Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
Magnetkontakt

Fredrik:

Hej, Läste NFB:s båtmeckarkurs för ett par år sedan och minns att kursledaren tipsade om att sätta en magnetkontakt på bränsleledningen (nära tanken). Syftet skulle vara säkerhet: om man slår av tändningen så skulle magnetkontakten bryta bränsletillförseln till motorn. Frågan jag har är om någon här använder sig av detta samt var man kan få tag på magnetkontakter till bränsleledningar. Mvh, Fredrik

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:31

Anders:

Troligen hos någon som säljer tillbehör för tävlingsbilar och liknande. Sedan undrar jag om det inte redan finns en sådan funktion i dagens bilar? Vissa bilar stänger av bränslet när man släpper gasen i vissa förprogrammerade lägen. Så börja söka inom bilvärden.
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:31

Fredrik:

Dagens bilar har i regel elektrisk bränslepump vilken då har en motsvarande funktion (dvs pumpen slutar gå om strömmen i tändkretsen bryts). Äldre motorer (typ Volvo B20) har mekanisk bränslepump, och då saknas denna funktion. Tipset med tävlingsbilar var intressant - det ska jag kolla upp. Tack!! Mvh, Fredrik
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:31

Lars-Göran Sandgren:

En dieslmotor stoppas genom att bränsletillförseln bryts. Förr - på manuell mekanisk väg - på moderna båtdieslar med startnyckeln som en bilmotor. Nyckeln påverkar en magnetmanövrerad ventil som avbryter beränsltillförseln. Tror jag ...
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Magnetventiler säljs av flera företag i Sverige främst genom VVS-grossister och deras ÅF. Exempel på fabrikat är Bürkert , se www.burkert.se, men även Lucifer (Axel Larsson Maskinaffär), Asco m fl. Vanligast funktion är strömlöst stängd/öppnar med ström, men även omvänd funktion finns liksom flervägsventiler. Magnetventiler används för flera ändamål t ex gasolavstängning (Truma), vatten - o luftavstängning. mm
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

På min Iveco diesel kopplade jag bort den elektriska stoppen. Jag vill inte att motorn stannar, om det blir en kortslutning och en säkring skulle "gå".
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:31

Arne:

Dette er ikke riktig. Elektrisk avstengning av dieselmotorer skjer ved at en solonoid trekker stopperen elektrisk tilbake. Stopperen i dieselpumpen vrir pumpeelementene i en posisjon hvor de ikke pumper diesel. Å stenge tilførslenm av diesel vil medføre et stort undertrykk i dieselpumpen og den løsningen ville ikke jeg valgt. Sannsynligvis vil det føre til lekkasjer og luft i systemet. Den egentilge faren med å kjør motoren uten tenningen på et at generatoren går ubelastet og kan komme opp i så høy spenning at likeretter diodene ødelegges. Arne
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Iveco´s "små" motorer stänger bränslet in till insprutningspumparna. På de "stora" sker det med dragmagnet till stoppreglaget. Har inte hört att det varit problem med "små" motorerna.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Den egentilge faren med å kjør motoren uten tenningen på et at generatoren går ubelastet og kan komme opp i så høy spenning at likeretter diodene ødelegges. Detta är ej korrekt. Skriver Arne Generatorn är belastad oavsett hur nyckeln står, den bryter inte anslutningen generator - batteri, vid "normal" inkoppling.
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:31

Arne:

Det er mulig at jeg tar feil. Jeg vil sjekke dette. Takk Arne
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:31

Hasse Svedberg:

- utom rekommendationen att läsa motorn manual noga, vilket jag själv inte gjort förrän nu. Jag har en ny Beta Marine 16 vilken stoppas med stoppknapp som strömförsörjer en solenoid. Den påverkar stoppreglaget som vid strömbortfall kan dras manuell. Ordningen är helt klar: därefter nyckeln från "run" till "off". Läser man varningsanmärkningen så får man hålla solenoiden inkopplad max 10 sek. När det gäller påverkan på elsyst/generator så står det: "Do not turn the key to off position when the engine is running. That will not allow the alternator to charge." I mitt fall står det alltså att generatorn inte laddar men inget om att den skadas. Förmodligen får fältlindningen i mitt fall normalt sin ström via nyckeln. Jag har inte granskat elschemat. Hasse S
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

