Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Självstartande elankare

Gunnar Thorson:

Jag blev förra torsdags natt, cirka 01:00 uppring av nattvakten i hamnen. Mitt nymonterade (4 dagar gammalt)akterelankare med blyad lina, hade gått igång och förde oljud. Vi tog emot båten från varvet på söndagen och gick till sommarhamnen. Under gång testade vi det nya elankarspelet som fungerade utan anmärkning. Vi köpte ankarspelet och mintering av varvet. Det visade sig att det självstartat, dragit in ankaret för hårt, spräckt akterspegeln och infästningen för ankarspelet och också spräckt infästningen för ankahäverten. Nattvakten lyckades bryta säkringen och huvudströmmen och stanna motorn. Jag har talat med leverantören ( en av de större i branschen) av ankarspelet och han säger att "elektronikboxen" till ankarspelet måste monteras så det inte kommer fukt in. ( ??? ) Varvet säger att man monterat på ett riktigt sätt enligt monterings- anvisningen. Det ser ut att bli en långdragen försäkringsfråga och en förstörd seglarsäsong. Har någon annan hört talas om ett självstartande elankare? Hur kan en välrennomerad leverantör sälja en utrustning för segelbåtar som kräver fuktfri installation ??? I så fall borde man väl sälja en elektronikbox som är helt kapslad.

Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 13:59

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Beklagar det inträffade men det påminner om att man i båtar bör ha en huvudströmbrytare för det elektriska systemet och att den används, eftersom "fuktfri" installation är svår att uppnå.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 13:59

Seawolf:

Har du själv köpt ankarspelet och sean lämnat det till varvet för montage? Eller har du bett varvet köpa det och montera det? I första fallet skall du nog be varvet dokumentera hur de uppfyllt montageanvisningen, och med detta papper som grund ställa dina skadeståndsanspråk mot det företag som du köpte ankarspelet av, så får de sen föra dina anspråk vidare mot tillverkaren I det senare fallet får du ställa dina skadeståndsanspråk direkt mot varvet som sedan får dra det vidare mot tillverkaren. Det är väldigt viktigt att du drar fallet på rätt sätt och i rätt ordning, tekniskt och juridiskt. Om du är SXK-medlem kan du även få gratis råd av "Westmalaw", se SXK:s hemsida under medlemsförmåner. Vill du har mera handfast hjälp med din tekniska argumentation om uppfyllandet av installationsföreskrifter etc, kan du kontakta mig om du tror det behövs, se mailadressen.
HenrikGbg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 13:59

HenrikGbg:

Har ankarspelet fjärrkontroll? I så fall kan det vara så att signaler från annan utrustning triggat igång spelet, så enda garderingen är att just som ovan nämts, använda huvudströmbrytare.