Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
jordning 220 jordplatta

Janne Rittmo:

Hej har funderat lite kring läckströmmar och landström i båten. eftersom det är jordningen i eluttaget på land som orsakar en del av problemen så undrar jag om man inte kan bara kapa landjordledningen och ordna en egen jordning i båten med en jordplatta. Jag vet att detta inte är tillåtet utan en skyddstrafo, men vad händer egentligen rent tekniskt om gör det utan en sådan?

Bo Mejner
Senast inloggad: 2024-03-09 - 21:39

Bo Mejner:

Som jag har förstått det så så är det viktigt att skyddsjorden inte kopplas ihop med båtens jord. Skyddsjorden måste vara kvar till alla 220V uttag och 220V apparatur ombord. Kontrollera att t.ex. batteriladdaren inte har sin minuspol ansluten till inkommande skyddsjord. Kan vara så på enklare laddare. Sedan kan man givetvis ha båtens jord ansluten till en jordplatta. Om någon tycker detta är fel så vänligen rätta mig omedelbart så att jag inte ger fel råd. / Bosse
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Det kan bli problem med varmvattenberedaren som skall ha skyddsjorden ansluten. Jorden går då via motorns värmeslinga och proppaxeln ut i vattnet. Isolertrafo är en bra lösning.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN.:

Det är ej första gången jordningsproblemen förekommer i detta Båttekniska Forum. Klicka därför på länken: "Sök bland frågorna" som finns direkt ovanför frågorna på denna sida. Prova t ex med sökordet: skyddsjord. Då får man en lista med 31 stycken tidigare frågor med svar innehållande mycken kunskap.
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:26

Hans Brolin:

Jag vet inte om detta är en annan vinkling av problemet men: Vad händer om man gör en i alla avseenden korrekt (men utan isolertrafo)installation men klipper skyddsjorden till land och ansluter den till en jordplatta i båten. Blir inte den praktiska innebörden att man skapar sig ett eget jordspett i stället för det som sitter vid närmsta transformator i landnätet? MVH Hans
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:26

Magnus:

Syftet med skyddsjordning av föremål är att ett fel som gör beröringsbara föremål spänningsförande skall leda till att skydden löser ut. Alltså¨att säkringen alternativt jordfelsbrytaren skall lösa ut. Om man ej ansluter skyddsjordade föremål i båten till den från land kommande gröngula skyddsjorden utan till en båtspecifik jordplatta (eller propellern etc.) som sitter i vattnet i stället, så löser nog jordfelsbrytaren ut. Men det är inte säkert att säkringen löser ut vilket skulle skett om man haft gröngul från land ansluten. Så rent tekniskt är detta mindre säkert. Och så länge jordfelsbrytaren fungerar löser ju den ut i normala felfall. (I en båt bör man ALLTID välja en jorfelsbrytare med 10 mA utlösningsström i stället för den reglementsenliga på 30mA) MEN DET ÄR ISO-13297 som gäller installation av landström i en båt, inte vad enskilda kan fundera fram själva...
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:26

Magnus:

Vid ett inledande möte mellan representanter för Transportstyrelsen, Elsäkerhetsverket, SXK och SBU har man härom dagen enats om att det skall gå att tolka den nu gällande standarden för växelströmsinstallationer för fritidsbåtar enligt RCD, ISO 13297, så att: För båtar med isolertransformator eller jordfelsbrytare kan en till havet fullgott ledande förbindning i båten anses tillräcklig, varvid den från land kommande gröngula skyddsjorden inte behöver anslutas alls till båten. OBS: därvid får båten INTE anslutas till landström när båten är på land, om inte en sådan förbindning arrangeras på ett tydligt sätt, eftersom man annars mister sin jordning. Avsikten är att förtydliga dessa saker pedagogiskt med hjälp av principskisser och texter, samt att publicera dem för båtvärlden via bl.a. SBU:s och SXK:s olika media. /Magnus
tlundg
Senast inloggad: 2024-03-03 - 20:43

Thomas Lundgren:

På vilket sätt skulle detta påverka oss som har en isolertransformator i båten? Ja, naturligtvis har jag en jordfelsbrytare också - eller snarare två. En innan isolertransformatorn och en efter... / T.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:26

Magnus:

Om man har isolertransformator innebär inte de nämnda tolkningarna någon behov av förändring. Det är fortfarande den bästa lösningen, den minimerar risken för läckströmmar som (med endast jordfelsbrytare) skulle kunna skapa elektrolytisk korrosion. Av just det skälet rekommenderas jordfelsbrytare med max 10 mA utlösningsström, som tidigare skulle uppptäcka en sådan sak. /Magnus
S-Y Lova
Senast inloggad: 2023-10-27 - 10:12

Hej.

Vet inte om det är rätt forum, men det pratas en del om jordning här så...
Jag prövar och ser om någon vänlig själ kan räta ut frågetecknen.

Har kikat runt lite på nätet om jordning i samband med isolertransformator.
(Jordning över huvudtaget)

Enligt en del så skall jord stanna mot transformatorn även om man har VV-beredare och/eller elpatron till vattenburen värme.
D.v.s. någon jordning till havet behövs inte (får inte)
Enligt andra så skall alla uttag och annat som har skyddsjord gå till transformatorn, men INTE VV-beredare/elpatron (t.ex. maringuiden.se).
De skall jordas mot havet.

Beror det på om man har motorns kylning ihopkopplad med värmesystemet eller inte ?

Vad gäller ?

Om man jordar mot havet (oavsett trafo eller bortkopplad landjord) så säger en del att man kan jorda vi köl, propaxel eller annan oisolerad del.
Är det en bra idé eller är jordskena/plåt mot havet att föredra ?

Använder idag bortkopplad landjord och har en kopparplåt i vattnet till båtens jordning.
Landelen försörjer VV-beredare, laddare och uttag som det vintertid sitter elelement typ frostvakter i.
Motorns kylning är ihopkopplad med värmesystemet.
Värme kommer från dieseldriven Eberspächer (vattenburet)
Vintertid sitter alltså landströmmen i hela tiden.
VV-beredaren kopplas endast in när den skall värma vatten, ca 30 minuter sedan kopplas den ur (drar ut kontakten).

Vinner jag något med en transformator kontra den enklare varianten med jordplåt i vatten i kombination med jordfelsbrytare och säkerhetsbrytare samt avsäkrat (som jag nu använder) ?

Bifråga:

Har en jordplatta som en SSB radio jordat mot.
Radion finns inte längre, men kan jag jorda via den (aluminium) ?

Mvh. Håkan Madsen
Tacksam för all info i saken.

PS
Kan nämnas att innan jag bröt landjorden försvann 2 st 2kg offeranoder på en sommar.
Efter brytning/kopparplåt försvinner ca 0,5 mm gods över ytan på dem per år.
(Ja, jag ligger i året runt)
DS