god och generatorn blev nästan som ny.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:30

Hasse Svedberg:

De spänningar du redovisar Pelle är förstås alldeles för låga för att ladda batterier med. Samtliga värden är tydligen mätta vid batterierna. Om du mäter direkt på generatorn bör du ha minst 13,8 V som ju är den normala utspännigen från generatorer. Från Björn Sjöberg hörde jag igår att man nu reglerar upp en del marina generatorer till ca 14,3 V. Om du inte har en utspänning i nivå med dessa så är det troligen fel på laddningsregulatorn. Om du har rätt utpänning så har du i ditt fall förluster på väg till batterierna. Hasse S
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Länktips: http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/el/gen.htm