Hoppa till huvudinnehåll
Björn Jonzon
Senast inloggad: 2024-03-07 - 12:00
Skepparkompetens

Björn Jonzon:

Jag har stor seglarvana och Skepparexamen från 1980-talet och min privatägda 39 fots segelbåt. Får jag ta med gäster som inte betalar? Får jag ta med gäster som betalar till mitt ägandes konferenshotell men jag får inget betalt. Vilken kompetens behöver jag för att kunna ta med gäster som betalar mig eller mitt företag? Tack på förhand! Björn Jonzon

Stefan K, ordf BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 01:46

Stefan K, ordf BTN:

Hej, Per o övriga; Liten korrigering igen! 1. Båtar under 6 meter (oavsett hur många knop) kräver ingen speciell behörighet yrkesmässigt. Inte mer än normalt gott sjömanskap. Jag skrev i hastigheten 7 meter och 7 knop. 2. Kustskepparexamen gäller bara fritidsbåtar och detta krävs då man ska framföra en båt som är större än 12 x 4 meter. Båda måtten ska överstigas. 3. Max 12 passagerare och en ev. dispens från kravet sjöpraktiken gäller troligtvis fartområden E eller D i skyddade vatten beroende på båten. 4. Maskinist Klass 6 krävs av någon ombord om sammanlagd motorstyrkan är 75-405kW (102-550hk). Mer effekt kräver högre behörighet. Stefan
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Så fort man använder båten i jobbet krävs ett behörighetsbevis - i ditt fall fartygsbefäl klass 8. Även om dina gäster inte direkt betalar för båtresasan så anses att resan ingår i deras konferensavgift. Det räcker att att du kör ut en lunchkorg till en ö där dina gäster sitter så ska du ha klass 8!!! Även arbetsmöten med din personal ombord vid minsta färd kräver kompetens. Det tar en vecka heltid att genomgå kursen och kostar ca 10 000:-. Se mer på www.batskolan.se för ostkusten eller www.sjosportskolan.se för västkusten samt www.sjofartsverket.se. Lycka till Lennart Lundin
Bo-Göran Ekevik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 01:46

Bo-Göran Ekevik:

Mitt svar kommer en aning sent, men det beror på att jag själv nu har tillställt Forumet en fråga, och då kikat på vad som fanns i frågebanken. Eftersom jag sysslar med utbildningar av "gamla Skepparexamen" och Fartygsbefälsexamen klass VIII sedan 1981, kanske jag dock har något att förmedla, bl.a. eftersom jag hela tiden måste hålla mig uppdaterad om SJV:s bestämmelser och författningar. Jag svarar utan att "tjyvtitta" på de andra svaren: Fråga 1: Ej kommersiell verksamhet upp t.o.m. 12 passagerare/gäster. Ditt fartyg är en båt och du behöver f.n. inte ens Förarintyg. Fråga 2: Troligtvis kommersiell verksamhet - i varje fall minst gränsfall i avsaknad av fler uppgifter - men då räcker det med gamla Skepparexamen (ej Kustskeppare), som enligt SJV är jämställd med Fb klass VIII. Men OBS! Fb VIII kräver i dag SRC- och Radarintyg t.ex. från NFB samt fullgjord HLR/Sjukvårds- och Brand/Brandsäckningsövning, samt mer utbildning i Bryggtjänst, Passagerarsäkerhet, Stabilitet, Miljöfrågor/Vattenföroreningar samt mer författningskunskap enligt Fartygssäkerhetslagen och Sjölagen. Ett råd: Skaffa dig dessa kompetenser om du inte har dom. Du måste medföra på kommersiell färd ett läkarintyg för Sjöfolk som är under två år gammalt och omfattar krav på syn och hörsel enligt speciell blankett från SJV. Fråga 3: Kommersiell verksamhet. Samma svar som under fråga 2. Svaren på fråga 2 och 3 förutsätter följande: 1.Du seglar på s.k. Inre Fart - ej Närfart som kräver klass VII. Se SJV:s hemsida Sjöfartsinspektionen - Fartområden. 2.Du har en s.k. dräktighet under 20, vilket troligtvis du har. Gränsen går vid ca 12-14 m x 4-5 m. 3. Då behöver du heller ingen s.k. behörighet, d.v.s. examen kompletterad med 24-36 mån praktik, utan det räcker med examen och du ensam som befälhavare och besättning. 4. Det ställs dock krav på speciell utrustning ombord på fråga 2 och 3, och återkom gärna, så skall jag svara efter förmåga. MVH Bo-Göran Ekevik
Sven-Olof (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 01:46

Sven-Olof:

Hej ! Glöm inte att teckna en P&I försäkring. = Protection and Indemnity. Annars kan det bli dyrbart om någon skadar sig. Alla originalintyg skall finnas med under resans gång. Sven-Olof
Per johnsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 01:46

