Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 10:57
ÄR BATTERIET SLUT?

Peter Rajamäki:

Jag har följande problem: Min båts elsystem är baserat på två batterier, ett 55 Ah som går endast till motorn, och ett 75 Ah som förbrukn. batteri. Startbatteriet har klarat sig galant över vintern, medan förbr. batteriet visade 11.2 volt vid båtens sjösättning. Efter ca. 2,5 timmars körning såg det bättre ut, då låg volten på ca. 12,5. Nu några dagar senare visade mätaren på 10,2 volt. På startbatteriet kan jag se cellerna från påfyllningslocket, vattnet är alltså klart genomskinligt. På förbr. batteriet är det som en simmig vätska, och jag kan inte se till cellerna överhuvudtaget. Jag antar att batteriet är slut, men jag vill gärna förstå vad som har hänt.

Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:01

Hasse Svedberg:

Ditt batteri är med största säkerhet slut. Att spänningen var 12,5 V är helt naturligt om du mätte strax efter du kopplat bort laddningen.
Anders Stuve (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 11:01

Anders Stuve:

Hej Peter

Jag misstänkert att du fått en kraftig sulfatering. Denna kan tas bort om ladd spänningen kan forseras över 15,5 volt 1-2A pulsat i 10-15kHz (dvs växelspänning!). På så vis återför man sulfatet till syran. Detta kräver speciell apparatur (kostnad ca 1500-2500:-). Enda kravet är att batteriet tar emot laddning (om än lite).

Om jag vore i dina klädér så skulle jag göra följande...

1. Rengör batteriet ordentligt mellan polerna för att förhindra krypström som drar ur batteriet.
2. Fyll på batterivatten till rätt nivå.
3. Ladda batteriet fullt med en batteriladdare i minst 48 timmar.
4. Om möjligt: Efter laddning mät syravikten (1,25kg/liter eller mer är ok).
5. Ladda ur batteriet med en kraftig förbrukare så som en TV, Bilstereo (högt ljud) eller en inverter + en 230v förbrukare.

Om detta ger något så kan du ladda och urladda batteriet ett antal gånger och kanske "skrämma" liv i det.

Om inget lyckas så kan du garanterat handla ett nytt 75Ah batteri för några hundralapper. Det gamla kan därför med gott samvete lämnas för destruktion på miljöstationen. Dvs inget onödigt byte innan man kontrollerat.

mvh

Anders