Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 09:48
Väjningsplikt?

Georg:

Jag har börjat tvivla på mina kunskaper rörande sjövägsreglerna - vem är skyldig att lämna företräde? (Jag vet att alla måste undvika en olycka.) Söder om Göteborg går en innomskärs bred farled i S/N riktning. Vi hade för avsikt att korsa den vinkelrätt. Vi (motorbåt, nöjesbåt) kommer från Ö i riktning W. Från S kommer en motorbåt (nöjesbåt) i farleden mot N, således på vår babords sida. Det fanns gått om plats och utrymme för alla. Vem är väjningsskyldig? Har de som går i farled alltid företräde?

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Att en båt går i farled undantar inte väjningsplikt. Dock finnes några undantag t ex framförandet av båt/fartyg med begränsad manöverförmåga, stort djupgående, seglande etc. I ditt fall verkar det som om du har rätt till väg. Sedan hör det till gott sjömanskap att underlätta för större båtar om vi med enkelhet kan styra undan eller ändra farten. Vi har märkt att slappheten har ökat avseende att följa regler på sjön. T ex väjning men även att hålla till höger/styrbord vid möte. Det är ju högertrafik på sjön.
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 11:16

Johan Westman:

Värt att notera att även om det av många betraktas som gott sjömansskap att mindre mer lättmanuvrerade farkoster håller undan för större finns det ingen regel som säger dett och därför bör detta tillämpas med försiktighet. Alla manövrer som sker skall ske tydligt och i så god tid som möjligt, vill Du därför visa gott sjömansskap och hålla väl undan för att inte försvåra för ett stort fartyg är det mycket bra, men glöm inte att gör Din manöver i god tid och tydligt. Detta är inte menat som en knäpp på näsan utan bara en jurists anmärkning. MVH! Johan Westman Jurist åt Sxk