Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
bottenbehandlin

Björn Nilsson:

Hej Vi blästrade skrovet på vår stålbåt för tre år sedan, botten epoxibehandlades och giftfärgsmålades. Rostfri bult svetsades fast för att fästa zinkanoderna. Året efter upptäckte vi att epoxin och giftfärg bubblade sig runt zinkanoderna och på några få andra ställen på skrovet, båten togs upp ock skadorna åtgärdades. Ingen rost fanns under luftblåsorna. Båten ligger i hela året. I år upptäcktes återigen blåsor i färgen. på fler ställen. Är det någon som kan ge förklaring till att epoxin släpper. Båten är utrustad med en zinksaver för att undvika galvanisk korrosion vid landströmsanslutning. Båten står nu på land igen och fläckarna där färgen släppt är helt utan rost. har du haft liknande problem och löst det. Skriv gärna. Björn

Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:24

Sture:

Hej - En liten berättelse - Jag hade en mindre stålbåt för några år sedan - där jag tyvärr satte dit ett extra roder längst bak- i rostfritt. I hela undervattenskroppen blev därefter små blåsor, och petade man sönder dessa var det fint stål under - ingen rost. Jag höll länge på att isolera det rostfria rodret för att få det bra - lyckades aldrig och sålde tillslut båten, efter en grundlig isolering av rodret med etchprimer, epoxifärg i flera lager,mm. (Många trodde att jag fått ett blixtnedslag i båten - men jag tror inte det) Rostfria bultar var frågan ? Vad händer om Zinken av någon anledning snabbt offras (marinor med jordfel) eller av någon anledning har/får dålig kontakt i skruvförbandet, då funkar inte anoden och skrovet blir genast oädlare än de rostfria bultar o vidhängande muttrar som är fastsvetsade i skrovet. Rostfritt är INTE rostfritt i vatten, bara i luft = syre, - Då bildas oxidhinnan som skyddar stålet, RF är egentligen snabbrostat,( som aluminium i masten, dessa funkar oxå som offeranoder i vatten)-. RF är ädlare än stål och därmed offras ju stålskrovet.Utanpå detta sätts zinkanoden som har ett ingjutet plattjärn av vanligt bondstål . Så sänker vi ned detta i saltlösning. Zinken offrar sig för allt, och därefter skrovet för det rostfria? Det går lika bra med svartstål i bultarna, så länge anoderna gör sitt jobb rostar det inte.Anledningen att vanliga bultar rostar först då båten kommer upp på land är att anoderna inte jobbar då de inte ligger i samma elektrolyt som katoden, något som krävs för att den galvaniska kedjan skall uprätthållas och anoderna skydda katoden så länge de ligger i sjön. Med tanke på min första berättelse så rekommenderas att ta bort de rostfria (i luft) bultarna, så kanske det blir bra? Visserligen en gissning- men med tanke på alla material.jordströmmar i vattnet, mm,mm så har jag lärt mig att inte blanda olika material - PS Jag har fortfarande stålbåt- utan problem- och inget rostfritt under vattenytan. Lycka till,
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Svetsa aldrig rostfritt till fartygsstål. Det är mycket viktigt att använda elektroder som är avpassade till den valda rostfria kvaliten. Det är stor risk att man skapar former av spännings eller annan form av korrosion. Om man "trycker på" för hög spänning är det alltid risk att små porer, pinholes, som ofta finns om epoxin ej är lagd i flera skikt och omsorgsfullt, skapar element med blåsbildning som följd.