Hoppa till huvudinnehåll
staffan.lindah…
Senast inloggad: 2023-08-13 - 22:33
Få upp ankare utan ankarspel

Min båt (Dehler 29) saknar ankarspel. Därför har jag en ankarlina utan kätting närmast ankaret. När jag ligger på svaj  brukar jag backa fast ankaret med motorn. När det sen är dags att ta upp ankaret (äkta Bruce 7.5 kg) händer det att det då och då att sitter så hårt fast i leran att det är svårt att klara det med hand/rygg kraft. Då brukar det funka att ta in lina tills båten är rakt över ankaret, göra fast på ett akterknap och sen köra framåt-ankaret lossnar. Egentligen skulle jag vilja ha kätting mellan ankaret och linan men vill inte skava på skrovet med en kätting som görs fast på knap. Hur gör ni som saknar ankarspel men har kätting närmast ankaret om djupet är mindre än kättingens längd räknat från däck dvs det går inte att belägga lina på knap?

Alf Birger Persson
Senast inloggad: 2021-05-31 - 12:34

Har en lina med en hake i ena änden som passar länkarna i ankarkedjan, hakar kedjan så nära vattnet jag kan utan att trilla i, gör fast linan kör framåt, då lossnar ankaret.

staffan.lindah…
Senast inloggad: 2023-08-13 - 22:33

Hej!

Vilken dimension på kätting använder du? Diameter,lång/kortlänkad? Vilken krok? Trär du kroken genom eller runt en länk?

sailgeek
Senast inloggad: 2022-09-27 - 20:25

En väg är att använda en ankarlina som är blyad sista 10 metrarna. Det motsvarar tyngden av 3-4 m kätting och du slipper skav. Den blyade delen går att belägga runt knap eller i skotvinsch (vilket är det vi brukar använda när det tjurar att få upp).

 

KJell Pernestål
Senast inloggad: 2024-04-18 - 14:43

Har båt i samma storlek. Om ankaret sitter fast gör jag som du; sträcker upp linan så att man ligger rakt över ankaret med vertikal lina och kör sakta sedan framåt så brukar ankaret brytas upp. Alternativt använder jag en av skotwinschrna men lägg en fender emellan som skydd för skrovsidan.

Ett alternativ är att fästa en lina i ankarets krona sså att man kan ta upp ankaret "baklänges". Ha ett litet flöte i linan så kommer det att markera ankarets position.

Jag använder Delta-ankare (10 kg). Det är lättare att bryta upp och man slipper lerkokan som lägger sig Bruceankaret "spade".

kaptenkork
Senast inloggad: 2024-03-22 - 14:26

Har i 10-tal år använt denna teknik vid djuphavsfiske då vi ankrat. Kätting ska då vara tyngre än ankaret ex. ankare 10kg + kätting 15kg. En ring i rostfritt dia ca 25-30cm med gods på runt 10mm tillverkas (det är dimensionen på min ring men andra går säkert bra) ankarlinan ska löpa genom ringen som fästes med karbinhake i en stor boj eller några rejäla fendrar, lina på ca 1 meter mellan karbinhake o boj.

När man ligger för ankar så flyter den då i fören. när man sedan lättar ankar flyttas förtöjningen av ankaret till en akterpollare och man kör mot och förbi positionen där ankaret ligger, ankarlinan löper då igenom ringen och bojen ligger då nästan stilla, när ankaret kommer upp löper kättingen igenom ringen och ankaret blir hängande i ringen, detta ser man för bojen får en annan gång i vattnet. bara att stanna då och dra in linan med boj till båten, ankaret hänger kvar då kättingen som är tyngre än ankaret motverkar att det rasar ner mot botten igen. Använd flytlina till ankaret.

I mitt fall vände jag båten då ankaret var uppe och körde sakta tillbaks mot bojen samtidigt som någon bara tog in löslinan som ligger o flyter i vattnet. 

Vi ankrade ibland på 300 meters djup och då fungerade metoden utmärkt.

Att tänka på: en mjuk övergång mellan lina o kätting så inte ringen fastnar där, samt var försiktig om det är mycket ström, lägg då fast i aktern före linan lossas i fören.