Hoppa till huvudinnehåll
towa
Senast inloggad: 2022-07-27 - 18:24
Batteri till lanternor

Tomas Wahlberg:

Jag skulle vilja driva mina lanternor med ett löst, litet och laddbart batteri. Nyligen lanserade Bosch ett 18 volts-system med lätta litiumbatterier på 1,5 amperetimmar till flera sladdlösa verktyg, bland annat en arbetslampa med lysdioder. Till den finns en lång kabel för att använda den som pannlampa. Så jag fick iden att byta ut pannlampan mot en Lopolight treljuslanterna med lysdioder. Den ska fungera inom ett spänningsintervall på 10 till 30 volt och dra 3,6 watt. Då trodde jag 18 V och 1,5 Ah skulle räcka hela natten mer än väl. Men så fungerar det inte! Treljuslanternan lyser i praktiken bara drygt 3 timmar. Och när jag mäter spänningen är den bara 8,5 V (men lanternan lyser fint ändå). Spänningsmätning med och utan andra anslutningar ger andra resultat -- se den bifogade skissen. I Boschlampans fäste/fot sitter en hel del elektronik som uppenbarligen reglerar spänningen på ett för mig överraskande sätt. Telefon till Bosch gav ingen förklaring, utom att samtliga Bosch-verktyg ska transformera ner batteriets nominella spänning. Man avrådde också på det bestämdaste från att göra några egna anlutningar och konstruktioner på deras produkter. Fullt förståligt och acceptabelt. Tydligen kräver litiumbatterier reglerande elektronik, men varför ger den så olika spänning vid olika belastningar ? Vad kan hända om jag -- mot alla regler -- kopplar in lanternan direkt på litiumbatteriet, dvs utan den reglerande elektroniken ? Det tänker jag inte göra, men vad skulle hända ? Och har någon en annan ide om hur man kan driva lanternor utan ett stort tungt 12 voltsbatteri ?

Bifogade filer
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J:

Hej! Om jag förstår saken rätt har du nu två spänningsregulatorer, en i Boschprylen och en i lanternan, dessa båda regulatorer kan ju kanske motverka varandra. När man reglerar ström och spänning gör man ju inte det gratis, det blir ju alltid någon slags förlust, i regulatorer i form av värme. Och du är säker på att boschbatterietpacket är fulladdat och felfritt? Lätt annars att tro att någon cell i batteripacket inte funkar. En enklare lösning är att köpa ett motorcyckel- eller mopedbatteri (ackumulator) gärna en geleack. på 12 V. prisvärda sådana finns ju exemplevis hod "Claes i sjön" och Jula. 12V och 17 Ah för 399 kr hor Jula. med deta batteri får du ju ström över till läslampan och kanske till radion. Det finns även billiga laddare anpassade för dessa.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tomas:

Mmmmh -- jag är rätt okunnig i elektronik, men dubbla motverkande regleringar låter fullt möjligt. Poängerna med min ide var flera -- dels köpte jag en ny borrmaskin samtidigt med lampan och fick då dubbla batterier. Dessa är hyfsat små och framför allt lätta. Tanken var nämligen att bygga ihop batteri och lanternor i en tät enhet som man då lätt och snabbt kunde plocka fram och hänga upp i mast eller pulpit. De behövs ju rätt sällan. Och då blir nog även mc-batterier i tyngsta laget skulle jag tro. Men tack för förslaget -- ska åka och kolla hur de ser ut.
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Hej Tomas Först en kommentar till din idé om "snabbt, lätt och enkelt". Lanternor skall sitta fast och vara monterade med korrekta lysvinklar. Lanternorna får inte skymmas av stag, antenner mm. I praktiken krävs tre lanternor, en röd/grön fram, en vit i aktern och en vit lanterna föröver vid motorgång. Jag rekommenderar inte användning av tre-färg lanterna vid segling inomskärs då den kan vilseleda andra. Det blir svårt att bedömma avståndet till båten vid nedsatt sikt. Går du för motor får den inte användas! Kolla boken "Sjötrafikföreskrifter mm" och länken "Båtteknik" till vänster på denna sida. http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/index_btf.htm Gå till ämnet navigation. Angående dina funderingar om elektroniken så gäller följande: 1. Obelastat batteri = 20 V 2. Belastar du batteriet går spänningen ner mot 18 V. 3. Obelastad batteri/elektronikkrets ger dig 12 V, säkert anpassat till den egna LED-armaturen. 4. Belastad elektronikkrets ger 9,6 V vilket är drivspänningen för den aktuella LED-armaturen. 5. När du kör batteriet i din skruvdragare så finns där en annan krets i maskinen som reglerar vridmoment och varvtal. Så här långt är allt anpassat för den egna Bosch-lösningen. 6. När du ansluter din LOPO-lanterna så innehåller den en egen regulator som klarar ingångsspänningar mellan 10 - 32 V. Då skall du inte använda Bosch-regulatorn för då får du två regulatorer i serie, vilket inte blir bra. Drar bara onödig energi. Gå direkt på batteriet! Eftersom ingen leverantör vill diskutera kombinationer med andras okända komponenter så hänvisar man direkt till garantier mm. Hoppas det klarnade. KJELLF
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, SXK-BTN. :

