Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Citydiesel

Thomas Källman:

Jag har hört att äldre dieselmotorer, eller i alla fall insprutningspumpar, får för dålig smörjning av den miljövänliga dieseloljan. Därför så ska man tillsätta 2-taktsolja eller någon dieseltillsats för smörjning och rengöring. På vissa sjömackar så skyltar dom med att de har slutat med riktig diesel och numera bara har citydiesel att sälja, och därmed rekommenderar någon form av tillsats. Samtidigt så hör man från vissa "proffs" att man behöver inte, eller ska inte alls, tillsätta någonting överhuvudtaget. Det som behövs är redan tillsatt av oljebolagen. Hur lätt är det då för en båtägare att fatta ett beslut i denna fråga?

svenne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:51

svenne:

hej har en vw lt med diesel 6a men tror att det är fel på pumpen och spridare den knackar och har fått ställa upp rökhalten för att den skall orka spridare om dom är dåliga kan väl knacka lite har jag för mej har någon tips.
Bo Hedqvist (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:51

Bo Hedqvist:

Alla jag har talat med och som vet mer om saken än jag själv säger att numera behövs det inga tillsatser till den så kallade citydieseln. Den har helt adekvata smörjegenskaper. Att blanda i 2-taktsolja avråder de allra flesta från numera.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekretrare i BTN.:

Kopia av tidigare fråga i Forum år 2003. ______________________________________________________ 02-03-14 - Miljödiesel Ge ett svar på frågan. Inkommna svar: 02-03-15 - Miljödiesel 02-03-19 - Miljö, vaddå? 02-03-19 - Miljödiesel 02-03-23 - Vågar man lita på det? 02-03-29 - Ett tidigare svar. Jag har hört att det ska vara bra för spridarna att tillföra lite smörjolja för att förlänga livslängden på dom. willy.dunerud willy.dunerud@telia.com ----------------------------------------------------------- 02-03-15 - Svar 1 Miljödiesel 1/2 procent 2 taktsolja i dieseln gör susen. Vi hade problem innan med bränslepump och spridare men sen vi har börjat blanda i lite olja så funkar det kanon. Allt enligt en dieselexpert. Micke Nilsson Pyllen@hotmail.com ----------------------------------------------------------- 02-03-19 - Svar 2 Miljö, vaddå? Jag vågar heller inte använda miljödieseln utan att hälla i tvåtaktsolja. Äldre marindieslar är inte anpassade till miljödieseln, som sagts ovan är det pump och spridare som tar stryk. -Och då kan man ju fråga sig vart det här med miljötänkandet tar vägen när man häller i tvåtaktsolja i miljödiseln... kan ju inte vara bra på sikt. Å, andra sidan, tvåtaktsolja är ganska billigt, en dieselpumpsrenovering är definitivt inte billig, emedan en spridarservice är någorlunda överkomlig, men en onödig utgift. Men vad fiskar, skaldjur och andra i havet levande organismer tycker... det vet vi ju redan. Vart man än i världen vänder sig, har man ju som bekant ändan (=aktern) där bak... Så frågan är ju då om man skall vara solidraisk mot sin gamla motor eller om man skall vara snäll mot miljön. Är det detta som kallas "miljömedvetenhet"..? att man känner till problemet men inte kan göra någonting år det. Mvh Björn Johansson gvp000111@gothnet.nu ----------------------------------------------------------- 02-03-19 - Svar 3 Miljödiesel Stälde frågan till Volvo Penta i dag som påstår att numera finns det tillsatser i diesel så att ytterligare smörjning ej är nödvändig. Lasse L lasse.lundell@mail.bip.net ----------------------------------------------------------- 02-03-23 - Svar 4 Vågar man lita på det? Vågar man lita på det, kan VP garantera att äldre motorer tål denna diesel? Finns det något pressmeddelande eller liknande från VP som bekräftar detta? Undrar: Björn Johansson gvp000111@gothnet.nu ----------------------------------------------------------- 02-03-29 - Svar 5 Ett tidigare svar. Frågan om miljödiesel var uppe i Forum förra året. Nedanstående är ett citat därifrån. 01-08-20 - Svar 2 Miljödiesel/Citydiesel/Mk1 I dag kan man som Dieselförare (båt eller bil) endast komma åt Miljödiesel eller som den kallas, Citydiesel. Varubeteckningen är Mk1. denna diesel är ett påbud från staten för att minska rök och partikelutsläppen samt att endast en (1) dieselkvalitet skulle täcka både vinter och sommarkraven. Nu har Biodiesel och andra RME kvaliteer dykt upp och det är säkert OK ur miljösynpunkt. För dieselmotorn har övergången från den gamal Dieseln till Mk1 inneburit följande: 1. Rök och partikelutsläppen har minskat betydligt. 2. Bränsleförbrukningen har ökat mellan 3 och 10% berodende på typ av insprutningspump samt hur sliten insprutningspumpen är. 3. Maxeffekten har minskat mellan 3 och 10 %. 4. Vissa material i packningar, o-ringar och liknande tål inte Mk1 något vidare. Detta har i vissa lägen medfört läckage på gamla icke anpassade motorer. 5. I början hade Mk 1 inte tillräcklig smörjförmåga. Detta är åtgärdat sedan flera år tillbaka. 6. Parafinering vid kall väderlek förkommer inte länre. 7. Motorn är känsligare för varmt bränsle. Varmt bränsle ger mindre insprutad bränslemängd vilket kan ge start och respons-problem hos en gammal motor speciellt om insprutningspumpen är sliten. Moderna motorer är anpassade till det nya bränslet. För att minska problem med start, respons och låg effekt beroende på hög bränsletemperatur (över 40 grader, uppträder oftast med lite bränsle i tanken), kan man sätta in en liten bränslekylare som kyler bränslet med hjälp av sjövattnet. Då kan man hålla bränslet på 15-20 grader. RME inblandat i dieseln oavsett om den kallas Biodiesel eller något annat har också givit diverse oönskade effekter på vissa motorer. Man har därför begränsat halten inblandning till ca 5%. I ovanstående spec anges 2%. På samma sätt som för Mk1 påverkas vissa material av RME. Gamla motorer har störst problem. Moderna motorer har packningar och annat utvecklade att tåla aggresivare bränslen typ RME. En annan effekt i gamla motorer är att koksavlagringarna påverkas. I vissa fall ökar de i andra bryrs de ner med följd att smörjoljeförbrukningen kortsiktigt kan öka innan en ny stabil beläggning har bildats. Sammanfattning: - Vi måste acceptera att köra på Miljö/Citydiesel typ Mk1. Den kommer dessutom i allt fler länder. - Miljödieseln har i dag tillräcklig smörjförmåga. - Installera bränslekylare om Du får problem med varmt bränsle. - Var vaksam på bränsleläckage på gamla motorer vid körning på Mk1 och bränslen med RME. Tommy Källberg, Tekniska kommittén Västkustkretsen
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:51

Lars-Göran Sandgren:

Det finns en del information om detta spörsmål på, http://www.drevia.se/tips.html Här är ett utdrag: "Det är alltid oljebolagen som är ansvariga för att rätt mängd tillsatser finns i bränslet med avseende på tändförmåga, smörj- och köldegenskaper. Volvo Penta tillåter inte användninga av andra bränsletillsatser eller tillsatser av andra typer av bränslen. Volvo Penta tillåter ingen efteriblandning av tillsatser eller andra bränslen i tanken. Som du ser så rekommenderas ej några tillsatser till dieseln.