Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Mot bakterier i diesel ?

Tomas:

På Drevias hemsida säljer man två olika kemikalier, GrotaMar 71 och StarTron, som man hävdar gör ren förorenade dieseltankar, respektive förebygger problem med bakterietillväxt, om jag fattat rätt. Har någon några erfarenheter av dessa -- eller av andra liknande produkter ? Fungerar de ? Finns några nackdelar ? Bör man hälla det i sin halvfulla, oåtkomliga, långt ner placerade dieseltank över vintern ? Detta med anledning av diskussionen om ökad risk för skadlig bakterietillväxt pga oljebolagens inblandning av vegetabiliska biobränslen i dieseloljan, i kombination med ev kondensvatten i tanken.

Hans Westerberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:49

Hans Westerberg:

Visst kan man gynna köpa alla dessa undermedel för dyra pengar. Jag har valt en annan väg.Jag pumpar ut Dieseln på våren,häller tillbaka den via ett Gore Texfilter.Har aldrig haft några problem sedan jag började filtrera Dieseln. Jag använder Slangförsedd Stålrör som jag kan nå ner ialla skrymslen i Tanken och pumpen ansluten till borrmaskinen.Biltema har pumpar som tål Diesel.
L.Nyström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:49

L.Nyström:

GrotaMar 71 och StarTron,Fungerar bra det är bara att följa bruksanvisningen. I Sverige är det inte så vanligt med dieselbakterier men söderöver är det rätt så vanligt. Jag fick tanken full av dem från en bunkerprom i Holland. Så länge dom lever så är dom ofarliga men när dom dör så blir det en svart gägga som sätter igen bränslefiltret. Jag har dessutom ett magnetiskt filter som dödar bakterierna nät dom passerar. Som skall döda innan dom blivit för många, men får man dom i massor direkt vid bunkringen så är det inte så lyckat. För att vara på den säkra sidan så använder jag bekämpningsmedel. Jag silar alltid vid bunkring med ett speciellt dieselfilter men levande mikrober är för små för att fastna.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 14:49

Tomas:

Tackar för råden och erfarenheterna. De skräckhistorier jag hört är inte så skräckinjagande längre.