Hoppa till huvudinnehåll
Baron
Senast inloggad: 2018-08-18 - 15:17
Korroderade zinkanoder

Lars bergholtz:

För några år sedan bytte jag till en trebladig VP foldingpropeller. Propellernavet har tre zinkanoder. På S-drevet sitter en stor zinkring. Varje år efter bytet har i princip alla tre zinkanoder på propellernavet korroderat bort efter en säsong (4 månader) men man ser ingen påverkan på den stora zinkringen. Tidigare hade jag en tvåbladig foldingpropeller och då brukade anoderna på propellernavet korrodera betydligt mindre men det var däremot en kraftigare korrosion på den stora zinkringen på S-drevet.Kan någon förklara detta?

lovisa3
Senast inloggad: 2024-03-07 - 16:37

Tomas:

Har brottats med samma problem, pentas så kallade bronspropeller. Alla tre zinkanoderna är mer eller mindre borta, men vad värre är alla havstulpaner som älskar gulmetallspropellern. Hade det varit en bil så hade fabrikanten varit tvungen att återkalla den som trafikfarlig, men nu är det ju "bara" en framdrivningskälla på en segelbåt. Förra fredagen var det som vanligt när den inkallade dykaren skulle göra rent den - katastrof. Jag kan lova er att den propellern driver inte en 5 tons båt en meter i Göta Älvs strömmande vatten. Har provat allt och då menar jag verkligen allt men inget hjälper. Jag hoppas verkligen att alla miljövänliga "kok" fixar det i framtiden eller ännu hellre att det var lite mer koppar i propellern. Penta borde skämmas med tanke på priset dom tar.
Bifogade filer
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 12:42

Magnus:

Propellrar för S-drev skall ha ett hårdgummimellanlägg mellan ett innnernav och ett ytternav för att ge ryckutjämning vid omslag fram/back. Om detta är vettigt utfört blir ytternav+propellerbladen elektriskt avskilda från S-drevets utgående axel, och S-drevets offeranod påverkar då inte dessa. Om då propellern är gjord av bra marinbrons så behöver den ingen offeranod, och då kan kopparjoner avgå från propellern som skyddar mot havstulpaner. (Gäller även för kopparbaserad bottenfärg målad på propellern) Problemet är Pentas trebladiga foldingpropeller, den är gjuten i en avzinkningsbenägen mässing (billig tillverkning, maskinbearbetning behövs ej överallt!) och den KRÄVER zinkanod för att inte förstöras. Men zinken hindrar kopparjoner att avgå (det är ju det den är till för, att joner från propellern försvinner) och det växer massor av havstulpaner på den. Sammanfattningsvis finns det bara en BRA metod att hindra en trebladig Pentapropeller från att bli oanvändbar - släng den! Den mindre bra metoden är att finna och måla på något tillräckligt biologiskt giftigt som sitter kvar även med den färglossande verkan som tycks uppstå av zinkens galvaniska samspel med mässingen. Med andra ord - köp ALDRIG propellrar vars tillverkare inte skriftligt godkänner att de används UTAN offeranoder! Bifogad fil visar analysresultatet från en Volvo Penta trebladig propeller. Mässing.
Bifogade filer