Hoppa till huvudinnehåll
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-17 - 20:31
Urinsten

Thomas Lundgren:

Vi har just skruvat ur en gammal manuell pump för tömning av septitanken ombord samt rivit ur närmare 10 meter avloppsslang och diverse T-stycken och kulventiler. Av tidigare demontage visste vi att mängden urinsten var hög men nu kan vi konstatera att mycket i princip var helt och hållet igensatt. Skall ordna lite foton någon dag... Nu när vi börjar fundera på hur vi skall bygga om septitankslösningen så funderar jag lite; - vad är orsaken till urinsten? - hur snabbt bildas den? - hur undviker man den enklast utan att använda kemikalier? Kan man hålla en pump och en slang i princip ren ifrån urinsten om man spolar ur den ordentligt efter i princip varje gång man har använt den? Eller byggs avlagringarna upp hur man än gör på insidan av slangen? Mvh. / Thomas.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-12 - 12:40

Ove Thorin:

Hej Thomas På BTN sidan finns fakta om toaletter, tankar och dess innehåll. Här är länken. http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/skrov/Toa/toasyst.pdf Hälsningar Ove

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-17 - 20:31

Thomas Lundgren:

Tack Ove! Nu har jag lite mer att fundera på inför ombyggnationen av den septitanklösning vi just har slitet bort då den var helt igensatt med urinsten. Säljaren antydde att pumpen för att tömma tanken inte fungerade så bra längre när vi köpte båten... Och nä, det gjorde den inte. Hålet in till pumpen var mindre än 5 kvadratmillimeter stort (i en 38 mm slang). Mvh. / Thomas.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 21:07

Hej,

Jag har jobbat med rengöring av svart & gråvattensystem på fartyg under ett antal år och tror mig ha lösningen på hur man blir kvitt igensättning av toalettsystemet på fritidsbåtar.

Vi har på större fatyg använt oss av Transclean 65 som enkelt löser upp urinsten i rörsystemet. Urinsten är i stora drag kroppens olika salter som fälls ut då det lämnar kroppen. Värmen under de varma sommarmånaderna påskyndar prosessen. Transclean 65 är en miljövänlig produkt som marknadsföres a Chemical Pipe Clean. Chemical Pipe Clean jobbar på att få någon tillbehörskedja för fritidsbåtar intresserad av att ta upp produkten i sitt rengörings program.

Anders