Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Borttagning av bottenfärg

Niklas Berger:

Hej Har köpt en snipa (3o år) meed tjocka lager bottenfärg som släpper. Hur få bort bottenfärg för att börja på nytt? Finns företag som kan blästra bort gamla färgen utan att skada gelcoaten? Skall man lösa upp färgen och skrapa utan att skada gelcoaten? Västkustare

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 10:53

Lars-Göran Sandgren:

Sök bland inläggen med den utmärkta sökfunktionen, färgborttagning ger två träffar men många goa tips!!
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 10:53

L Petersson:

Att blästra är väl att ta i, det blir nog svårt att undvika att gelcoaten åker med. Tjocka färglager går ju att lösa upp med div preparat, speciella färgborttagningsmedel, sedan skrapa av. Om du nu inte vill sätta igång med att vattenslipa.Varför måste du ha bort allt ? Det som sitter fast gör väl ingen skada.
/// Patrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 10:53

/// Patrik:

Jag har gjort det här "roliga" jobbet två gånger. 1:a gången med färgborttagningsmedel 1991 och förra vintern använde jag en sandviksskrapa. Det gick mycket lättare med skrapan. Efter 5x2-timmarspass var nästan all gammal bottenfärg bortskrapad. Sedan en lätt torrslipning med excenterslipen och botten var klar för epoxi. Det som var jobbigast och tog mest tid var faktiskt att måla alla lager med epoxin då jag valde att använde epoxi med lösningsmedel. Högt & fort /// Patrik
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 10:53

Georg:

Jag gjorde ren min botten förra vintern/våren med skrapa. Det fanns många lager, bl.a. VC17 som var hårt som emalj. En skrapa, 50 mm, med skär av hårdmetall (Biltema) var den som var effektivast och höll bäst.
vetusmotor
Senast inloggad: 2015-06-03 - 06:57

Pi:

Blanda kaustiksoda med tapetklister , rolla/pensla på låt sitta några timmar sedan skrapa . skydda ögon och hud.