Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Bränsleslang - vilken typ?

Georg:

Jag har en segelbåt med Yanmar diesel från 1977. Jag tror det vore lämpligt att byta bränsleslangar i vinter. Nuvarande bränsleslangar från tank till filter (CAV-filter) är omspunnet med en metallstrumpa. Mellan filter och motor är det 'nakna' gummislangar. Måste man ha metallomspunnet och varför? Fler tips och goda råd mottages tacksamt.

Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 05:55

Anders:

Du kan med gott samvete köpa en gummislang utan metallmantel. Nu har du en segelbåt så risken är väl minimal, men tidigare var det "häftigt, tufft, flashigt, sportigt, inne, högstatus m.m." med metallomspuuna bränsleslangar i bilar. Där är det ju mycket förekommande sand och grusdamm. Det letade sig igenom maskorna och lade sig på insidan av nätet med påföljd att det fungerade som smärgelduk på slangen. Slangar som är godkända i dag har inte detta nät. Dom har ett ISO-certifikat som heter ISO 7840 A1. Detta brukar vara stämplat på slangen, så det är inga problem att hitta rätt. Men tänk på att man sätter två slangklämmor på varje slangända, och företrädesvis av rostfritt stål. Läs mer: http://www.amabhydraul.se/katalog/files/bransleslang%201.4.2%200501/bransleslang%201.4.2.pdf
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Metallomspunna slangar är inte tillåtna i båt! Anledningen är då inte grus som sliter på slangen utan skälet är att slangen inte går att inspektera. Jag har själv haft ett brandtillbud i en gammal engelsk sportvagn där metallnätet dolda torksprickor i slangarna, men de såg väldigt tjusiga ut. Metallomspunna slangar av teflon har tidigare använts i båt men inte heller de är godkända mht brandrisken. Använd pressade kopplingar så långt det går. Slangar får inte monteras direkt på rör! Använd alltid slangstos som är anpassad till slangens dimension och har plats för dubbla motvända klämmor. På bensinmotorer är det ett krav att alla delar i bränslesystemet är jordade. För dieselmotorer är detta, enligt EU-direktiv,inte längre något krav, men det är klokt att jorda alla komponenter på vägen från påfyllning till motor.