Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2020-02-24 - 16:42
Varför pendlar båten fram och tillbaka?

Björn J.:

Hejsan! I somras observerade jag ett fenomen vid några olika tillfällen och på olika platser. Det rörde sig om välkända ankrignsplatser i Bohuslän, där ett flertal segelbåtar låg för ankars. Men ett antal båtar från en större tillverkare i .... äh, det spelar ingen roll utmärkte sig genom ett pendlade fram och tillbaka, fören går upp mot vinden, båten svänger allt mer, får vinden i sidan, ankarlinan sträcks, går upp mot vinden igen, svänger över åt andra hållet, får vinden i andra sidan, linan/kättningen sträcks, upp mot vinden... osv. Och det var just båtar tillverkade i samma fabrik som utmärkte sig. Orustbyggen och andra nordiska båtar låg ganska så stilla, som man kan förvänta sig. Vad jag kunde förstå var det både långkölade såsom sådana med trasigt underliv som låg stilla. Och det blåste inte speciellt mycket heller, och någon ström påverkade heller inte båtarna. Undrar vad detta kommer sig?? En natt i Gluppöbasängen fick besättningen nog av pendlandet och gav sig iväg. ???/ Bj.

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Det har att göra med flera saker, bl.a. Mastens plats långskepps i förhållande till kölens. Ankarkätting eller lina. (lång tung kätting som släpar på botten dämpar svängningen) Man kan motverka nästan all pendling med hjälp av ett s.k. ankarsegel.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Genom att litsa seglet utmed däck som på föregående inläggs bild, så kommer ankarseglet längre akterut, det sitter inte i lä av mastens turbulens, och det kan ge lite skugga om man sätter det på "rätt" sida. Att det kanske inte hamnar 100% långskepps visar sig inte spela nån roll.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Björn J.:

Tackar för det, de båtar jag såg som råkat ut för detta fenomen hade kort och spänd ankarkätting, alternativt låg förtöjda tajt i SXK-boj. En skeppare gjorde ideliga försök med ankarsegel, såsom på bilden och även på andra sätt, men utan synbart resultat. En annan rodde ut ytterligare ett ankare i vindriktningen rakt akterut. Jag gissade själv att även båtens deplacement var av viss vikt(!) då de värsta pendlarna såg ut att vara ganska lätta i förhållande till sin löa. Under årens lopp har jag även sett båtar som pendlar i betydelsen, gungar, rullar vid stillaliggande, det har väl stått ett och annat om det på detta forum också, misstänker att det är mastens profil, som agerar vertikal "flygplansvine" och misskänker sålunda att det är därför man hissar upp fendertar i fallet. Och på tal om fall... Varför kan inte somliga segelbåtsbesättningar surra sina fall i exempelvis mantåget för att undvika att de slår i masten, det egna skrovet måste ju agera som resonanslåda, och rimligtvis hålla egna besättningen vaken, när jag störs ombord i min båt, på en annan brygga...??
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

När ett strömmande media passerar förbi ett fast föremål av t.ex. rundat tvärsnitt uppstår det bakom detta en avböjning av mediet som växlar riktning med viss frekvens. Man kan tydligt se detta bakom en flaggstång, där flaggan böljar i en vågrörelse bakom stången på grund av fenomenet. Ju större strömningshastighet, desto högre frekvens, dvs desto kortare våglängd kan man se i flaggan. Om nu en båt ligger i svag vind med sin mast, kan denna vortexsvängning runt masten sammanfalla med båtens naturliga rullningsfrevens (eller halva, dubbla osv). Då kan alltså hela båten börja rulla häpnadsväckande kraftfullt trots svag vind. En fender hjälper måttligt mot detta, medan däremot en dukremsa upphissad i mastrännan kan göra det genom att störa vortexsvängningen utefter hela höjden. En fenders verkan kan även troligen bestå av själva fallet och nedhalarlinan som genom fendern kommer lite ifrån masten och kan ge lite strömningsfriktion som dämpar vortexsvängningen lite. När det gäller rena skakningar i masten så uppstår de vid högre vindstyrkor, så vortexfrekvensen är högre och sammanfaller med mastens skakningsfrekvens. Här hjälper fendern ungefär som ovan, men dessutom genom att "dutta" mot masten och därvid deformeras en aning, vilket med dess mjuka plast knycker lite energi från varje enskild svängning, så att mastresonansen i sig dämpas lite bättre.
T.Jacobsen (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

T.Jacobsen:

Har själv legat för ankare vid Gluppö med min tunga 37 fots Orustbåt och observerat dessa sydeuropeiska breda och letta segelbåtar med julleskrov som rasade från styrbord till babord.Vet ej orsaken,men tror vikt och djupgående spelar en viss roll.Mitt råd är: Håll god avstånd till dessa,speciellt om dom ankrar i medvind med ankaret släpande under båten!
Björn Green
Senast inloggad: 2019-11-25 - 08:58

Björn Green:

En radikal men effektiv metod är att ankra från aktern. Båten seglar inte alls, behagligast i lugnt väder... Om båten rullar så straffar man ut storbommen tvärs på ena sidan och spinn-bommen tvärs på andra, med varsin murbrukshink i vattenytan, med varsin sten 2-3 kg i botten. Det håller inte med vanliga plasthinkar, de tappar handtaget. Murbrukshinkar kostar 55 kr/st på Biltema o Jula. Nödvändigt vid Gotska Sandön. Gott Nytt År! Snart är det vår :-) Björn