Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-18 - 16:21
elektriska ankarspel

Hans-D.Ziegler:

vilka erfarenheter finns med olika fabrikat och typer (frifall eller inte, styrning)

Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 05:31

Gunnar S:

Jag har ett Simpson & Lawrence Anchorman 1000 (numera Lewmar) vertikalspel monterat någon gång tidigt 90-tal. Själv har jag ägt båten sdan -99, hon ligger i sjön året runt har långseglats mycket bl.a på Atlanten och till Medelhavet. Spelet funkar utomordentligt och har aldrig krånglat elektriskt, däremot har en detalj av nylon som hjälper till att separera kättingen från trumman slitits ut och bytts. Men då har spelet använts väldigt mycket! Jag svajligger runt 60 nätter per säsong i hemmavatten. Jag är ytterst tveksam till nyttan av reversering och långsamt utsläpp. Det går för sakta helt enkelt. Blåser det hårt hinner båten dels flytta sig från den punkt man avser att lägga ankaret, dels kommer ankaret att dragga innan nog med kätting är utlagd. Risken är stor att ankaret fiskar tång och skräp och får sedan svårt att gräva ner sig. Nej, ut med kättingen snabbt med frifall så att ankaret når botten omedelbart, bromsa sedan upp så att inte all kätting hamnar i en hög ovanpå ankaret. När båten drivit ett litet stycke, ut med resten, det spelar ingen roll att allt kommer på en gång nu. Backa långsamt så att kättingen sträcks utan ryck och ankaret får en chans att gräva ner sig. När båten ligger still med sträckt kätting, öka varvtalet sakta tills man är säker på greppet.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 05:31

Björn J.:

Hej! Jag har sedan många år ett bandankarpel som jag är nöjd med. Heter numera Ancaromatic om jag nu stavade rätt. Fördelen är att ett band är tystare än kätting, löper mycket lätt ut med frittfall, ja den snurrar något varv baklänges sedan fritt fall. Nackdelarna är att det inte är så lätt att komplettera med kätting, klart att det går om man gör en litet mer intelligent installation. Jag hissar ut en blytyngd på bandet vid behov. Bandet kan ju trassla in sig i propellern, varför backmanövrar i princip är förbjudna efter fällning, små bromsande backningar låter sig dock göras. Ankarpelat år på min 27" motorbåt monterat på sb sida på insidan av akterspegeln, som är lätt förstärkt. Ankaret hänger i upphissat läge då på sb sida på badbryggan, ambitionen var att jag skulle kunna se ankaret från förarplatsen på bb sidan vilket jag egentligen inte gör så lätt. Med tanke på hur båten drar sig sidedes vid backning kanske det vore bättre att ha det monterat på bb-sidan, en tanke som kan vara värd att tänka på innan installation. Ankarspelets manöverpanel är monterad omdelbart vid sidan av ratten, är lätt att nå med pekfingret med resten av handen på ratten. Manöverpanelen är försedd med en skyddad strömbrytare "bombfällarknapp" typ flygplan, finns hos Biltema, för att förhindra ofrivillig fällning, utöver denna en återfädrande trelägesbrytare "upp-0-ned". En varningslampa lyser också då ankarspelet är aktiverat. På insidan av akterspegeln rinner det en del smutsigt vatten som bandet för med sig ombord, detta samlas upp i en hemmagjord behållare som via en dräneringsslang tömms bredvid länspumpen i kölsvinet. Ankarspelet ser ut som en förvuxen havsfiskerulle, multiplikatorrulle, med linsspidare, karftig elmotor istället för vev :-) En större styrbox med diverse elektronik finns också. Ankaret är en brucekopia på 10 kg, överdimensionerat men det känns bra. Har alltid fått bra fäste, utom på kala hälleberg. Bandet är 60 meter långt. Jag har tillverkat en hemmagjord "fjärrkontroll" en liten låda med en trelägesbrytare som är parallellkopplad med manöverbrytaren vid förarplatsen.