Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Anslutning av landström

Folke Nyblom:

För användning i bilar finns två storlekar av ingångskontakt för motor-/kupévärmare. Den mindre (c:a 2 cm diameter)förefaller klart bättre ombord än de gängse grövre och klumpigare. Krav på och förutsättningar för montering i båt torde vara jämförbara. Varför envisas med de större? Bestämmelser?

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-03-27 - 13:54

Ove Thorin:

Hej Folke Nästan alla bryggor har idag CEE don för anslutning av landströmskabeln. Även andra ändan bör ha CEE-don och kabeln bör vara utan skarv. Bilmotorvärmarsladdar är vad jag vet pressade kontakter på en kort kabel. Det finns mer på BTN hemsida att läsa om detta. Här är en länk. http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/el/landans.pdf Hälsningar Ove

Lars L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:48

Lars L:

http://www.comstedt.se/webb/marin/ladix/default.htm
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:48

Stefan K:

Hej, Folke! Den minikontakt som t.ex. Jan Comstedt AB säljer (Ladix) är i grunden samma kontakt/system som Calix. Dessa kontakter klarar salt/vatten i fordon mycket bättre än de äldre större kontaktdonen med kapslingsklass IP44/54. Jag jobbade som produktchef just för Defa/Calix värmarutrustning på SAAB-Scania då dessa minikontakter kom i början på 90-talet. Klar kvalitetshöjning blev det. Dessutom är dessa lättplacerade genom sin minimala storlek. Anslutningskablar till "minikontakter" finns i olika längder. Comstedt art nr. CAL1556724 25 meter orangefärgad. Jag har själv en sådan smidig Calix-kontakt i min båt och det fungerar utmärkt (Sitter skyddat vid motorinstrumenten i sittbrunn). Minikontakten har ett gummitätat lock som förefaller vara helt tätt för regn & sköljning. Stefan K
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:48

Gunnar S:

Om man har kablar med CEE-don i bägge ändar och alltså ett CCE-intag i båten vinner man fördelen att man kan ha flera kablar med olika längder för att lätt och flexibelt kunna skarva vid behov. Och i normalfallet behövs bara en adapter - till vanlig jordad stickpropp för de uttag som fortfarande har dem. Går man över till "minikontakter" behöver man två adapters, övergång från mini till vanlig stickpropp, och dessutom övergång till CEE-kontakt. Slutligen, går något sönder eller försvinner köper man en lös CEE-kontakt eller kabel på betydligt fler ställen än minikontakterna. Ev. korrossionsrisk är överdriven. CEE-don är i princip standard utomlands, i betydligt saltare miljö än vår. Och på min båt sitter ett CEE-intag helt öppet på sittbrunnssargen sedan 5 år. Varav 18 månader i atlant- och medelhavsvatten. Inga problem. Att det säkert finns tekniska fördelar med de s.k. minikontakterna betvivlar jag inte. Men detta övervägs av fördelen att alla båtar, bryggor, marinor och de skarvsladdar som är till salu på mackar och tillbehörsaffärer håller sig till än standardkontakt.
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:48

Stefan K :

Hej! Den stora fördelen med minikontakt är nog storleken och att det i princip inte blir något utstick i sittbrunnen som tampar kan fastna i. Det kan vara en smaksak förståss. Infällda CEE-don kräver tyvärr väldigt stora o trista hål i båten. Minikontakt-anslutningskablar med vanlig stickpropp finns i vilken bil-tillbehörsbutik som helst. Ofta även på typ OKQ8. Många längder att välja på. Svarta eller oranga. Jag har en sådan 2,5 meter standard Calix-ledning som enkelt kopplas till min sladdvinda. Färdig 25 meter kabel (bild) med minikontakt i ena änden och CEE-don i andra änden säljs av bl.a. Jan Comstedt AB om man vill slippa en skarv eller inte vill koppla med vanlig jordad stickpropp till t.ex. sladdvinda. Vid besiktningar har jag tyvärr sett många undermåliga typer av CEE-don som inte har varit anpassade till marin miljö (eller till saltsprut i fordon). Sådana dåliga säljs på Ö&B, Rusta m.m. Ska man köpa ett CEE don så bör man se till att välja ett känt fabrikat. Fjädern och axeln till locket måste t.ex. vara av rostfritt mtrl. Minikontakter tillverkas bara av Calix i Eskilstuna eller av DEFA i Sanvika/Norge och håller hög kvalitet. Minikontakten är "inplastad med kabeln" och därmed även sköljtäta på baksidan vilket kan vara en fördel även i en båt. Minikontakter skulle ev. kunna sid monteras i en ankarbox kanske men jag tycker att det våta utrymmet är till för annat än elutrustning... Hälsningar Stefan K
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, Bifogar en bild av mitt landströmsintag som sitter skyddad intill motorpanelen(Dehler 34DD). Jag är helt nöjd med kontakten. Den är gjord för att klara saltsprut/fukt (IP 46 = klarar "stark vattenstråle"). Båthallsgrannen har placerat sin Calix intagskontakt intill instrumenten på ruffgaraget(Arcona 400), vilket också fungerar väldigt bra. Vi har båda en kort Calix standard anslutningskabel på 2,5 meter som sätts i sladdvindan. Seglarkälsningar Stefan Kindeborg
Bifogade filer
mafl
Senast inloggad: 2020-06-04 - 09:35

MF:

Hej Folke! Jag har en vanlig jordad utomhuskabel invändigt dragen till stuvutrymmet framför akterspegeln. På akterspegeln har jag en genomföring med ett gängat lock som i mitten sitter fast i ett "stag" med gångjärn upptill. När jag ansluter landström skruvar jag bara upp locket och trär in "landkabeln" och kopplar den till kabeln i stuvutrymmet. Kopplingen ligger då skyddad för väder och korrossion. Det lossade locket (som naturligtvis sitter utombords) hänger i "staget" ned över landkabeln och skyddar helt tillfredställande mot t.ex. regn. /MF