Hoppa till huvudinnehåll
Morano
Senast inloggad: 2013-08-12 - 17:21
Tappad propeller.

Hejsan. Inför förra säsongen lät jag byta gummibälgen kring segelbåtsdrevet på en VP MD2030. I samband med detta monterade installatören av hela propellerkitet. Nu, en säsong senare, lossnade propellern när jag skulle backa. Som tur var skulle jag backa fast ankaret när vi la oss på svaj så det var iingen hamnmanöver. Med blixtens hastighet fixade Ramsmoravarvet en ny prop till dagen efter, guldgossar! Men efter samtal med dem var de av den åsikten att det i stort sett är omöjligt att tappa propellern, under förutsättning att den är monterad korrekt. Efter samtal med den som bytte bälgen hävdar han att det var gjort efter konstens alla regler. Kan man driva detta vidare på något sätt och i så fall hur? Försäkringsbolaget tag glädjande nog merparten av kostnaden men drygt 6.000:- tvingades jag själv att lägga samt att självrisken nu är fördubblad.

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 08:07

Då det gått minst ett år sedan bälgen byttes och propellern monterades senast, och tills propellern lossnade, så är troligen orsakssammanhanget inte såpass entydigt att bälgbytesföretaget kan bevisas vara den felande parten. Man kan tänka sig fall där det går att dokumentera att ett felaktigt montage utförts, och då kommer saken i annat läge. Men det låter inte som om detta fall föreligger.

Allmänt kan man säga om bälgbyte på Volvos segelbåtsdrev, att detta med största sannolikhet är helt onödigt och skapar mer problem än det löser. Det förefaller som om det inte existerar några fall av bälgar som läcker på grund av åldring och normal användning. Däremot kan det ha förekommit fall där man lyft båten med ett sling under propellern så att bälgen utsatts för ett kraftigt övervåld. Det finns även fall då den övre klämringen börjat korrodera och därmed små läckor uppstått. Men det beror inte på att bälgen åldrats, och klämringen och bälgen bör inspekteras sisådär varannat år då aggregatet är äldre än 7 år. Vid ett bälgbyte är det vanligt att lacken på klämringen får rispor som sen roster. Korroderad klämring kan demonteras med båten på land, och kan sen blästras och epoxilackas. Men bälgen kan man behålla så länge inspektion inte påvisar några småsprickor.

/Magnus