Per johnsson:

För att förtydliga lite extra så kan man faktiskt läsa på den av Lennart refererade länk. www.sjösportskolan.se att, "Det som förr hette Skepparexamen och Skeppare B har blivit ändrat till Fartygsbefälexamen och behörighet Fartygsbefäl klass VIII." Skepparexamen var en utbildning lydande under sjöbefälskolorna i Sverige och inte som kustskeppareintyget lydande under "Nämnden för båtlivsutbildning" som startade på slutet av 80-talet. Per
Per Johnsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 01:46

Per Johnsson:

Tack Stefan Detta verifierar min ståndpunkt om att Lennarts påstående är felaktigt. Det är helt klart att den äldre skepparexamen är mer än kustskeppare och kan jämställas med Fartygsbefäl klass 8. Det är precis som du också omtalar krav om 36 månaders sjöpraktik och det gäller oavsett om man har gammal skepparexamen eller fartygsbefäl klass 8. Kontentan av det hela är att frågeställaren kan köra sina passagerare så länge det rör sig om mindre än 12 och att han fått besiktigat sin båt samt fått dispens från 36 månaders sjöpraktik. Vilket bör vara fullt möjligt!! En bra länk är följande: http://www.sjofartsverket.se/pages/466/Blir%20din%20båt%20ett%20handelsfartyg_webb.pdf Slutligen är det nog också så att skeppareexamen (gammal modell)och kustskeppare gäller internationellt vilket inte fartygsbefäl klass 8 lär göra. Per Johnsson
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej igan! Ett litet tillägg ang Skepparkompetens: Den som har den äldre Skepparexamen har då motsvarande Fartygsbefäl Klass 8 examen. Om båten som ska användas kommersiellt och har en motorstyrka överstigande 150kW(203 hk) så krävs även Maskinistexamen Klass 8 (hette tidigare Maskinist B eller Maskinist Kl 6). Förutom sjöbefälsskolorna så anordnar vissa studieförbund kvällskurser i både Fartygsbefäl Klass 8 och Maskinist Klass 8. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 01:46

Stefan Kindeborg, ordf. BTN:

Skepparkompetensen: Om man använder sin "fritidsbåt"(=båt över 7 meter och som kan framföras över 7 knop)kommersiellt så krävs fartygsbefäl Klass 8(den lägsta behörighetsklasen) och 36 månaders kommersiell sjöpraktik. Sjöfartsverket kan ge dispens gällande kravet på sjöpraktiken om man kan visa att man kan framföra sin båt på ett säkert sätt. Då kan man få ta ombord max 12 passagerare. Detta krav gäller alla som på något sätt tar betalt av sina passagerare. Oavsett om man kallar dom "Paying Crew" eller om ersättningen bakas in någon annan avgift. När det gäller kravet på själva båten så måste man också få båten godkänd för det antal personer som kan vara ombord. Det kan förutom att båten kan ta visst antal personer/last dessutom handla om bransäkerhet, räddningsflottar, överlevnadsdräkter m.m. Det är bara att kontakta någon fartygsinspektör inom det inspektionsområde som båten har sin hemmahamn i. T.ex. Olle Wadmark på Sjöfartsverket (olle.wadmarkQsjofartsverket.se)är expert på dessa frågor och kan rådgöra i varje specifikt fall. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Per Johnsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 01:46

Per Johnsson:

I ovanstående svar menar Lennart Lundin att det krävs fartygsbefal klass 8 för att framföra en båt enligt frågeställaren. Jag hävdar att så inte är fallet eftersom frågeställaren uppenbart har ett fritidsfartyg/båt som understiger 12m x 4m. Och har avlagt skeppareexamen under 1980 talet. Skepparexamen är en gilltig examen och står i paritet med fartygsbefäl klass 8. Om det är avsett att ta 12 eller färre passagerare krävs enligt min åsikt enbart registrering av båten hos sjöfartsregistret samt en ev uppkörning för inspektör för att få transportera passagerare eller köra charter. Har möjligen fel och skulle i så fall vilja veta vad som är fel och var detta går att utläsa. Lämplig författning. Per Johnsson
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Hej Per! Det räcker att läsa på de sidor som jag hänvisar till ovan för att förstå kraven. Den springande punkten är om man tar betalt i någon form eller inte. Skepparexamen har ersatts av Kustskepparn som är nivån under Fartygsbefäl klass 8. Tar man denna (som inte kräver någon nautiskt/teoretisk förkunskap) så erhåller man automatiskt även kustskepparn. Jag tycker liksom de flesta att de formella kraven är orimliga i många fall. Det finns exempel på gamla fiskare som sedan länge känner sin båt och sina farvatten och som ålagts att sluta köra turister till någon ö därför att han fick en liten ersättning. Han ska först ta sin examen!!!! Tll sist kan man reflektera över kontrollen över denna horribla regel, men händer det något så....