Boken "Sjötrafikföreskrifter mm" som Kjell F. skriver om i svaret ovan skaffar man enklast på följande sätt: Klicka på kompassrosen till vänster och upptill på denna sida. Klicka på länken Webbutiken. Där finns bl a 2010 års utgåva av boken, d v s senaste utgåvan. Den innehåller vad som all världens sjöfartsnationer är överens om skall gälla för att göra båtlivet säkrare. Dessutom finns där svenska föreskrifter.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tomas:

Hej Kjell Du skriver "Gå direkt till batteriet" -- och menar således att det inte skulle finnas några risker med en sån inkoppling på litiumbatteriet? Att det skulle räcka med den reglering som finns i Lopolight-lanternorna ? Tack för bekräftelsen av de dubbla regulatorerna, låter logiskt som sagt. Och tack för infon om föreskrifter -- som jag är väl medveten om. Dock är det praktiskt svårt på min lilla segelbåt att montera fast certifierade lanternor som förskrives. Eftersom de används så sällan har jag dem med ombord och förberedda för "fast" montering, med korrekta lysvinklar, ja. Men nu har jag bytt ut den lilla inombords-tvåtaktaren till en elektrisk motor. När sommarvinden dör ut framåt kvällen behöver elmotorn det mesta av batterierna för att jag inte ska bli liggande kvar i fartygsleden, strömmen i Kalmar sund eller var det nu är. Elmotorn ger tyvärr lite lägre fart än bensinaren gjorde, så det tar längre tid att nå hamn. Då vill jag inte slösa den ordinarie batteribanken på fyra ordinarie lanternor. Därav iden att byta till lysdiodlanternor drivna av ett separat, litet, lätt och laddbart batteri. Lampan från Bosch föreföll vara den perfekta lösningen. (Treljuslanternan har använts till tester, planen är att ha en full uppsättning.) Norska Navisafe är drivna av ficklampsbatterier, men tyvärr inte certifierade. De skulle dock kunna vara en nödlösning -- till avsevärt mycket lägre kostnad.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, SXK-BTN.:

Hej Tomas. Andra LED-lanternor kan vara konkurerande. Titta på Biltemas certifierade. Av några SXK-are har jag hört att de blivit nöjda i praktiken med dem. En mätning av strömförbrukningen hos en sådan sidolanterna finns som bilaga. Vid en vanlig batterispänning om 12,5 volt var strömförbrukningen 1,1 watt. Sammansatt sidolanterna har två lysdioder och drar dubbla effekten liksom den vita topplanternan. I katalogen anges effekten till 2 watt för enkel sidolanterna och akterlanterna respektive 4 watt för de övriga. Vid motorgång i mörker blir lampeffekten 5,5 W alternativt 10 W beroende på val av effektuppgift. Detta är väl ganska försumbart jämfört med motorns förbrukning, som jag dock ej känner till. (Det teoretiska sambandet mellan hästkraft och watt är: 1 hk = 735,5 W. I verkliheten tilkommer effektförluster.) Citat: "Dock är det praktiskt svårt på min lilla segelbåt att montera fast certifierade lanternor som förskrives. Eftersom de används så sällan har jag dem med ombord och förberedda för "fast" montering, med korrekta lysvinklar." Detta har jag förståelse för. På min Magnifik Midget hade jag "tillfällig montering av sammansatt sidolanterna och topplanterna". Monteringen kunde göras på c:a en minut. Beskrivning på detta finns här i närheten: Se till vänster och klicka på > Båtteknik > Navigation > Lurande lanternor. Gå till avsnitt: "Exempel och åtgärder, punkt 8", se text och höger figur. Båtens ursprungliga akterlanterna satt på akterdäck så att aktersnurran skymde halva det föreskrivna lysfältet så det var det första jag byggde om på båten. En godkänd akterlanterna monterades på flaggspelets (flaggstångens) topp. Flaggspelets nederände fick en skruv som precis passade i en ny skåra i däckets flaggspelsfäste. Lanternan fick på så sätt rätta lysvinklar. Detta var på glödlampornas tid, men ett laddat 60 Ah, 12 V batteri räckte för en 24-timmarssegling.
Bifogade filer
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tomas:

