Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2020-02-26 - 13:31
Hållfasthet på ankarlina

Jocke:

Hej, Är det någon som har en bra tumregel för hållfastheten på en ankarlina. Jag skall skaffa en ny till nästa sommar, båten väger ca 10 ton. Det är ju många saker som påverkar tex töjbarhet på linan, kängd på kätting (jag kör med 5m kätting mm.) Tacksam för åsikter!

Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hans Brolin:

Den frågan kan du nog få hur många svar som helst på :-) På en 10-tons båt skulle jag välja 10 meter 10 mm kätting och sedan ett lämpligt antal meter med 16 eller 18 mm slagen lina eller delta-slagen om du inte har ankarspel. Min båt är på 8 ton och har 30 meter 10 mm kätting, vilket är något överdimensionerat. MVH Hans
Jocke (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Jocke:

Det du föreslår är ungefär vad jag hade tänkt mej men jag söker egentligen ett svar på vad man borde ha för hållfasthet i kp eller kg för linan efterssom detta varierar mycket beroende på material. Avgörande är ju inte tjockleken på linan utan hållfastheten. mvh Jocke
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

För bedömning av den hållfasthet som behävs för din båt kanske du kan ha nytta av uppmätta krafter på andra båtar. Se: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Ankring & förtöjning + Behövlig ankringskraft.
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hans Brolin:

När jag skrev om "slagen lina" menade jag vanlig treslagen lina av 100% polyestersilke och de varierar inte så mycket i hållfasthet mellan fabrikat. Tittar du på de data som Ernst Blix refererar till så ser du att det rör sig om några tusen Newton. Låt oss för din båt dubbla de uppmätta värdena så hamnar vi kring 5000 Newton vilket motsvarar ca 510 kp. Detta är ungefär 1/8 av hållfastheten på 16 mm lina. I realiteten är linans hållfasthet inte något problem. Det är hanterbarhet och slitage som ger dimensionen. 16 mm lina är rimligt grov för att ge bra tag i när man drar i den och har marginal för att slitas när den släpas över botten och halkipar. Jag har en bok där man ger dimensioner för stormankring och där hamnar man i följande data för en båt på 8.5 ton och drygt 30 fot (=min båt=Nauticat 33): Ankare = 30Kg CQR Lina + kätting (hälften av varje) = 140 meter Dimensioner Lina = 13 mm (!) och kätting 10 mm Ankringsdjup = 16 meter Vind 30 m/s med närmaste land i lovart 35 nautiska mil bort, dvs i princip oskyddat. MVH Hans
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hans Brolin:

Boken heter för övrigt: "Oceanography and seamanship", skriven av William G. van Dorn och finns faktiskt på Bokus trots att jag köpte mitt ex. 1976. MVH Hans
Gunnar (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Gunnar:

Nu är jag visserligen förespråkare för ankring med (endast) kätting och för en 10 tons båt vore ett 20 kg Delta eller liknande modernt ankare och 60 m 8 mm kätting vara idealiskt enligt min mening. Men om man ändå insisterar på att blanda in lina föreslår jag inte mer än 14 mm för att den inte skall ta alltför mycket plats. Problemet är ju inte linans hållfasthet - den överstiger långt de krafter som är aktuella. Problemet är att bibehålla en korrekt dragvinkel till ankaret. Vilket är svårt med kombinationen lätt lina och hårda vindar. Dragvänligheten ställer jag mig frågande till - väger båten 10 ton och det drar i litet krävs ändå mekanisk hjälp, alldeles oavsett linans diameter. Vilket är ett ytterligare argument för enbart kätting. Skall man ankra med lina i riktigt hård vind behöver man lägga ut mer än 10 ggr djupet vilket vid ett ankringsdjup på 10 m betyder minst 100 m lina - så ankrar man ofta och vill vara trygg även i dåligt väder betyder det kanske 150 m lina - vilket tar plats. Kättingen skall naturligtvis vara så lång som möjligt och så grov som möjligt men 10 meter/10 mm är väl ett minimum om lina används. Själv har jag ett reserv-nöd/storm/katastrofankare till min båt - ett 35 kg stockankare med 20 meter 14 mm kätting, 40 meter 25 mm lina och därutöver möjligheter att skarva i 2-300 meter 14 mm lina. Denna kombination har jag hittills aldrig behövt använda, gudskelov!
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus :

bör inte vara för grov. finessen med lina är att den är elastisk och verkar som en stötdämpare. 14 mm 3-slagen skulle jag välja till din båt. Den är hanterbar enl. tid. inlägg ch ger tillräcklig elasticitet/ryckutjämning. I övrigt håler jag helt med Gunnar.
seekey
Senast inloggad: 2018-01-07 - 13:18

Kenneth Allblom:

Försäkringsbolag rekommenderar kätting klass 3 eller högre. Viktigt är att kättingen är klassad med certifikat från tillverkaren. Klass 2-kätting är ofta "oklassad" när man frågar säljaren. För schacklar gäller samma som kätting. En klassad schackel är permanent märkt med siffror för styrka mm. De är alltid smidda. Lina ska vara av heldragen polyester eller polyamid (Nylon). Det klallas ofta "silke". Bilden visar vad som hänt med oklassade kättingar vid låg belastning.
Bifogade filer
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Hej på er . Jag skall köpa en lång ankarlina för ankring på stora djup (runt 100 m) så det behövs en rejält lång lina .

Vad skall man ha för material i linan . de olika naturfibrerna går bort .så det är polyester, polypropylen, nylon som jag velar emellan .

 

Jag behöver nog ha en bit över 200 meter . polypropylen är billigt men flyter vilket gör att 200 meter lina lyfter lite i ankaret så den går nog bort trots att den är billiug . så nylon eller polyester ? skillnader ? 

 

Jonas