Hoppa till huvudinnehåll
Carl Gustav Fransén
Senast inloggad: 2023-08-18 - 10:59
Däcksansl. till septiktank

Carl Gustav Fransén:

Undertecknad håller på att göra om septiktanken på min Scanmar 33 så att den kan sugtömmas. Min fråga rör däcksanslutningen. SXK har en beskrivning som anger att däcksgenomföringen bör vara enligt ISO 8099-2000. Det är en anslutning med 40 mm gänga på insidan. Den verkar dyr och jag kan inte hitta den i närliggande båtbutiker (Sthlm söderorter). Däremot finns en som fyller krav enligt ISO 4567-82. Denna har en konisk anslutning och kostar bara hälften så mycket. Vet inte vilken jag ska välja - spelar det någon roll? Är båda "Internationellt (i varje fall i Skandinavien)gångbara"? Har sugstationerna adaptrar för olika däcksanslutningar? Någon som vet??

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Den däcksanslutning som du ska använda är någon av de typer som finns i båttillbehörsbutikerna. Det är i princip samma sorts anslutning som för diesel/bensin eller färskvatten. Det är endast symbolerna/texten som är annorlunda. Säkerhetskedjan till locket saknas av naturliga skäl på "waste-modellen". Hjertmans tar 298,- för den som då är märkt "Waste". Passar till slang med 38mm innerdiameter. Sugstationernas "adaptrar" är utformad som en kona av gummi och ska också följa EU-standard. Glöm inte att öka ventilationsslangens och bordgenomföringens storlek som skall ha min. 18mm innerdia. Enligt CE-krav ska septictanken också vara försedd med nivågivare. Det finns numera smidiga nivåinstrument där givaren kan fästas på tankens utsida (typ Gobius m.fl.) Hälsningar Stefan K, BTN