Tack Ernst Och det är nästan exakt som din "punkt 8" jag har tänkt göra -- ett slags stativ eller pelare i fören med lanternor för motorgång. Men med inbyggt batteri, dels för att inte belasta ordinarie batteribank, dels för att slippa dra kabel som måste skyddas från fukt och salt. Däremot kommer nog både toppens treljuslanterna och akterljuset att få gå på stora batteribanken eftersom dessa är fast monterade. Teoretiskt kan motorn "ladda treljuset" när jag seglar på natten. Vi får se. Arrangemanget med tre vanliga glödljuslanternor för motorgång -- men med ett snabbfäste på masten istället, har jag haft i många år. I masten går färdig kabel från fd ordinarie startbatteri och när bensinmotorn gick fanns ju elström i överflöd. Klockade aldrig tiden men monteringen kunde nog göras på 30 sek. Rött resp grönt satt lagom brett isär, men visst skymde rullad genua det vita ljuset en aning då och då -- rullning och kursvinglande gjorde dock problemet minimalt. Lopolight anger ännu lägre strömförbrukning än eran mätning på Biltemas, men luddigt är det för Cordlands prislista anger högre watt-tal än Lopolight själva. Nåja. Elmotorns energibehov har jag ännu inte lärt mig, men den varierar med hastigheten förstås -- och förmodligen med vind- och sjömotstånd. På fullfart tömmer den batterierna på en halvtimme ! Därav min önskan att belasta dem så lite som möjligt med andra förbrukare.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Under vissa omständigheter kan Litiumjon-ackumulatorer förstöras och t.o.m. explodera om de urladdas för djupt och dedan laddas upp igen. Laddnings- och urladdningselektronik för sådana baterier skall alltså med nödvändighet innehålla skydd mot sådana felanvändningar. Utan att veta hur Bosch i detta fall har placerat dessa funktioner inom/utom själva batteripacken är det riskabelt att använda batteriet på annat sätt än det avsedda. Se t.ex.: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery LED-lampor som klarar stora spänningsvariationer har oftast en "hackande" förbrukning, som likriktas och utjämnas till en passande ström för själva lysdioderna. (Den tidiga Biltemalanternans avstörning av denna hackande förbrukning var för dålig, den störde annat, det är tillrättat nu) Jag gissar att Bosch LED-matning har en liknande funktion, och hamnar dessa i serie så blir det kaos mellan dem. Troligen försöker den första ge ut en viss ström, men den är ju inte konstant utan hackas upp av nästa....
tlundg
Senast inloggad: 2022-08-05 - 09:45

Thomas Lundgren:

Här är en länk till en film på Youtube om hur ett Litiumjon-batteri beter sig när det fallerar. Någon som man helst undviker... http://www.youtube.com/watch?v=jjAtBiTSsKY Mvh. / Thomas.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J.:

Hej! Ursäkta för den fatala felstavningen/arna i mitt första inlägg. Visst kan du ansluta led-lanternan till ett 12 voltsbatteri i båtens batteribank till el-motorn, men som du säger så kan dessa vara förbrukade vid mörkrets inbrott, men rimligtvis borde det finnas så mycket kvar att de kan driva lysdioderna i lanternan. Men mitt förslag om en liten separat ackumulator för lanternorina kvarstår, även om du då kan välja vilken typ av ackumulator/batteri du vill, ja tillock med en batterihållare innehållandes vanlga torrbatterier eller laddningsbara LR6 eller liknande. Min erfarenhet annars av batterier till laddningsbara borrmaskiner/skruvdragare, är att dessa batteripack har fler än två (+ och -) anslutningar. Ibland finns det en anslutning till hälvten av de ingående cellerna, ibland en ansluning till ett värmekänsligt motstånd (termostat). Ibland är ansluningarna sådana att en vanlig flatstiftskabelsko passar direkt eller passar efter litet modifiering. Som du själv och annan debatttör redan skrivit, vill ju inte exempelvis Bosch att man ansluter andra saker till deras batterier än de som de är avsedda för, men som enskild användare så frestas man ju ibland att prova olika lösningar när man ändå har ett antal bra batterier som inte just för tillfället används till skruvdragaren när man behöver ljus... Vanligen ser man ju också till att ha fler än en sådan fulladdad ackumulator ombord. Om du nu skulle komma på tanken att ansluta någonting direkt till ackumulatorns (batteripackets) anslutningar (vilket Bosch avråder ifrån) så se då till att ha en säkring i serie med förbrukaren. Jag vet inte hur mycket ström lanternan förbrukar, men uppskattningsvis en säkring på max 1 ampere, kanske mindre, borde vara bra. Kolla strömförbrukningen i lanternans datablad. Men i detta fallet, känner jag att det killar i fingrarna för en kreativ "Citroën-lösning" du vet en synnerligen komplicerad tekniskt lösning på ett problem som knappast existerar... En mindre geleackumulator avsedd för moped eller mc, kompletterad med en mindre solcellpanel som kanske inte direkt är för marint bruk, det finns billiga sådana avsedda för laddning av diverse mobiltelefoner eller hobbyprylar. En strömbrytare, litet kabel, en säkring och då du ändå troligtvis har en landströmsanslutning och en stor laddare till el-motorns batteri, en liten laddare till moped/mc-batteriet. Men som sagts x 2, minst, ovan, varför inte stjäla 12 v någonstans i den stora batteribanken? Och ha en stark "ficklampa" att belysa seglet med nattetid då batteribanken är tom... Mvh Bj.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J.:

Missade att vi pratade om 20 v från batteripacket. Förutum en säkring kan du för att få ned spänningen, koppla fyra kraftigare dioder i serie med lanternan, dioder ger nästan alltid ett spänningsfall vardera på 0,7 volt =2,8 V. 20 - 2,8 = 17,2 V. -Men det gillar ju förstås inte Robert Bosch... Och då pratar även jag om en fast installation, med en fastskruvad lanterna och kabeldragning i båten.