Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2020-02-17 - 17:52
Dieseltilførsel

tor graver:

Vi har en Volvo 2040 i vår seilbåt. Det kan være litt vanskelig å pumpe diesel frem fra tanken til motoren etter skifte av dieselfilter. Jeg vurderer å sette inn en gummipumpe slik man finner på påhengsmotorer. Er det noen som har noen erfarenheter med en slik løsning? Jeg funderer på om jeg bør montere "ballen" foran eller etter diesel/vann filteret. Hilsen Sanna

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Du kan koppla en luftpump/cykelpump till tanken via tankens luftning, då kan du bygga upp ett övertryck i tanken, som pressar ut dieseln. Sedan är det "bara" att öppna luftskruvarna.
B. Molander (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

B. Molander:

Jag har i tio år använt en slangpump för utombordsmotorer. (Biltema några tior) Dock klarar den bara 8 mm ledning. Tänk också på att montera den rätvänd då den har backventiler. Den är oslagbar då man luftar. Bara klämma ett par tag, sedan hålla kvar trycket medan man öppnar luftskruvar.
Pär (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Pär:

Jag använder gummijollens luftpump och en slangstump påträdd på avluftnings röret på tanken fungerar perfekt
Ove Thorin
Senast inloggad: 2020-02-20 - 17:57

Ove Thorin:

Hej Jag har ett påfyllbart filter Racor turbinfilter ( se bild) detta filter sitter högst i systemet. Jag stänger kranen vid tanken skruvar bort locket, tar ut filter och tappar ut ev föroreningar, sätter i ett nytt filter och fyller med diesel till överkant filterbehållaren skruvar dit locket, öppnar bränslekranen och kör. Finfiltret som sitter på motorn behöver sällan eller aldrig bytas. Racorfilter finns med olika reningsgrad, grovfilter, förfilter och finfilter och är en mycket bra vattenavskiljare. Hälsningar Ove
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan K:

Hej, Sanna! En gummiblåsa som till en utombordsmotor fungerar mycket bra som hand-bränslepump. Jag kan inte se att det skulle vara något problem med att ha en sådan. Köp en av god kvalitet(Original till Yamaha/Mercury/OMC), gummit brukar kunna bli rätt stelt efter en tid med "billiga" varianter. Många båtvarv sätter dit sådana tillfälligt när man byter filter/luftar i och med att det går snabbt att pumpa fram bränsle. Seglarhälsningar Stefan K
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

...är det när motorn inte varvar ut. Fick det rådet av en "expert". Efter 9 år var det dags att byta.
Sanna (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Sanna:

Jeg har nå satt inn en "gummiblåsa + ferdigmontert slange" av god kvalitet og det fungerer veldig bra. Jeg ser at gummislagen er av annen kvalitet enn den som var montert tidligere. Er det noen som vet om det er forskjell mellom en bensinslange og en dieselslange slik at jeg kanskje bør bytte bensinslagen til en "sort" dieselslange? Sanna
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Vissa dieselslangar är elektriskt ledande för att leda bort statisk elektricitet. Se så att du inte kopplar in någon "isolerande", slang / pump, mellan tank - motor.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Sanna, man ska använda en slang som uppfyller ISO 7840 A2. Det finns slang med högre kvalitet som klarar både bensin o diesel den heter ISO 7840 A1. Beteckningen ska finnas tryckt på bränsleslangen. Jag har också bra erfarenhet av att "gummiblåsa" fungerar otroligt bra. Den har betydligt bättre pumpkapacitet än den lilla membrampumpen på motorn. Dessutom så finns den ju alltid där också, om man nu skulle behöva urlufta motorn akut. Man kan ju sätta den lätt åtkomlig också. Det är ändå betydligt enklare än att "bygga upp övertryck" i dieseltanken med cykelpump/luftpump. Seglarhälsningar Stefan K ordf. BTN
kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

kent:

Nu har ju Sanna monterat gummiblåsa, men jag tänker på andra som läser den här tråden. Jag monterade gummiblåsa för några år sedan. Monterade den i rätt riktning (med tanke på backventilerna) men den låg med utloppsänden något lägre än inloppsänden. Detta medförde att det blev en luftbubbla i gummiblåsan som inte gick att pumpa ut och bubblan var tillräckligt stor för att motorn skulle gå opålitligt. Den kunde gå en stund men stannade sedan utan anledning. (Jag visste inte då vad felet berodde på). Numera har jag en elektrisk membranpump. Vrider bara på startnyckeln till 1:a läget, kryper sedan ner och öppnar luftskruven. Klart.
tlundg
Senast inloggad: 2020-02-05 - 16:10

Thomas Lundgren:

Ikväll monterade jag en Biltema (69 kronor för blåsa inklusive någon meter slang i vardera änden) gummiblåsa innan mitt förfilter på elverket ombord samtidigt som jag passade på att sätta dit en bränslekran när jag ändå bytte ut filtret. Elverket har gått ojämnt och nu vet jag varför. Anslutningarna på tanken var totalt igensatta med skit. Det gick inte ens att blåsa igenom slangen och höra några små bubblor i tanken. Nu är alla slangar tömda och rengjorda och alla anslutningar lika så. Det gick precis hur lätt som helst att få igång motorn. Pumpa en stund, fyll filtret, lufta det, pumpa en stund till för att trycksätta lite, pumpa lite på bränslepumpens på motorn för att få bort lite mer luft och tryck på startknappen. Så enkelt har det aldrig varit förut att fylla systemet och avlufta det! Har ni inte en gummiblåsa redan på dieselslangen innan förfiltret så sätt dit en! Nu återstår bara att se om Biltemas är tillräckligt bra eller om jag måste byta ut den mot något bättre... Mvh. / Thomas.