Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
dieselmotor

birgitta svensson:

Våran dieselmotor i båten har skurit tre gånger. Vad vi förstår är det något i oljan eller bränslet som orsakar skadan. Vad kan det vara? Är det någon som vet? Birgitta.

Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 16:41

Hans Svedberg:

Ska man egentligen svara på en fråga som den här när frågeställaren fått en motor reparerad två gånger och sedan efter en tredje gång frågar oss vad felet är? Fråga den som åtgärdade motorn de två första gångerna! Är det en hemlighet vad det är för motor? En seriös fråga får ett seriöst svar! Hasse S
Torbjörn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 16:41

Torbjörn:

Birgitta I första hand måste det kontrolleras att du kan utesluta för låg oljenivå, fel olja, igensatt filter, fel i pumpen så den inte ger tillräckligt, att överströmningsventilen fungerar på rätt sätt, att smörjoljekanalerna inte är igensatta. Har du kontrollerat så haverierna inte inträffat vid segling med motorn igång? Det är inte självklart att motorn tillåter en krängning på säg 10-20 grader utan att oljepumpen suger luft. Eftersom motorn skurit två ggr så är frågan om befintligt larm för lågt oljetryck fungerar? Normalt ändras motorns ljud innan den blir överhettad/skär, gjorde den det? Självklart är det av intresse vilket motorfabrikat det är. Föreslår att du går igenom alla frågor och skriver en lista så du vet situationen och därifrån kan du lättare finna orsaken. mvh Torbjörn
peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 16:41

peter:

Vad för diesel tankar ni?? Om du skaffar diesel som är till maskiner under jord..(diesel avsedd för tunnel jobb eller dyligt,vet en arbetsplats chefs personbil som skar två gånger pga sådan diesel)Den är så tunn att den inte smörjer vanliga motorer..Men tror inte de e de som är ditt problem,vet ju inte vad ni har för motor ens?Men ett smörj fel är det ju!!Kolla om spridarna är renoverade och att tändningen är rätt inställd!