Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:38
stora vågor

Kent:

Jag läste med skrämsel en artikel i västkustkretsens blad "västpricken" om en seglats från Norge via Danmark till Sverige. Seglaren berättade om hur han överraskades av ett par enorma vågor som slog ner båten på sidan. Han hade en trygg och säker båt så han klarade situationen väl. Jag har också tanke att segla till Danmark någon gång. Ev Norge med, men hur ska man veta om båten är säker nog för sådan överfart. Min båt är en TUR 84 från mitten av 70-talet. Jag upplever båten som trygg och stabil, men törs man gå över till Danmark i den? Är det någon som har erfarenhet av denna eller liknande båt? Den är av samma storlek som Vegan och har samme konstruktör. Mvh Kent

walter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 07:38

walter:

Df "enorma" vogorna ar med sakerhet radsla...forsta svora storm hade jag samma kansla , en storm som senare visade sig vara en liten beskedlig sak. Hur longt slogs boten , egentligen ?? Ha med dig ett bra vatten ankare ..do kan du vara lugn
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 07:38

Hasse Svedberg:

Om din fråga är seriöst menad och du känner dig så osäker så ska du inte göra en havssegling om det är risk för vind över 10 m/s! Försök istället få med dig en van seglare ut och helst då när det har blåst omkr 12 m/s ett dygn och fortfarande blåser. Jag är säker på att du kommer att lära dig hur TUR-kryssaren klarar en kryss i grov sjö. Därefter är det kanske lättare för dig att besluta om du ska ta ansvaret för en längre överhavssegling. Det är för övrigt minst lika viktigt för ditt beslut vilka personer som är ombord!