Hoppa till huvudinnehåll
Stigby
Senast inloggad: 2018-07-10 - 23:31
Bojtyngd

Stig Byström:

Vilka är försäkringsbolagens nuvarande rekomendationer för bojtyngd vid förtöjning påsvaj? Rekomendationerna från Atlantica är från 2004 och "förbjuder" P-ring eller dylikt vid svajförtöjning. 1) Tar rekomendationerna hänsyn till den P-rings liknande "Mooringen" som påstås vara minst 10 ggr så effektiv (pr kg i vatten) som betong? 2) Vi har utan problem till en båt på 4 ton (i 30 år) använt 2 st 70 kg seriekopplade P-ringar med 10 + 30 meter 16 mm kätting i en oskyddad vik (djup 10 m) där belastningen kommer i huvudsak från ett håll. Men vad händer om förtöjningen brister? Uteblir ersättning från försäkringsbolaget för att rekomendationerna ej följts? Ringar och kedjor tas upp varje år och grandskas.

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Det enda trygga sättet att klara ut frågan är att ställa den skriftligt till ditt försäkringsbolag och be att få ett skriftligt svar på att det du vill göra är tillfyllest till din båt på den belägenhet det handlar om. I värsta fall kan du sen behöva dokumentera ditt arrangemang.
Kristina Norman (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kristina Norman:

Hej! Våra skadereglerare har svarat på dina frågor enligt nedan Tidigare rekommendationer gällande bojstensvikter gäller fortfarande och gäller i utsatt läge. 1. Problemet med P-ring/Moring är att risken finns att båten lyfter P-ringen/Moringen om den drar åt motsatt håll som infästningen sitter, därför är den inte lämplig för på svaj förtöjning 2. Om förtöjningen draggar/brister på grund av brister i förtöjningen reduceras ersättningen i regel med 25 % av skadekostnaden. Med vänliga hälsningar Kristina Norman Marknadsansvarig