Hoppa till huvudinnehåll
Olle Svensson
Senast inloggad: 2022-10-03 - 17:28
Det finns bra och miljövänlig diesel!

Jag tror att många har missat att det finns en perfekt och miljövänlig diesel - Ecopar. Ordet Eco gör antagligen att många fördomsfullt tror att det är en sämre diesel. Den är en syntetiserad helt ren paraffinolja och har högre värmevärde än vanlig skitdiesel. Känns som hudkräm och luktar inte alls. Gamla motorer går renare på denna diesel. Vi har en Fantasi 37 med MD17C och 300 liters tank och har nu kört två säsonger. Vår Reflekskamin går utmärkt på Ecopar. Vi seglar mest och det går mindre än 100 liter per år så dieseln måste klara långtidsförvaring. Den har endast två nackdelar: pris och tillgänglighet. På Västkusten finns den på Styrsö och i Mollösund. Priser var sist typ 20 kr/liter och det hinner man glömma mellan tankningarna. Eftersom Ecopar idag är syntetiserad från fossil-olja har den ingen skatterabatt. Jag har fått överkänslighet mot skitdiesel (mycket meckande) och vill inte ha svaveldiesel i min motor. Tidigare körde jag lättdiesel (typ fotogen) för att få rent bränsle. Vår tidigare MD3B gick 40 år utan problem - nu urlyft för ventilservice. Hälsningar / Olle