Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 16:15
Läckage

Jörgen:

Hej Var nere i båten i nyårshelgen och svampade upp 10 liter diesel ur kölsvinet, något läcakge har uppstått och tanken är helt tom. Vad bör jag tänka på när jag lagat läckan och fyllt på tanken igen ? //Jörgen

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 07:40

Lars-Göran Sandgren:

Hej, Jag skulle passa på och göra rent tanken när den ändå är tom. Har du ingen manlucka kanske det är läge att fixa en sådan, eller åtminstone försöka komma ner till botten med sugslangen till en oljelänspump via något hål. Det kan bli bra "geggigt" i en gammal dieseltank. Att i en trängd situation få motorstopp pga. att uppslammat skräp och vatten satt igen förfiltret är en mardröm. //LG
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 07:40

Lars-Göran Sandgren:

..glömde tipset.. Läs mer på Drevias forum http://www.olzzon.com/cgi-bin/index_1101.cgi där finns några trådar som behandlar ämnet. //LG
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 07:40

Jörgen:

..tack LG för tipsen ! //Jörgen
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 07:40

Seawolf:

När du konstaterat var dieselläckan är eller var, rekommenderar jag att du gör i ordning en hink med diskmedel i varmt vatten som du häller sakta på det ställe där läckan var. Då kommer detta att värma och lösa upp de dieselrester som finns på väg mot kölsvinet, och ta med sig dem dit. Sen kan vattnet avdunsta (om det finns fickor där dieseln låg) och du slipper mycket långvarig diesellukt i båten. (där du kommer åt kan det vara bra att jomsa runt med en flaskborste i skrymslena när du hällt ut halva hinken).
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 07:40

Jörgen:

Tack Seawolf för det tipset..tänkte inte ens på man ju förstås borde försöka ta bort dieselstanken..den är man ju så van vid ändå...så det ska jag prova