Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Vad gäller för vattenmopeder och annat oknytt?

Björn J.:

Flyttat och omredigerat från tekniska forumet: Vad gäller numera för vattenscotrar och annat oknytt? Är det tillåtet för minderåriga att fara fram bortåt 40 knop eller mer nära land, nära och i badvikar, i farleder, eller trånga passager? Då jag är uppväxt med såväl Svenska MAD såsom Monte Python kanske jag ser litet annorlundsa på saken... men iallafall: Är det tillåtet att skjuta skarpt på vattenskoterförare i Sotekanalen? eller sprida ut strimlade nylonrep framför jetaggregatets insug? Eller får man preja upp dem på land? Får man kasta brännmaneter på vattenskoterns besättning om man får lust till det? Får man stjäla deras dödmanssnören? Får en vattenskoter störa friden i en naturhamn? I somras obeseverades vattenskotrar som for genom Fjällbackaskärgården som i Gåsöskärgården, båda inom ansvarsområden... Jag tror inte att det är pesoner med "nautisk uppfostran" som köper och brukar dessa maskiner, utan kanske personkategorier såsom "landkrabbor", "ektoplasma" och "sötvattenspirater". Jag läste något produktblad för en sån där vattenleksak, och förfasades över motorvolymen och effekten... Här sitter det alltså yngre tonåringar på någonting med samma effekt som potent sportbil eller tilloch med 70-talets suicidmotorcykel, Kawazaki 900.... Eller har jag massuppfittat nånting, kan vattenskotern användas till någonting nyttigt? (Jag behandlar inte SSRS vidareutvecklade mikrofartyg som vattenscoter)... Eller är jag bara gammalmodig och känner mig avundsjuk, då jag var pojk på 60-talet hade alla en opimistjolle och drömde om en 2-hästare att häkta på akterspegeln... Nä, allvarligt talat, vad är det för lagar och förordningar som gäller för dessa flytetyg? De senaste somrarna har jag irriterat mig ordentligt på diverse vansinneskörningar med vattenskotrar, sett en del otrevliga tillbud. Har också närapå blivit påkörd (påhoppad) av en som hoppade helt fel i min bogvåg. I viss mån gäller irritationen även ribbar eller liknande fartyg, men dessa är ju mer lättberäknerliga då de iallfall någorlunda uppför sig som båtar på sjön, de lyckas iallafall inte göra snabba 180 gradersgirar... Kompis till Kapten Stofil, den främste bakåtsträvaren

Larsson, Alexander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 09:19

Larsson, Alexander:

Hej, Det var en intressant fråga. Lagstiftaren avgör inte vad vi får vara intresserade av i någon detaljerad bemärkelse. Även om jag själv är seglare, så används vattenskotern till samma "nyttighet" som min segelbåt - nämligen mitt intresse och för nöje. Sjön är tillräckligt stor för alla och det är inte upp till lagstiftaren att bestämma över vilka typer av nöjen som är rätta eller bra vilket lagstiftaren i och för sig gör med bl.a. vattenskotrar genom att dessa bara får färdas i allmänna farleder och andra områden som länsstyrelsen bestämmer. Det du beskriver är inte ett problem hos vattenskotern, utan ett problem hos den som framför vattenskotern. Samma problem återfinns ju också hos vissa av oss seglare som envisas med att kryssa i trång och tät trafik och hos andra motorbåtsägare som har alldeles för små passageavstånd och drar stora svall i naturhamnar m.m. De huvudsakliga bestämmelserna som kan tillämpas är att ett fartyget skall framföras med gott sjömanskap (6:2 SjöL), görs inte det och det sker en olycka (en olycka i vid mening!) så kan den som brister i gott sjömanskap straffas för "vårdslöshet i sjötrafik" (20:2 SjöL). "Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så det i onödan stör omgivningen" kan dömas till penningböter. (20:3 SjöL) Jag tror dock att vi alla drabbas om vi ska börja "ange" varann på sjön, det blir en otrevlig stämning och ingen vill vara övervakad på sjön. Det finns ingen som helst anledning att straffa vattenskoteråkare blott på deras existens. Åtminstone ingen rationell. Vänliga hälsningar, Alexander
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 09:19

Björn J.:

Det är ju himla bra att alla får framföra vilket slags flytetyg man vill (inom lagens gränser), men jag tror omdömmet brister mer hos vattenskoterförare än hos seglare, eller kajaktister, ångbåtsskeppare, allmogebåtseglare, snipförare, eller vad för slags muskel-, motor- eller segeldriven båt man än kan tänka sig... Väl medveten om att man inte kan totalförbjda knivar bara för att någon knivskurit eller knivdödat någon annan, kan man ju naturligtvis inte förbjuda vattenskotern, däremot har vi ju fatiskt en knivlag, som förbjuder mig att offentligt bära min marina variant av victorinoxkniven, då denna modell har ett blad längre än 12 cm... Mitt inlägg var ju medvetet skruvat, vilket jag hoppas framgår med all tydlighet. Kanske skulle man införa en åldersgräns/effektgräns eller dyligt... (men det tycks ju inte funka på andra snabbgående båtar..) Segelbåtar, även om de kryssar upp genom Kyrkesund kan man ju ha förståelse för, tycker jag, men den dagen en vattenskoterförare kommer farande på sitt fartyg i 40 knop i samma farled utgör ju (oftas) "han" ett störande moment och en olycksrisk (det råder 5 knopsbegränsning i två avsnitt i detta vattendrag). Kanske det är så att det är försäljarna av dyliga flytetyg som bör informera köparna om vad som gäller. Möjligen har jag fel men jag tror mig minnas att försäljare av EU-mopeder frivilligt genom sitt förbund, åtagit sig att upplysa köparna av moppar vad som gäller... kanske gäller detta redan? Men jag har ändå stor oförståelse varför vattenskoterförarna skall envisas med att fräsa omkring alldels kustnära, de har ju här hela Skarerack och Kattegatt till godo, där stör det inte så många... Men vattenskotern kanske är en slags "förlängare" som man vill impa på "det motsatta könet med"... Nåväl det är litet funderingar utanför detta ämne kanske... Jag funderar en del som synes.