Hoppa till huvudinnehåll
lindator
Senast inloggad: 2011-05-06 - 12:20
"Dödmansgrepp" för större motorbåt

Torbjörn Lindahl:

Finns det någon form av trådlöst "dödmansgrepp" för motorbåt (dieselmotor) som innebär att båten stoppar om skepparen skulle gå över bord?

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:49

Thomas Lundgren:

På Båtmässan, som pågår just nu i Göteborg, såg jag idag just vad du frågar efter. Ett dödmansgrepp i form av en liten radiodosa man fäster på föraren. Kommer denna dosa mer än cirka 20 meter ifrån båten så dödas motorn. Ett snyggt prydligt system med ett lås system integrerat så att motorn inte kan startas utan att ägaren är på "rätt ställe". Fabrikat m.m. noterade jag dock inte... Mvh. / Thomas.
Jonas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 20:00

Jonas:

Du kan kolla in Mobwatcher som föregående inlägg talade om på http://www.aqualiv.se/
Kajsa (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 20:00

Kajsa :

Hej jag är en student som jobbar i skolan med dödmasgrepp. Är det någon som vet hur dödmansgrepp för båtar fungerar? M.V.H Kajsa
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 20:00

Seawolf:

PÅ utombordare är dödmansgreppet en slags strömbrytare som sätts vid förarplatsen. En liten aktiverare med en lina eller liknande till förarens arm sitter på denna strömbrytare, och om föraren faller ur rycks den bort, varpå tändningen stängs av så motorn stannar.