Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-06-23 - 09:04
Målning av motorrum

Hasse Svedberg:

I samband med motorbyte är motorrummet i stort behov av rengöring (svart dieseloljespill)och målning. Jag är tacksam för förslag till medel och metod med beaktande av miljön (relativt trångt även om det finns lucka i sittbrunnen). Hasse S

Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Ariane:

Hej! Jag bytte motor och lyfte på en >100 liters ståltank för några år sedan. Tanken sitter monterad i aktre delen av kölsvinet, under motorn i en koster. Eftersom tankens sidor då inte slöt tät mot skrovets / kölens insidor, hade det kommit ner olja, diesel, glykol och slagvatten under de ca 15 -17 åren sedan båten togs i drift. Jag började med att försöka suga upp sörjan med hjälp av "bra-att-ha" gamla handdukar och skurtrasor, eftersom de tidigare så effektiva nattblöjorna för småbarn, numera utvecklats till klädesplagg och blivit för dyra. Sedan att finlira med diskmedel och olika typer av borstar men övergick snart till OKQ8's fettlösliga produkter, eftersom diskmedlet bildade massor av skum. Varmvatten hade jag med i 10 - 15 liters dunker. Efter varje vattenbyte blev utrymmet mindre och mindre smutsigt men det krävdes flera vattenbyten med tillhöeande skrubbningar. Vattnet pumpade jag upp och gödde ogräset på hamnplan. Det finns ingen kort och lätt väg, bara en massa arbete och envishet. Grannarna på andra sidan viken, kallar detta för "Sisu"! Senare, efter lite slipning med 180-papper och lång tids torkning, målade jag hela utrymmet med grå Topcoat.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg:

Tack för ditt svar. Jag har tagit en smutsig omgång idag. Jag gick direkt på med avfettning (diskborste, svamp)och sedan varmt vatten med diskmedel och avsköljning med varmt vaten. Spilltråget under motorn klarar dygt 10 liter och det tömde jag med hjälp av en billig borrmaskinpump (ung 68:-). Det blev så pass bra att jag inte bryr mig om att måla hela utrymmet. Egentligen vore väl en epoxifärg bäst och det kanske är OK för mindre ytor. /Hasse
Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Ariane:

Hej igen, Hasse! Epoxifärg, ja det kanske är lättare att hantera än Topcoat. Mitt val var enkelt, jag hade burkar med Gelcoat hemma tillsammans med paraffinolja. I samband med mitt eget motorbyte fick jag göra om motorbädden och all den nya plastningen ville jag täcka med Topcoat. Men det gäller att göra rätt första gången. Att senare behöva slipa bort härdad Topcoat inne i båten vid nya förändringar, är en mkt tråkig historia! Du nämner motorbyte; vad är det för typ av motor Du tänker montera nu? Själv ersatte jag en gammal Perkins med en Nanni, Kubota översatt till franska, kan man säga. /Ariane.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg:

tycker jag är lättare. Det var 48 år sedan jag läste franska. Det blir en från Beta Marine Ltd. De har en familj små dieselmotorer på 10 - 13,5 - 20 - 28 bhp som nu kompletteras med Beta 16 och Beta 25. De visas för första gången på båtmässorna i höst och Beta 16 kommer att visas i Älvsjö 9/10. Beta 16 är en 2-cyl Kubota (alla är röda)förkammardiesel, sötvattenkyld sugmotor på 16 hkr@3600 rpm med 2-skivors TMC-40 backslag med reduktionsväxel 2,0:1 eller 2,6:1 och flexibel koppling till prop-axeln m.m. Jag har inte hittat någon annan motor som ligger lika nära Yanmar YSE8 motorbäddsmått. Både bränsle (den har mek. lyftpump för lågt plaserad tank) och vatten p.s.s.s. gamla motorn inkl. filter. Som det ser ut nu kommer jag att kunna behålla propelleraxeln! Vi tittar just nu på hur en anpassningsdel ska se ut för att få så få ändringar som möjligt på båtens motorbädd. /Hasse
Bifogade filer
Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Ariane:

Hej igen, Hasse. Trevligt med all information om den nya motorn. Beta'n härstammar, vad jag kan förstå efter att ha botaniserat på nätet, från samma eller en snarlik produktserie smådieslar som jag har, Nanni-diesel. Min motor är 3-cyl och sjövattenpump och bränslefilter sitter lite annorlunda men i övrigt är mycket likt. Min har färgen ljusblå. Det som däremot förvånar mig något, är att Du får plats med en så pass hög maskin, mätt från tråget till toppen. Den gamla motorn har jag för mig är ganska låg?? Motorbädden kan naturligtvis bli ett problem, större än man tror från början. Min gamla Perkins stod på balkar, vilka var ca 15 mm tjocka i godset och plastade i skrovet. Dessa fick jag först såga bort med sticksågen, sedan angripa resterna med vinkelslipen. Det fanns ingen färdig motorbäddsmodul a la Volvo att köpa, vilket gjorde att jag fick börja om från början. Visserligen fick jag hjälp att dimensionera de nya balkarna men det blev fel ändå. Tidsödande och onödiga fel! Tips inför bytet. Kolla på maskinen att den levereras med rätt /tillräckligt stora motorstöd. (Capella Marin, Hammarby vet allt om detta.) Behöver Du senare byta till större eller annan typ av stöd, måste Du borra nya hål i balkarna och det inplastade plattjärnet. Innan Du bygger bädden (om Du måste), kontrollera om det finns några stora bultskallar som sticker ut från långsidan av tråget, under motorn. Dessa MÅSTE ges tillräckligt med utrymme, eftersom maskinen rör sig mycket i sidled vid start. Bygg balkarna så pass höga att vinkeljärnen, stöden från maskinen, kan vila direkt på toppen av motor-gummistöden, utan att behöva skruvas upp. Behöver du ändå justera, använd STORA karosseribrickor som mellanlägg så det aldrig finns luft mellan motorstödet och vinkeljärnet. Vid en större differens, är det bättre att lägga in ett extra plattjärn(med borrade hål) under själva stödet mot balken. Kräv att Du får en riktig manual ( om Du är intresserad naturligtvis), inte bara en bunt information om hur Du byter filter och startar / stoppar maskinen mm. Jag försökte köpa en verkstadsmanual men en sådan fanns inte tillgänglig..... Har Du möjlighet, installera en Scatra-koppling. Mycket jobb men injusteringen av maskinen blir inte alls så kritisk mm. Efter att ha studerat motorns kablage, har jag bytt ut alltsammans mot förtenda ledare samt gått upp en dimension. Som exempel; Jag gillade inget vidare att den direkta ledaren mellan gen +B och startmotorn, hade färgerna GUL/GRÖN, innehöll 5 grova kardeler och var max 6 mm2! Ja, garantin är sedan länge helt fjärran. I samband med kablage, el o likn. Odelco i Orminge är ett bra företag, finns på nätet. Jag hoppas att Du slipper gå igenom ovanstående. Det tär på krafterna när man befinner sig runt 60+. /Ariane.
Bo Forsberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Bo Forsberg:

Jag tillämpade Hasse Svedbergs metod för några dagar sedan i mitt motorrum, men gjorde också en lätt avslipning och acetontvätt och så på med topcoat. Den varma hösten är utmärkt för små arbeten ombord! Blev ganska bra resultat, tycker jag, se bilder! BoF
Bifogade filer
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hasse Svedberg:

Du behöver knappast ha texten före-efter! Fantastiskt snyggt! Jag hade nästan tänkt hoppa över målningen men när jag ser dina bilder blir jag ju tvungen. Idag satte jag sågen (eller rättare sagt bågfil, borrmaskin, vinkelslip, rasp och fil samt dammsugare) i motorbädden. Sedan kan jag nästan börja tänka på målningen. Är topcoat verkligen bäst? Är inte epoxi och polyuretan bättre tänkte jag föreslå, men efter att ha tittat i Hempels lilla guide ser jag att de för invändiga ytor på skrov rekommenderar sin i-komponents oljealkydbaserade lackfärg som sägs ha hög motståndskraft mot vatten, olja och annan nedsmutsning. Vad ska man tro om det? Hasse S
Bo Forsberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Bo Forsberg:

Jag råkade ha lite topcoat på hyllan som jag använt tidigare med gott resultat för invändiga uppfräschningar. Hempels lackfärg går förmodligen lika bra, det är ju en seriös leverantör som rekommenderar den. BoF