Hoppa till huvudinnehåll
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29
2 bränsletankar...

Lasse L:

.. á 80L skall kopplas ihop. Hur grovt bör röret vara mellan dom för att tankning skall gå smidigt.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2020-08-04 - 12:44

Ove Thorin:

Hej Lasse Jag skulle satt dit samma storlek som på däcksförskruvningen. Normalt 38 eller 50 mm. Hälsningar Ove
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Jo men visst, då går det bra. Fast av diverse praktiska orsaker vill jag minska. Skall lägga mindre diameter och se hur det går. Funkar det ej, får jag gå upp i dim. I skissen kommer det att bli "T" kranar med t kula på "returen" och "botten" anslutningen, då kan jag välj tank.
Bifogade filer
Sven-Olof Lundberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Sven-Olof Lundberg:

Hej! Det borde bli halva arean. Om du har 50 mm diam i påfyllning från däck så blir det diam 35 mm mellan tankarna. Beroende på vad man får tag i för slang och ventiler skulle jag gå upp till närmast större diam. Hälsn S-OL
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Av säkerhetskäl är det klokt att inte ha några anslutningar, särskilt grova sådana, i botten av bränsletankar. Så här beskrivs det i anvisningarna för säkerhetsbesiktning av båtar: Anslutningar skall vara placerade på toppen av tanken. Endast för diesel tillåts anslutning/avtappning i botten om det finns avstängningskran som är lätt åtkomlig! Jag vet inte hur du praktiskt tänkt att lösa förbindelserna mellan SB och BB men du riskerar att få många koppligar som kan börja läcka om principskissen liknar din verkliga lösning. Om du kan ordna två däcksanslutningar för bränslpåfyllning så räcker det med klena uttagsledningar i botten.
tlundg
Senast inloggad: 2020-08-03 - 16:17

Thomas Lundgren:

I vår båt så består huvud-diesel-tanken av 4 separata tankar. De är ihopkopplade på ovansidan med grov slang ifrån det gemensamma fyllnadshålet i däck. Vad som är intressant och har förbryllat mig en stund är resten av "systemet". I varje tank finns det ett sughål. Dessa sughål är ihopkopplade med T-kopplingar så att alla fyra tankarna går till förfiltret och sedan till motorn. Returen ifrån motorn går in i en av tankarna (den som sitter längst bort i sugkedjan). Detta fungerar utmärkt och orsaken torde vara att alla slangar på sugsidan alltid är fyllda med diesel. Således så blir det en hävert verkan mellan tankarna så att de alltid har i princip samma nivå i sig. Skulle det skilja i nivåerna mellan tankarna så blir det ett högre tryck vid botten på tanken (där sugrörets öppning är) i den tank som har mest bränsle och därmed så sugs bränslet lättare därifrån tills dess att nivån utjämnas mellan tankarna. Baserat på detta så skulle jag rekommendera denna lösning. En grov slang till varje tank för att fylla dem (ifrån ett gemensamt eller två separata fyllnadshål i däck). Varje tank har ett sugrör på lagom höjd ifrån botten (för att inte suga upp bottensatsen) som kopplas samman med T-kopplingar och sedan till förfilter/motor och gärna via en bränslekran om man vill kunna stänga av bränsletillförseln. På så vis behöver ingen tank ha hål någon annan stans än i överkant vilket för mig känns och skulle kännas tryggt och bra. Sen vill man så klart ha ett hål för att suga upp bottensatsen samt en bra manlucka men det var ju inte en del av frågeställningen denna gången. Mvh. / Thomas.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Har tagit till mej alla råden, tack för dom. Har köpt tankarna och ser besvärligheter med att få till det med en bra botten-anslutning. Det får bli "sugvarianten" genom vattenavskiljaren, som kompletterats med 2 magneter. När jag tittade på priser på rördelar och kranar, var Seasea klart billigare än Jula och Biltema! Någon som vet hur Pentas bakteriedödande filter fungerar. Lär innehålla magneter.
Bifogade filer
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lars-Göran Sandgren:

Skulle man kunna tänka sig att sugrören/et ligger mycket nära botten, tankens djupaste del så att de kontinuerligt suger det som faller ner/bildas i botten. Det fastnar då i förfilter och det hinner aldrig samlas några mängder föroreningar som riskerar att virvla upp vid sjögång? Bara en tanke. Bottentömning är givetvis bra att ha ändå.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

En av anledningarna till att jag byter tank är att det inte finns någon "manlucka" och att tanken är "hopplöst" (vansinnigt dumt) inbyggd. De nya tankarna har stor lucka, och skall placerade så att de är lätta att inspektera och "bottensuga" med lämplig "dammsugare". Jag hoppas att de största föroreningarna stannar i vattenavskiljaren.
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Lasse, tror du att det finns någon risk att den ena tanken kan ha mindre soppa vid något tillfälle än den andra? I så fall kan man ju råka ut för att bränslepumpen börjar suga luft även om den andra tanken är mer eller mindre full.
tlundg
Senast inloggad: 2020-08-03 - 16:17

Thomas Lundgren:

Min erfarenhet säger att det inte blir så. Vi har kört med motorn i alla former av kraftiga vindar och höga vågor och oavsett hur båten kränger eller slingrar sig så går motorn som en klocka. Förklaringen (som säkert någon med fysiskt beläst än jag kan sätta namn på) måste vara att vätsketrycket i den tank som just för sekunden har högst nivå gör att mest/all diesel sugs ifrån den tanken fram tills dess att nivån är lika eller högre i någon annan tank. Mvh. / Thomas.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Gjorde ett praktiskt prov med 2 hinkar fyllda med olika nivåer. En vattenfylld slang med myningen i botten, nivåerna jämnade ut sig direkt. Har idag kopplat ihop tankarna. Provkörning efter helgerna (om isen inte ligger för tjock). Är inte orolig om något enstaka luftsug sker, motorn är självluftande.
Bifogade filer
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kent:

Så ni menar att med hävertverkan och 2 sugslangar ihopkopplade så töms den tank som har mest bränsle först? Annars funkar det ju inte med returslangen från motorn till enbart den ena tanken om man inte förbinder tankarna i botten, så att nivån hålls lika....
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Har gjort ett praktiskt prov. Sugledningarna kommer att utjämna nivåskilnaden fast de är anslutna "ovanifrån", till vilken tank returen går spelar ingen roll, "suganslutningarna" jämnar ut nivån. Pga. kylan har tankbytet avstannat skall återupptagas snarast efter nyår (om tempen tillåter det). Återkommer med "rapport".
tlundg
Senast inloggad: 2020-08-03 - 16:17

Thomas Lundgren:

Kent - Japp. Den är ifrån den tank som har den högsta nivån som bränsle sugs hela tiden. Det ger den lilla nackdelen med denna lösningen att det är i den tanken men "släpper ut"-returen som bränslet kommer att cirkulera mest i. Men det är en nackdel jag gärna lever med då jag slipper nackdelen med att ha en massa hål i undersidan av mina dieseltankar. Det gör att tankarna kan göras större (inget tomrum under) och risken för läckage är mycket mindre. Mvh. / Thomas.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Nu haver "värmen" återkommit efter 2 månader och tankinstallationen är klar. Men isen ligger tjock så att åka ut och bunkra för vänta.
Bifogade filer