Hoppa till huvudinnehåll
Jan Frismark
Senast inloggad: 2011-08-12 - 13:45
Haverikommission

Jan Frismark:

Det händer dessvärre allvarliga båtolycker i våra vatten. Nu senast en tragisk olycka vid Harstena. Båten var stor och sjövärdig. Olyckor i samband med flyg utreds noga och dokumenteras. Förhoppningsvis leder detta till tekniska förbättringar eller nya rutiner. Hur är det med båtolyckorna? Finnes en haverikommission även vid båtolyckor? Finnes en sammanfattning av orsakerna tillgänglig? Om inte, så vore det angeläget att SXK tar tag i detta!

BoEdvinson
Senast inloggad: 2014-04-20 - 22:16

Bo Edvinson:

Jag instämmer. Det finns ofta mycket att lära av andras olycka. De korta notiser som SSRS har i sin årsbok kompletteras då och då med djupare redovisning och det är bra och skulle gärna få utökas. Ännu bättre vore en haverikommission med personal som kan göra en fackmässig analys. Jonas Ekblad i sin nya befattning som utredare och analytiker på Transportstyrelsen (PK 9/2011)kommer säkert att ge betydelsefulla bidrag.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Haverikommission i sådana här fall vore utmärkt. Tyvärr så blir det inte så mycket mer efter sådana här tragiska olyckor än tidningsrubriker och en notis på SSRS hemsida. Uppföljning vore högst önskvärd. Jan! Hur vet du att båten (14 m Colin Archer) var sjövärdig? Tittade just på sjökortet söder om Harstena, 200 meter NNV Råtoppsankan. Där ska man inte vara ens i dagsljus i hårt väder. Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Det är vanligt att olyckor sker då flera saker inträffar. Man klarar ofta att undvika konsekvenserna av enstaka fel eller misstag. Besättningen förefaller vara erfarna, båten var av en typ som borde tåla dåligt väder. Varför man hamnade där man gick ner har troligen en logisk förklaring. Eftersom mannen och dottern har klarat sig lär det gå att få en bra bild av förloppet så småningom, och alla kan nog lära sig av det. Men utan att vara förnumstig bör man alltid ha klart för sig att "det farligaste på sjön är land"
Jan Frismark
Senast inloggad: 2011-08-12 - 13:45

Jan Frismark:

Hur vet jag detta? Problemet är att jag antar att båten var säker. Det är just detta som är problemet, FAKTA SAKNAS!! Vem inom SXK tar tag i detta ärende och gör något åt detta antagande.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2020-02-19 - 18:32

Ove Thorin:

Hej Här finns mer information om varför det hände. http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/default.aspx?articleid=5869010 Hälsningar Ove