Hoppa till huvudinnehåll
thn159
Senast inloggad: 2023-07-30 - 19:05
Navtex

Thomas Hansson:

Vad får man för information i en Navtexmottagare? Hur är tex väderprognoserna utformade?

tlundg
Senast inloggad: 2024-03-03 - 20:43

Thomas Lundgren:

Hej Thomas, I en Navtax så kan du bland annat få meddelande som innehåller väderrapporter, vädervarningar, sjöräddning, isvarningar och navigationsvarningar. Väder skickas ut några gånger per dygn medans de andra normalt skickas ut vid behov. Jag har ingen exakt kopia av en väderrapport tillgäng just nu men i princip så innehåller den följande (de som sänds ut gällande vattnen kring Sverige); - Datum och tid de utfärdades och att rapporten gäller 24h framåt. - Uppgifter om att vinden anges i m/s. - Väderöversikt. - Vädervarningar. - Sen följer en rapport i klartext per område (samma områden som i sjörapporten) med början i Skagerrak, Kattegatt, Vänern, Bälten och så hela Östersjön upp. I varje områdes rapport anges information på samma vis som den ges i sjörapporten (fast aldrig mer än 24h framåt). Utomlands ser rapporterna ibland annorlunda ut. I England skickas det exempelvis regelbundet ut en 5-dygns prognos. Så rapporterna är inte identiska över världen på något vis. Jag älskar min Navtex (Furuno) och rekommenderar varmt alla som seglar lite mer än bara kustnära att skaffa sig en. Mvh. / Thomas.
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Instämmer med ovanstående talare. Många gånger missar man väderrapporterna på radion eller VHF, då man har annat för sig eller inte är i närheten av båten. En Navtex drar så lite ström att den kan stå på dygnet runt och då missar man inte rapporterna, utan läser dem när man får tid. Min erfarenhet är att väderrapporterna stämmer mycket bra, men det är bara vindriktning, -styrka, sikt och ev regn som anges, förutom kulingvarningar. (Om det blir sol eller ej får man inte veta, eller vilken temperatur :-) Man kan ställa in vilka geografiska områden man vill ha, och vilken typ av rapporter (man kan välja bort sådana navigationsrapporter man inte vill ha, tex sådana som bara rör handelssjöfarten, israpporter etc). En Navtex är lätt att montera, då den kan köra helt stand-alone. Sedan finns det ju förståss mer eller mindre avancerade apparater, men även de billigaste är väl värda sitt pris.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 13:15

Gunnar S:

Kan tillägga att engelsmännen inte sänder en regelrätt 5-dygnsprognos utan något de kallar "extended outlook" som ger en grov fingervisning om de närmaste dygnen. Fransmän och spanjorer skickar också ut hårdvindsvarningar för intervallet 24-48 h. Annars tillämpar man strikt 24 h-väder på navtex i de flesta länder. Väderprognoserna sänds bestämda tider, i Sverige 2 ggr/dygn och är här identiskt med SMHI's sjöväderprognser på nätet/P1. Kuling/stormvarningar sänd ut bums när de kommer in. Om man mest semesterseglar längs kusterna i hemmavatten kan man nog diskutera nödvändigheten av navtex. Men om man ger sig iväg litet längre bort (räcker med Baltkum) så ökar värdet och vid riktig långsegling är den nog ett måste. Jag har använt mig av billiga Nasa-navtex i snart 20 år och ser ingen anledning till att köpa dyrare.