I mitt fall står det alltså att generatorn inte laddar men inget om att den skadas. Förmodligen får fältlindningen i mitt fall normalt sin ström via nyckeln. Jag har inte granskat elschemat. Hasse S "normalt" får fältlindningen magnetiseringsström via laddlampan. Laddlampan får plus via nyckeln och minus genom fältlindningen. När generatorn laddar producerar den egen magnetiserinsström, som även släcker laddlampan. Alltså plus från nyckeln via laddlampan till generatorn, och när den snurrar lämmnar den ut plus till lampan som då slocknar.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej!Precis som "Lasse" skriver så har bl.a. Lombardini:s smådieslar en bränsleavstängning med en magnetventil. (Lombardini säljs också under namnet IVECO, men det är Lombardini som är tillverkaren. IVECO gör bara större "lastbilsdieslar" själva). Magnetventilen som styrs elektriskt på Lombardini (Iveco)har också en manuell liten "spak" på magnetventilen där man manuellt kan öppna bränslet (Lombardiini har även en mekanisk konventionell stopparm som sitter på topplocket, för de som önskar dra i en stoppwire). Volvo:s Perkins-baserade D1 o D2 serie har också en liknande magnetventil. Rodahl Marin Lidköping säljer iallafall den lilla magnetventilen som sitter på Lombardini. Volvo kan säkert tillhandahålla den som passar D1/D2 "Perkins motorn". Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, BTN
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Om växelströmsgeneratorn: http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/el/gen.htm MVH Dick
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:31

Arne:

Hei. Jeg skrev i et tidlkiger innlegg at generatoren gikk ubelastet hvis man skrur av tenningen. Det er feil. Jeg tenket på hovedbrytere som på racerbiler og anleggsmaskiner hvor bryteren bryter jordforbindelsen på betteriet. På båter blir alt unntatt generatorforbindelsen brutt på + siden. Dette er derfor helt ufarlig og vil medføre følgende: Så lenge motoren går vil den lade uansett posisjon på nøkkelen. Stares motoren uten nøkkelen på, vil den sannsynigvis ikke starte ladingen. Beklager feilinformasjon og takker for et interessant og våkent forum Arne
Sture (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 01:31

Sture:

Detta är bestämmelser för lite större båtar - men ger lite tips. Bränsleledningar skall vara av metall så långt det är möjligt, vid böjliga anslutningar till maskinen används stålarmerad bränsleslang med skruvnipplar. Bränslefilter i plast skall undvikas. På yrkesfartyg krävs snabbstängning av bränsleventiler, vilken kan manövreras utanför maskinrummet. Dessa ventiler är ganska stora och kostsamma, dessutom regleras de med vajer. Det kan vara svårt att åstadkomma på ett mindre fritidsfartyg, men lugn det finns alternativ. Eftersom det inte är lika hårda bestämmelser på fritidsfartyg kan man med fördel använda elektriska magnetventiler som Stängs i strömlöst tillstånd. Sitter bränsletankarna i maskinrummet skall det närmast tanken sitta en mekanisk ventil (OBS! Använd inte kulventiler!). Om bränsleledningen kommer utifrån genom maskinrumsskottet sätts en mekanisk ventil på utsidan om maskinrumsväggen innan genomföringe .Här finns en bild om ni går in på hemsidan ---- http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/18/starstream/subdet23.htm Mekanisk ventil följd av magnetventil. Magnetventilen placeras direkt efter den mekaniska och kopplas till tändningen på maskinen. Har man två maskiner kan ledningarna till magnetventilerna även dras genom en "NÖDSTOPP" kontakt där man med en knapptryckning stoppar bränslet till båda maskinerna. När tändningen aktiveras öppnar magnetventilen och maskinen får bränsle. I händelse av brand slås tändningen av och inget bränsle kan därefter nå maskin rummet. Det ger en extra möjlighet att begränsa elden och att stänga de mekaniska bränsleventilerna. Vid brand i maskinrummet är det bråttom! Glöm inte bränslematningen till eventuellt Elverk och Värmepanna!