Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Räddningsstege

Barbro:

Finns det någon formell skriven regel för hur långt ner under vattenytan som en räddningsstege från en fritidsbåt ska nå? Vad är det för mått i så fall och var finns det reglerat?

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:15

Ove Thorin:

Hej Barbro I reglerna för säkerheysbesiktning står. "Räddningsstege nedfällbar till minst 300 mm under vattenlinjen ska finnas och ska kunna fällas av nödställd i vattnet" Hälsningar Ove
stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 14:35

stefan:

Själv har jag en tunn lina som går ned till vattenytan som är tänkt att kunna fälla ned trappan. Jag kan inte minnas denna säkerhetsdetaljen från båtmässorna de senaste åren. Har en känsla av att ventilation av batterilådan inte heller finns på nya båtar och de säljs med blybatterier som standard vilka "gasar" hade kunna bli en intressant test vid nästa båtmässa som kan förgylla PK&TR:-))
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-03-29 - 13:15

Ove Thorin:

Hej Som jag skrev är detta regler vid säkerhetsbesiktning som kommer från nordisk båtstandard. Idag har vi CE regler för nya båtar och där finns vad jag vet inte dessa krav. Vissa båttillverkare gör idag stegar som kan fällas från vattnet andra gör det inte. Hälsningar Ove
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Reglerna säger 300 mm, men vi måste vara pinsamt medvetna om att vi halvstela halvpensionärer inte har en chans att ta oss upp själva på den stegen om vi har mer än badkläder på oss! Testa själva med alla de kläder vi byltar på oss på en lång kryss, dubbelt så mycket som vi någonsin har på oss på vintern. Men testa när båten ligger säkert förtöjd vid en strand där man kan krypa upp! Ska stegen vara till verklig hjälp så bör den sticka ner minst 500 - 600 mm, gärna mera. Det är livsviktigt att stege går att dra ner från sjön, utan hjälp från däck!! Glöm reglerna, FIXA på egna båten! Testa vid stranden. Kryssarhälsningar, Björn.
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Tack Björn. Enligt arbetarskyddsreglerna skall en räddningsstege på en kaj åtminstone gå 1 meter ner under lågvattenmärket. Detta känns något så när om man får stabilt tag med händerna och inte glider med fötterna. Är stegen av runda rör kanske tom blankpolerade måste antihalkremsor appliceras. Testa gärna med uppblåst väst i sommarhamnen, till sjöss i kallvatten är det värre. Hälsn Ulf
Gert Swenson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 14:35

Gert Swenson:

I ISO 15085, som används vid CE certifiering av fritidsbåtar anges följande krav: 16 Means of reboarding The boat shall be provided with a means of reboarding from the water. EXAMPLE Ladders, steps, handholds, brackets. If this means is a ladder, the top surface of the lowest step of the reboarding ladder shall be at least 300 mm below waterline, the boat being in minimum sailing condition. This means of reboarding shall be readily accessible and usable, when in place, without the assistance of anyone on board. NOTE ”Readily accessible” means capable of being reached quickly, and without the use of tools. När jag besökte "Öppet Varv" på Orust tittade jag på om det verkligen går att fälla ner stegen från vattnet utan någon hjälp. Resultatet var nedslående, flera båtar hade fällbara akterspeglar som krävde nedfällning av dessa innan man kunde fälla ut stegen, andra hade sprintar som höll stegen som satt ca 1 meter över vattenytan, tunga luckor som måste fällas åt sidan innan man kom åt stegen, osv. Men det fanns samtidigt båtfabrikat som hade jättebra stegar, dock saknades tampen ner till vattenytan som man drar i. Men det är ändå något man kan ordna själv. Jag frågade en försäljare av en dansk båt om de inte följde reglerna men han skojade bort det med att säga att man skulle ha med sig en vattentät frjärrkontroll så att man kunde fälla ner akterspegeln när man fallit överbord. När ni går runt på båtmässorna ställ frågan till försäljaren hur man skall komma ombord igen, konsumentmakten är stor så ju fler vi är som frågar.... Gert Swenson SXK Vk, Tekniska kommittén